AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
70.842

Min nya BMW stulen och dumpad i ån. BMW försäkring (IF) vägrar ersätta

Sida 11 av 14
thekinglives
Jag har inte ägnat 2 timmar att lusläsa detta.

Allt verkar handla om att den ena nyckeln har uppdaterats flera gånger efter stölden?
Och på så sett ansetts befunnit sig närvarande i bilen hela tiden?

Man verkar inte tagit notis om att nyckeln uppdaterar sig i närheten av bilen, eller
på vilket sätt?

Borde det inte vara fullt möjligt att stölden gått till som David beskrivit innan?
Alltså en "reläatack" kört bilen runt kvarteret, krockat fått punka, kört förbi Davids hus, eventuellt fått in en uppdatering "registrering" på nyckeln/nycklarna. Kört ned i ån.
Där har nyckeln /nycklarna används av någon anledning och fått en avläsning "registrering"

Varför köper inte bolaget detta? är det för att få 520d stulits på det sättet? Hade det varit annurlunda om det var en fullpluggad 760i?

Om det hade varit Davids son som "stulit" bilnycklarna ? och bilen hamnat i ån, borde då inte vagnskadeförsäkringen täcka detta?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag tycker ju att TS argumentation möter ett tänkbart krav på "rimligt tvivel"
D.V.S. Om detta var ett brottmål så skulle man inte fälla honom för det här.

Tyvärr är det ju inte lika enkelt i ett tvistemål. Här har TS att överbevisa FB och det kan bli väldigt svårt när den enda sakkunnige talar i FBs sak.

Men om man vänder på saken och ponerar att man skulle fingerat en reläattack som ett försäkringsbedrägeri.
Skulle man då inte åtminstone starta bilen hemma med nyckel, sedan köra där ifrån utan nyckel för att få just effekten att bilen kommit för långt från nyckeln?
(Möjligen skulle man läsa på mer och även införskaffa reläutrustning m.m. för att fingera sitt bedrägeri, men det skapar ju andra spår som man måste dölja).
Det ter sig korkat att köra iväg med nyckeln om man haft god tid på sig att planera ett bedrägeri...
Man kan även fråga om en person som bor i området skulle köra fel väg och vända vid ett sådant bedrägeri, skulle man inte diskret ta sig därifrån för att grannarna inte ska råka se att det var en själv som körde bilen?

Och om vi vänder på det ett varv till. Ponera att sonen tagit bilen olovligen för att han gillar bilar och råkat köra i krock med muren.
Skulle en 16 årig kille som älskar pappas bil vara så kallsinning att han kör bilen ner i ån och kutar hem med nyckeln och att familjen där på några få minuter ska hitta på att det varit en reläattack och lyckas hålla den fronten för polisen (alternativt att 16 åringen håller front för hela familjen). Jag tror inte att man klarar det?

Så jag tror på TS i detta fallet men jag tror som sagt det är väldigt svårt att vinna i rätten tyvärr.

/DJ
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är nog "fullt möjligt" att det gått till så som David säger. Problemet är nog att det inte räcker med "fullt möjligt" i detta fall.

Anledningen att FB inte köper Davids redogörelse är att deras utredare Betfjord dragit slutsatsen att nyckeln medförts i bilen under hela färden.

Någon djupare utredning än så har de inte gjort, för det behövs inte. Vad de anser mer om vem som exempelvis kört bilen saknar betydelse. Deras skadereglerare har bara konstaterat att "detta har inte gått rätt till - då avslår ersättning".
thekinglives
Alltså....om det är så, borde det ända rätta och lätta i Davids fall vara att sonen tog på sig detta och skyllde på att han blivit hotad att stjäla nycklen ..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast då ger FB ingen ersättning i alla fall. Hur man än vrider sig har man rumpan bak. Man kan inte först söka ersättning för att X har hänt, bli motbevisad, och sen påstå att Y har hänt. Att det dessutom är ett bedrägeri av ännu större dignitet är en annan fråga.
thekinglives
men...David är försäkringstagare, tillika ägare av bilen, han är den som har ekonomiskt intresse i bilen.

Davids son var minderårig, brottsoffer som utsatts för hot påtryckning.

Detta uppdagas nu, inget som Dvid vetat om.

Var är bedrägeriet?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt så har jag för mig att ingen försäkring ger ersättning om bilen tillgrips olovligen av en familjemedlem som bor i samma hushåll som försäkringstagaren.
Det är med andra ord upp till en bilägare att se till att de tonåriga barnen inte olovligen kan komma över nycklarna.

Har för mig att detta är ett standardvillkor i de flesta svenska bilförsäkringar - men jag kan ha fel.
thekinglives
Alexander: Det är där tredje part kommer in, hen som hotar sonen att ta nyckarna.
Då ligger inte uppsåtet för brottet hos sonen utan hos hen som hotar....
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du är alltså helt seriös i att en 16-åring ska sitta och blåljuga polisen rakt i ansiktet? Om vi bara för en sekund hoppar över det förkastliga i det - du tror att han kan hålla masken inför erfarna poliser? Det gör inte jag. De brukar inte klara det.
thekinglives
lugna ned dig, menar ingenting, Dock måste du ju inse att sonen omöjligt kan vara 16 år fortfarande.

Men hur har det gått till då Löwet? Bolaget med betfjord i spetsen har ju förkastat Davids version.
Då måste det väl vara det ända rätta av David att hitta en förklaring utifrån det?

Jag fattar inte vitsen om det skulle vara ett bedrägeri från Davids sida. Varför göra så här då?

Personligen tror jag att IF är ett jävla skitbolag, som har en massa bittra snutar som skall visa sig på styva linan, och i sin tur anlita någon självutnämd macgyver a betfjord som inte hängt med i utvecklingen sedan kasettbandspelaren försvann.

David borde ju rimligtvis bara behöva konstatera att hans bil hamnat i ån och att
alla nycklar han känner till har befunnit sig i ett för han tryggt ställe.

thekinglives
Länk

Denna borde kunna tillämpas i Davids fall.
thekinglives
Länk

Denna artikel är också läsvärd..De missar hela poängen.

Lyxbilarna på den tiden stals ju inte med någon "originalnyckel" utan
med en extranyckel tillverkad till en specifik bil
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag hoppas innerligen att jag inte har samma försäkringsbolag som Thekinglives... Jag har LF Sörmland, så risken är nog inte så stor faktiskt...
thekinglives
Alexander K:Mycket jag hoppas att jag inte har samma som dig med;) Förstår dock inte din innerliga förhoppning? menar du att jag är bedräglig? isåfall i vilket avseende?

För övrigt tycker jag du ska byta bolag då vi just nu har samma bolag, Jag är helnöjd
med LF så jag föreslår att du byter till IF?

Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Eftersom tråden sedan länge spårat ur och nu mest handlar om hemmasnickrade teorier om vad som kan ha hänt, tillåter jag mig att erinra om följande. Delvis också som en förklaring till att jag bedömde utgången som "solklar".

Målet kommer att avgöras i tingsrätt. Rätten består av en domare och tre nämndemän. De senare är typiskt avdankade lokalpolitiker i 60+ åldern. De lutar sig fullt ut mot den utredning som parterna serverar. Och det är försäkringstagaren som har den primära bevisbördan. FB serverar en teknisk dokumentation på att bilen kört med nyckel. Hela tiden. Detta ska vägas mot försäkringstagarens teori och att den reläattackerade ska ha kört förbi hans hus och därmed uppdaterat nyckeln. För mig framstår utgången som solklar. Synd man inte kan betta... :-)

LF har varit katastrof för mig i varje fall, dyra och dålig kundservice, har kört IF på alla mina bilar i många år och aldrig varit problem.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Lanab: Lustigt så olika uppfattningar man kan ha om försäkringsbolag. Jag har haft LF i drygt 5 år och är supernöjd, både med kundservice och bemötande vid skada.

Då har jag dessutom haft en rätt stor skada, vid inbrott i garage så blev jag av med verktyg och sommardäck på fälg, vilket blev en skadeersättning på ca 50 000 kr. De ifrågasatte faktiskt ingenting, inte ens de grejer som jag inte hade kvitton på.

Inte superbilliga på bilförsäkring dock. Men bra. Ungefär som en BMW.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Upplevelse av försäkringsbolag styrs mycket mer av skaderegleraren än loggan på dörren.
thekinglives
AlexanderK: Typiskt att jag ska betala för dig din slarvpetter! Själv har jag kameror med rörelsedetektion som plingar till i mobilen ifall någon skulle vilja göra inbrott.(jag är så jävla bra) Tycker LF skulle ha det som krav, inte undra på att premierna blir dyra när de godtyckligt betalar ut ersättning till löst folk som inte ens har kvitton på sina grejer. Alla grejer utan kvitton är ju stulna eller har ej existerat...….
Varför hade du inte låst fast hjulen? de är ju stöldbegärliga, alltså borde de inte ersättas......bla bla bla…..

Undrar vem som tynger vårat bolag mest, du eller jag.
Dummaste jag hört! Låser du in mac data på 40 000kr i något säkerhetskåp eller tar du in din tv som kostat 50 000 undan varje gång du ska lägga dig?

Då hade man inte behövt betala dyra pengar för försäkringsr!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.