|
Sida 2 av 14
|
|
|---|---|
|
Med anledning av de två sista inläggen. Det finns inte mycket mer att säga. Detta är hela historian. Det har inte varit joyride utan tjuvarna har direkt efter stölden svängt fel in på vår gata igen och förstört bilen genom att i Hög hastighet köra in i grannens mur. Ögonvittnen har sett hjulen stå helt fel och bilen skramlat. Polisen har identifierad fälgbitar hos grannen. Detta kan Tekniska undersökningen har inte visat mer än att nycklarna har andvänts. Men som sagt, jag får det skriftliga under veckan. Anledningen till att jag lade ut detta var framför allt för att få hjälp att komma vidare. The Bear89 inlägg var väldigt intressant. Så om inget felmeddelande finns behöver det inte betyda att nyckeln funnits i bilen utan att bilen inte registrerar detta. Jag kommer att hålla er underrättade om hur det går... |
|
| Förjävligt. Lycka till! | |
| Såg ni att det var ett reportage på Tv4-nyheterna imorse om just detta sättet att stjäla bilar? | |
|
Eftersom nycklarna konstant sänder ut signaler så rekommenderar polisen att man ska slå in nycklarna i aluminiumfolie, lägg dom i en kakburk av plåt, och lägg burken i kylskåpet. Keyless go systemet har mer brister än förtjänster vad det verkar. |
|
|
Om man utgår från att någon kommer att sno bilen så är det definitivt så, men själv så skulle jag aldrig få för mig att skaffa en nyare bil utan keyless go. Har för tillfället en bil medan jag väntar på leverans utan det, och jag kommer konstant på mig själv med att bara rycka i handtaget till bilen och bli förvånad när den inte öppnas. Det är ruskigt bekvämt. Nu bor jag också i lägenhet så det är en bit till där min bil är parkerad vilket ju gör att problemet inte riktigt uppstår på samma sätt. Jag kan dock förstå problemet för de som parkerar nära där de har nyckeln. Själv hade jag nog skaffat en skärmad låda och lagt nyckeln i hellre än att avstå keyless dock. Tycker också att det är lite hårt från Försäkringsbolaget. Klart att de måste hålla utkik för bedrägerier men många gånger får man intrycket att de helt enkelt anser att en nyare bil inte kan stjälas. Men då uppstår ju frågan om varför man ska betala premie för stöldrisken. I detta fallet finns ju en fullt rimlig teknisk förklaring. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Som sagt. TV4 play Nu 22:00 pratade bilsweden och polisen om detta. Samt att de sa att det fanns en grupp som jobbade ihop med försäkringsbolagen. Stå på dig. Ställ lite retoriskt rätta frågor. Så om någon olagligt tar sig in i mitt hem och tar nyckeln får jag inget för bilen om den stjäla då ? De borde svara jo. Det är klart. Nu har någon olovligen tagit signaler till din nyckel som var inne i ditt hus. Olovligen. |
| Märkligt, på min förra Bmw med Keyless så gick det inte att starta bilen om nyckeln inte var i bilen, visserligen var det en -11. Men det är kanske annorlunda på dom nyare då, men väldigt konstigt isf om det går att starta bilen när nyckeln är 10 meter ifrån. | |
|
Grejen är väl att tjuvarna använder relä-/förstärkarsändare som lurar bilen genom att ge den en stark signal (som gör att bilen tror att nyckeln är precis i närheten). Det tillvägagångssättet verkar vara det "nya" sättet att sno moderna bilar på. Inte helt okänt och har diskuterats på ett otal forum inklusive detta. Kanske inte är lika känt bland "vanligt folk", som inte är det minsta tekniskt intresserade... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
De kopierar signalen från nyckeln. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Hur gick det ? fick du något skriftligt besked ? |
|
nej det kom ingenting. Jag mailade utredaren igårkväll då han hade lovat att det skulle komma denna vecka. På måndag har det gått 4 månader sedan bilen stals och enligt villkoren ska stöld regleras på en månad. Han svarade idag: Hej, Beslutet som du fick vid vårt telefonsamtal förra fredagen gäller. Beslutet i skrift kommer att skickad per post hem till dig. När det blir kan jag inte svara på idag. Det enda jag kan lova är att jag ska göra vad jag kan för att det ska ske så snart som möjligt. Med vänlig hälsning, Roger Stadig --- Jag skulle tro att den juridiska avdelningen funderar på hur de ska formulera sig så det håller när jag går till tingsrätten. med tanke på avsaknad av någon vettig teknisk bevisning utöver att nycklarna har använts ska det bli intressant att se deras formulering. Jag återkommer så fort jag har fått det skriftliga.. |
|
|
Utan att kunna detaljerna låter det som du har ett ganska bra case. Borde ju inte vara svårt att visa att de kan kopiera/förlänga signalen och därmed öppna och köra iväg. Svårt att se att de får rätt här, i så fall lär det få ganska stora konsekvenser för alla med keyless (vilket ju är några stycken). Om jag hadehaft If hade jag lämnat dem omgående, även innan jag fått svar hur andra bolag ställer sig. |
|
| Dom får nog svårt att inte ersätta dig(Även on de inte gör det steg 1, bästa är väl att du har en en advokat som kan formulera lite bra brev till FB, de brukar vilja hitta billigaste vägen ur, även FB kan göra fel ibland. Någon har bevisligen snott signalen från nyckeln olovligen och tagit bilen. Se till att använda rättskyddsdelen. Bevisbördarn ligger hos dem. | |
|
Jag tycker jag också att jag har en stark case. i telefon har de iallafall inte presenterat något mer än just att original nycklarna har använts, varav de inte kommer att ersätta. det är därför jag måste se om de har formulerat sig annorlunda eller har annan bevisning som stöd för det som de har sagt. Jag förstår att de tycker det är konstigt att inte bilen försvann utomlands eller styckades utan dumpades i ån, men det finns hyfsat bra förklaring till det tycker jag (de skadade bilen på väg ut från gatan och den var i okörbart skick) jag är redo att ta striden, men kan inte göra mycket förrän jag har beslutet svart på vit. i ett av mina bolag har jag 22 bilar hos IF. Håller på att byta allteftersom försäkringarna förfaller. de ska inte få en krona av mig efter denna behandling. Detsamma gäller företagsförsäkringarna, fastighetsförsäkringarna etc i de olika bolagen. Totalt försäkringspremier på över 300.000kr/år som de kan säga hejdå till. min nya BMW kommer att ligga hos Trygghansa! |
|
| Måste ändå kännas bra att kunna lyfta bort 22 bilar för dem. De bråkade med fel gubbe denna gången... Känns ju dessutom som att du kommer att vinna caset. + Grymt dålig publicitet för dem dessutom. | |
|
Ja lite Gött kändes det faktiskt men jag är inte klar med IF ännu när svaret kommer kommer jag att gå medialt med det. just nu har jag lite tur då det precis varit mycket reportage om nya stöldmetoden så det kan bli en fin följdrepotage att skriva/filma om att försäkringsbolagen inte hängt med och inte ersätter. I samtal med utredaren fick jag dessutom veta att jag själv kommer att få ta hand om bilen när beslutet kommer. Ser framför mig en fin TV reportage med bilen som jag har fått bärga hem och bärgningsbilen lastar av den på uppfarten (kan inte göra mycket just nu ifall jag vinner fallet tillhör ju bilen IF), sitter vid matbordet med IFs beslut att neka ersättning framför mig , och någon kommentar från min advokat och någon kommentar från IF (som troligtvis bara säger att de inte kan uttala sig om enskilda fall). Då lär de förlora fler än 22 bilar kan jag lova :) |
|
|
Jo precis. Har de någon skärpa kvar och förstår sitt eget bästa så ersätter de dig nu med gång så kanske de klarar sig utan alltför dålig publicitet... Hoppas att det går på bästa sätt! |
|
| Det bästa är att du inte behöver vänta på att försäkringarna skall gå ut, då det inte uppfyllt sina egna villkor. Det är ju grund för uppsägning. Haft samma resa med LF, sade jag byter försäkring på 20-talet bilar då ändrade de sitt beslut och jag fick ersättning, men då var det lite sent så jag bytte till TH. | |
|
Jag kanske har missat något men hur har IF tänkt att stölden skulle ha gått till med dina egna nycklar? Gick tjuvarna vackert tillbaka till huset och lämnade nycklarna? Låste du upp bilen åt dem, bad dem åka iväg, och sen gick in i huset igen med nyckeln? Det är ju ett orimligt tankesätt hos IF det här. ------- //Lövet |
|
|
Mycket bra att du står på dig! Det här försäkringsbolaget verkar även ha en hel del allvarliga interna problem med sin företagskultur, se t ex följande aktuella artikel. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.