AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
70.788

Min nya BMW stulen och dumpad i ån. BMW försäkring (IF) vägrar ersätta

Sida 13 av 14
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Vore kul om alla på autopower sa upp sina IF försäkringar låt säga dagen innan Julafton och hänvisade till det här fallet
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Jag har bara gott att säga om Länsförsäkringar.
Så ni som har IF slå en signal till LF.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När började BMW med nycklar som kräver rörelse för att skicka signal?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
DanielF: Det är nog så enkelt att de flesta som har If är rätt nöjda med sitt försäkringsbolag...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Hur har det gått för dig?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Han gjorde upp i godo men fick dåligt betalt. Står tidigare i tråden.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Löwet
Då löste det sig till slut även om det drog ut på tiden lite.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast lösningen i det här fallet bestod av att han fick kanske 1/5 av bilens värde. Du kan bläddra tillbaka några sidor om du vill se exakt vad det blev.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jo, totalen var inte till ägarens fördel om man säger så..Tråkig historia.
Lasse Karlsson
Efter att ha läst denna tråd, är det skönt att IF, o BMW originalförsäkringar, aldrig varit aktuellt för mig o mina BMW:s!

Varför?? jo, för att jag alltid då jag skaffar ny bil, ringer o kollar vad alla bolagen har att erbjuda i försäkringsväg. Tänker inte här diskutera, vilka skrattretande skillnader som råder mellan bolagen, o mellan bolagen o olika bilmodeller!. Kan bara konstatera att det är en veritabel, djungel!! o om man tex jämför en tex M5 -15, o en M6 -15, som i stort är samma bil, så kan det tex vara ett pris på M5:an på ett bolag, o ett helt annat på M6:an . Sen hos ett annat bolag, är det, precis tvärtom. Vet vad F-bolagen går efter för att sätta sina premier osv, osv!, men skillnaderna är ibland skrattretande stora!! Hur kan det tex skilja runt 50.000, helår, helförsäkrat, för min BMW X5-M, hos TH o LF?? helt sjukt!! men lätt att välja!!

Hur som helst! alla gånger jag slagit på BMW orig (IF), så har buden aldrig ens varit värda tanken!!

HA DET!

modolasse
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Du vet Lasse, försäkringar är en produkt som säljs på en fri marknad till det pris säljaren vill ha. Vill du inte köpa den så är det ju bara att låta bli, sen är det ju inte heller säkert att du själv är en så attraktiv kund i försäkringsbolaget ögon som du själv tycks tro. Alla kunder har ju en tendens att tro att de är attraktiva kunder och riktigt så ser ju inte verkligheten ut.

Det är lite samma sak med bilar; du kan köpa en sprillans ny fin bil för 300 000 kr med sju års nybilsgaranti. Men ändå finns det idioter som köper bilar för 3-4-5-6 gånger de pengarna. Vilka totalspån de måste vara, eller hur? Helt väck alltså...

(Du ser ut att vara lika gamma som jag, född på 1970-talet så du förstår nog ironin)
Lasse Karlsson
Alexander K!

Återigen på detta Forum! Har man fel åsikt( i nåns ögon), så blir man "hängd" jag har väl aldrig påstått, att jag skulle vara nån särskilt attraktiv kund!! Men till o med du måste ju hålla med om att prissättningen på försäkringar ibland är helt uppåt väggarna!!

Jag har heller inte beklagat mig, osv , för att så är fallet! men man måste ju kunna inse fakta, eller!

Jag vill som sagt inte beklaga mig, eller dra nåra snyfthistorier om att jag fått betala så o så mkt för mycket osv!! Förstår också att , det bara är att skita i en försäkring man inte vill ha!! Jag är inte dum! o som sagt, det var inte dit jag ville komma med mitt inlägg!!

Förklara för mig, hur man hos TH, ena dan betalar 8500 helförsäkrat/helår för en M5-12 o några år senare, när man vill försäkra en M6-16, då ska samma bolag ha det åttadubbla!! Kan ju till o med du inse, att det är helt orimligt!!

modolasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alltså Lasse vad är det med dig? Till att börja med skriker du rakt ut i all text och använder 28 utropstecken för minsta lilla. För det andra så anklagar Alexander dig inte för någonting. Hans inlägg är fullt rimligt och har en lite lätt skämtsam ton. Sluta bli så kränkt hela tiden.
Lasse Karlsson
Absolut Löwet! Du vet alltid bäst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag fick det bara till 19 stycken.
¯\_(ツ)_/¯

///BMW - Was sonst!
hej alla

IF var snabba med att betala ut de där 67500kr men sedan tog det lång tid för de att reglera rättsskyddet. närmare bestämd 3 månader där de ifrågasätter de olika kostnaderna och det blir turer fram och tillbaka.

Som jag nämnde innan är det viktigt för alla er att komma ihåg att IF har de sämsta villkoren för rättsskydd bland alla andra bilförsäkringar. De betalar endast 100 timmar och inte till vilken taxa som helst utan det som regeringen har fastslagit. Många andra har istället ett tak på t.ex 300.000kr utan att specificera upp antalet timmar.

så igår, efter drygt 3 månader från det att vi hade förlikat fick jag äntligen besked att de betalar ut rättsskyddet.

mina kostnader för ombud låg på 316516kr för att vara exakt

if betalade Arvode 100 timmar x 1 755 kronor = 175 500 kronor
Sakkunnig 20 625 kronor
stämningsavg 2 800 kronor

Totalt: 198 925 kronor

avdrag gjordes för självrisk, 49 731 kronor så det betalas ut 149 194 kronor

som ni förstår var det därför jag inte vågade dra detta vidare förvarenda krona extra betalades ut egen ficka och skulle jag förlora skulle jag dessutom betala flera hundra för deras ombudskostnader också

så för att summera hela detta ärendet ekonomiskt:

mina kostnader, en bil värd 518.000kr plus 316516kr i ombudskostnader=834516kr

ersättning som jag fick 67500kr i förlikning samt 149194kr i rättsskydd=216694

min förlust för att jag valde ett skitbolag som IF som försäkringsbolag: 617822kr :(

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hade en två år gammal (?) 520d ett marknadsvärde på 518´? Det måste väl vart vad den kostade ny?

MVH Christofer
Christoffer

Bilen var drygt ett år gammal och enligt försäkringsvillkoren har man rätt att få en ny bil. De räknar inte på marknadsvärdet utan nybilsvärdet beroende på bilens ålder
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja, vet att märkesförsäkring brukar marknadsföras att ersätta till en ny bil om den blir inlöst och är mindre än ett år, inte drygt ett år.

MVH Christofer
Christiiffer...If har två år..

"Om din BMW totalskadas när den är yngre än två år och inte gått mer än 4 000 mil då får du en ny BMW av samma modell. Ersättningen är begränsad till senast kända pris på likvärdig ny bil som den totalskadade. Förändringar av bilmodell och/eller utrustningsnivå som höjt priset ersätts inte. Nyvärde gäller under förutsättning att du köper en BMW hos en auktoriserad BMW-återförsäljare."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.