AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
70.787

Min nya BMW stulen och dumpad i ån. BMW försäkring (IF) vägrar ersätta

Sida 3 av 14
En fråga som jag funderat på när jag läser denna och andra trådar om comfort access.
Jag trodde inte att det gick att köra iväg när nyckeln inte fanns i bilen.

Att man kan förstärka/förlänga räckvidden förstår jag men hur kan man fortsätta köra när man inte längre kan använda räckviddsförlängaren. Jag trodde motorn dog när nyckeln inte längre fanns i närheten. Bilen varnar ju så fort personen med nyckeln lämnar bilen.

Förövrigt hoppas jag det löser sig för dig. Väldigt märkligt resonemang från Ifs sida.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo det går bra att köra vidare utan nyckeln. Nåt trafiksäkerhetsargument tror jag.

Kan förstå att bilen inte kan stänga av sig själv omedelbart men nån slags timer som räknar ner säg två minuter tycker jag borde funka. Knappast så att man tappar nyckeln mitt ute på motorvägen...

-------
//Lövet
Tack för svaret Lövet.
Verkar vara väldigt korkat enligt mig. Som du säger borde det gå att ha nån form av timer tills motorn stryps.

Skulle gärna höra argumentet från biltillverkarna om den "funktionen". Speciellt nu när är så enkelt att förlänga räckvidden.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Tråkig historia du råkat ut för.

Går det inte att ta skadan på bilens vagnskadegaranti ,så du bara behöver betala självrisken på denna. Om dom inte har stulit bilen så har väl dom ”lånat” bilen av dig i så fall, då borde väl vagnskadegarantin täcka denna skada!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är väl så att bilens check-kontroll bara varnar för att nyckeln inte finns i närheten, fastän bilen fortfarande går att köra med till du stannar och stänger av den.

Lemansblå: Att först försöka yrka ersättning för en stulen bil och bli nekad ersättning med hänsyn till att man inte uppfyllt aktsamhetskraven (bilen har ju startats med nyckeln enligt försäkringsbolagets utredning) och därefter försöka yrka ersättning ur bilens vagnskadeförsäkring är nog lönlöst, minst sagt. "Jo jag körde runt lite för fort, körde in i grannens stenmur och sedan fick jag sladd ner i ån" är nog inget som något försäkringsbolag blir så imponerade av. Då om inte annat så kommer de nog att polisanmäla fordonsägaren.

Jag tror att det säkraste kortet är nog att argumentera för att det förhåller sig så på det viset att bilen registrerar att nyckeln använts vid start ÄVEN när den blivit manipulerade med signalförstärkare.
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Fick bilens inredning rensad på utlandsresa i somras. Fick bråka rejält med IF innan jag fick ordning på allt. Hade 30st företagsbilar hos dem, men inte längre..
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Hade inbrott i min e30 i vintras. IF gav mig dubbel självrisk och hänvisade till en punkt i ett gammalt försäkringsavtal som slutade gälla flera år innan min försäkring tecknades. Fick dra det till kundombudsmannen för att få upprättelse. Det är bara att stå på sig!
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Känns som IF är riktiga rötägg. Jag har haft LF i alla år, funkar bra. De tog tom en motorskada fast bilen gått 12200, då jag hade en film som visade att problemet började tidigare, dvs att den gick ojämt.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Lite OT med försäkringserfarenheter nu, men jag hade Trygg Hansa för ett gäng år sedan och fick bilinbrott, skadehanteringen var supersmidig. Man kan ju bara hoppas att alla F-bolag håller samma nivå som dom gjorde.

I övrigt till TS, stå på dig bara! Den här typen av stölder är ju skitvanliga nu så det kan ju aldrig F-bolag komma undan med.

Det enda F-bolag skulle kunna hävda är att du själv har kört bilen i ån (försäkringsbedrägeri). Så se till att ha torrt på fötterna och dokumentera att du själv var hemma/vittnen kan intyga att du inte körde bilen när den stals o.s.v.

/DJ
hej,

dags för en uppdatering.

Idag kom äntligen brevet.

hela deras beslut bygger på en teknisk analys som de har låtit ett litet nystartat (2år) bolag (Betfjord Digital Labs AB med 2 anställda, 1,3m omsättning) göra. Analysen är bara på en halv sida och där står det (jag kopierat hela texten i utredningen)

...

Vi har fått i uppdrag att undersöka 2st. nycklar tillhörande MFM238. Dessa nycklar har en transponder som lagrar extra information som chassinummer, senaste användning, kilometerställning, felkoder etc. Avläsning av nycklarna görs av en auktoriserad BMW verkstad (bifogas) och protokollet skickas till oss för bedömning. Vi tömmer också mätarställningen från den
vattenskadade bilens CAS enhet.

Enligt polisrapporten har fordonet stulits den 19 augusti 2017. Baserat på vittnesförhör och fysiska skador på bilen är det troligt att bilen först skadats genom att kollidera med en mur/häck och sedan körts ner i sjö. Vid muren/häcken återfinns fragment av en fälg som matchar det aktuella fordonet.

Baserat på vittnesmål och fragmenten är det därför högst troligt att det aktuella fordonet varit inblandad i kollisionen. Enligt uppgifter från FT fanns det inga signifikanta skador på fordonet före stölden.

Vid avläsning av nycklarna träder en helt annan bild fram, bilens ena nyckel har registrerat flera skador på bilen som motsvarar skadorna från kollisionen med muren/häcken. Det betyder att FT nyckel var aktiv vid kollisionen, bilens nyckel måste vara inom räckhåll (några meter) för att ta emot data. Det är möjligt att FT nyckel varit i närheten vid kollisionen eller att man använt en relä attack,
det som talar emot detta är att nyckeln gör en uppdateringen till efter kollisionen. Den andra uppdateringen talar för att nyckeln haft kontakt med bilen i flera kilometer efter kollisionen. Enligt bilens nyckel sker flera skador på det aktuella fordonet (som däcktrycksproblem) vid mätarställning 34408 km, en andra uppdatering sker vid 34415 km. Den vattenskadade datorn från bilen visar en
mätarställning på 34420 km.

Baserat på information från nycklana är det troligt att bilen framförts med FT nycklar under hela
färden.

Patrick Betfjord

----

Jag förstår ingenting. Åter igen det faktum att vi har båda nycklarna, de har varit hos oss hela tiden och vi har visat upp dem för Polisen en halvtimme efter att bilen hamnat i ån.

I brevet skriver If

"Resultatet av denna, som bifogas beslutet, visar enligt oss inga tecken på att bilen stulits genom s.k. reläattack eller på annat sätt utan den har körts med någon av bilens originalnyckel under hela den aktuella färden.

Mot bakgrund av vad som framkommit under denna utredning anser vi att du inte uppfyllt gällande beviskrav och någon ersättning kommer därför inte att utbetalas i denna skada."

De utesluter reläattack då de kan se felkoder i nyckeln som tyder på att den har funnits i bilen.

Gott folk, nu behöver jag hjälp.

när jag lämnade nycklarna på verkstaden stoppade kundmottagaren in de i nyckelläsaren. han sa då direkt att det sist avregistrerade var 00:30 som han kunde se att bilen hade startats. det fick jag veta direkt. Det är ju inte så konstigt med förlängaren, men de övriga koderna på nyckeln fattar jag inte.. Ska söka upp honom imorgon och hoppas verkligen att han minns detta tillfälle och kan då fråga om det fanns fler felkoder där när han läste av.

är det tekniskt möjligt att de har tillkommit senare? Kan man på något sätt spåra detta i nyckeln eller i molnet/server någonstans?

Jag funderar på lite olika saker, men kan för lite om teknik för att veta om det är troligt eller inte. Är det möjligt att bilen skickar felkoder till BMW som sedan synkas mot nyckeln som används när man stoppar in de i läsaren?

vi kommer att göra egen teknisk undersökning men har ni tips på vad man isåfall ska leta efter? har inte fått bilagorna till rapporten. tänker att i felkoderna finns t,ex tidpunkter som kan vara intressanta som kan jämföras med polisens och vittnens observationer och se om de stämmer.

finns det annat i en CAS som skulle kunna användas för bevisa sin oskuld?

Vart kan man lämna in CAS och nycklarna för en egen anlays?
Tror ni att BMW kan hjälpa mig med den tekniska undersökningen? (vi kan ersätta de om de vill). ska iallafall kontakta deras tekniska support imorgon och fråga.

tar alla tips jag kan få.

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
En liten tanke i detta bara, det är inte så att ni har larm hemma?
Utifall att ni har det så registreras oftast alla in- och utgångar i huset även om inte larmet är tillkopplat.
I så fall kanske det kunde hjälpa till med bevisningen att ingen gick in eller ut i samband med att bilen stals.
Hjälper säkert inte helt men många bäckar små...

Sjöberg
Min spontana fundering, utan ha nån direkt koll på hur det tekniskt går till när nyckeln får informationen, är om bilen fanns på samma BMW anläggning som du var på för att läsa av nycklarna.
Jag förmodar att du lämnade nycklarna hos BMW, sen kan de ju lätt varit tillräkligt nära bilen när mekaniker skall bedöma skadorna.
Om det är så, är det kanske inte så konstigt att nyckeln har fått den uppdaterade informationen om olyckan.

Som jag tolkar brevet så har nyckeln bara fått information om vid vilka km-tal som skadorna uppkommit det betyder ju inte nyckel fick informationen vid tidpunkten det skedde. Det måste ju gå att se när själva informationen laddades upp till nyckeln.
hej Red_wings05

Ja, precis. Jag har mailat BMW och frågat om de kan hjälpa mig med en teknisk analys (mot betalning) . Det måste ju gå att avläsa när själva informationen laddades upp till nyckeln eller också om nycklar som läsas av laddas upp i en server, för då kan man vända på det och se vad som lästes av den 21 augusti när jag lämnade nycklarna till verkstaden.

Är fan beredd att betala för att skicka nycklar och CASen till Tyskland för en ordentlig analys. Hoppas att BMW kan hjälpa mig med detta. det borde ligga i deras intresse också att kunder inte ska drabbas pga sådana teknikaliteter. Som tillverkare av produkterna har de utrustning och kunskap att gå på djupet med detta.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bilen blev bärgad till verkstaden utan dina nycklar, eller hade bärgaren dina nycklar när de hämtade bilen?

I fall bärgaren hade dine nycklar har felminnet troligen blivit överförd på den nycklen bärgaren använde vid bärgningen om han hade tändning tillsluten.
Finns det inga spår alls av förövarna i bilen?

Fingeravtryck, blod, saliv osv

hej,

bärgaren hade inte nycklarna. Kom ihåg att bilen hann sjunka till 8-10 meter djup innan bärgaren fiskade upp bilen med hjälp av dykare dagen efter. Tyvärr försvann då också all DNA spår av förövarna. :(
Utan att veta exakt hur det funkar så överförs väl data till nyckeln när den är "inom räckhåll". Det finns ju två nycklar i regel och jag tvivlar på att viss information finns på den ena och annan på den andra.

Såvida inte datapunkterna efter start av bil är loggade inom händelseintervallet med tidsstämplar eller om det helt tekniskt funkar så att en nyckel som inte är i bilen aldrig får felkoderna så skulle jag säga att den firman som gjort analysen är, för att tala klarspråk, pajasar. Det fattar ju vem som helst att det inte går att uttala sig tvärsäkert på det sätt de gjort om de inte har tidstämplar på när infon överförts till nyckeln.

Detta hade jag påtalat för försäkringsbolaget innan det blåser iväg för mycket. Ska de basera sitt beslut på det underlaget du fått så får de visa att den tekniska lösningen med tidsstämplar och annat faktiskt stöder det de säger. Miltalen säger ju ingenting, data kan ha förts över efter hela händelseförloppet.

Är det däremot så att själva överföringen är tidsstämplad samtidigt som färden då är det nog kört.
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Helt sinnesjukt detta. Kommer aldrig teckna något som har "IF" i namnet. Detta och pistolrånet på M550d.. Vilket skämt till bolag.

pege_76
Tesla Model 3
Det vore intressant att få fakta hur data överförs mellan bilar och nycklar. Bilarna av nyare modell är ju alla uppkopplade via mobilnätet. Har BMW fått infon från bilen direkt och sen överfört till nyckeln då den var på verkstaden?? Rent teoretiskt borde det ju kunna vara så eller?
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Det skulle ju förklara att enbart den ena nyckeln visar denna info eller hade du båda nycklarna på verkstaden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.