|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det finns sannolikt ingen mekaniker hos en märkesverkstad som drar ok hållarna enligt föreskrivet åtdragningsmoment... | |
|
Jag undrar över ditt inlägg: Eftersom jag byter däck två gånger per år, så vill jag inte ha varnarna inkopplade! På vilket sätt har däcksbytena med slitagevarnarna att göra? |
|
|
Först en helt annan sak... Jag skulle behöva redigera mitt förra inlägg ovan! Det skall nämligen stå ... +45° +/-10°. I praktiken kan man lyckas dra det på frihand, om man inte behöver göra omtag. Jag pratade med en kompis om lämpligt verktyg då en videobloggaren verkade ha ett SnapOn kombinerat moment och vinkeldragning med minne för omtag. Kostnad ca 6-8.000kr plus moms... Angående att inte förbruka slitagevarnarna handlar om att kunna köra "slut" på beläggen, även om de inte är jättedyra. Har köpt två olika märken för bakaxeln. Tror att den billiga sorten kostade ca 200 kr. Måste kolla hur länge de håller! Nyfiken! Sedan... Tänk att det inte går att hitta en video på YouTube, där bloggaren skulle nämna vilka moment som gäller på alla bultar, nipplar och slangar på bromsoken på bakaxeln på X3 F25. De finns ju på annan plats på nätet. I övrigt blir det lite "spännande" att byta skivor och belägg bak, plus att kolven i oket behöver kollas på rörlighet. Med Bimmerlink kan jag sätta handbromsen i serviceläge, men kommer jag att bli tvungen att skaffa ett verktyg för att trycka in kolven? Ett problem med väldigt många YouTube videor, är att bloggaren "fuskar" lite, för att inte tala om att de gör fel. T ex i "gamla" bilar med många mil kan kolvarna vara lite "rostiga" så att de inte rör sig på ett riktigt sätt, dvs närmast går inte tillbaka tillräckligt efter inbromsning, vilket betyder att belägget på kolvsidan slits ner i förtid. Det vill man inte, när man engång har jobbat med att byta skivor och belägg. Det är annars femte gången bromsarna resettas på bilen. Angående detta med att dra rätt moment eller åtminstone veta vad som gäller, är att man har någon uppfattning om hur hårt man kan dra på frihand, även om det är lite farligt att tänka så. Säg att det är aluminium och föregående "mekaniker" har dragit lite för hårt så att gängorna är lite skadade. Då kan det hända en olycka om man två gånger i följd drar för hårt. Ett pr |
|
|
Du kanske har lite nytta av sen här tråden: Länk |
|
|
Steaman, jag läste inläggen på första sidan på länken. Det var ett rejält jobb som hade gjorts för att få ner allt "på papper". Imponerande. Dock, på första sidan av ca 5-6, så nämns det tyvärr inte att okhållarna sitter med skruvar som är stretchade, dvs bak (såväl som fram!) skall skruvarna bytas, två på varje ok (ca 5,10 euro/st hos leebmann24.de 2024-01). Både på fram- och bakaxel gäller: 75 Nm, +45° +/-10°, dvs inte helt omöjligt att få till bra vinkel utan gradskiva. Såg att Haynes rekommenderar att många fler skruvar, muttrar borde bytas. Låter som överkurs att byta skruvar som är dragna 30-35 Nm eller mindre. T ex på daparto.de som har prisuppgifter från många stora bildelshandlare, har inga uppgifter på någon som skulle sälja "stretchskruvarna". Vidare, sitter det rostfria "plåtbitar" i okhållarna på bakaxeln, uppe och nere. Dessa får man normalt inte heller med i satserna, förutom ATE har en "lite dyrare" sats där de ingår. Sedan har jag inte lyckats reda ut (utan t ex Ista) om systemen är från ATE, TRW eller Girling. Inte heller om det är någon fysisk skillnad mellan dessa om det kan vara olika. På min bil är tom skivorna bak släta på ytterytan i varje fall och praktiskt taget ingen ytrost, MEN bak är de ca 2 mm under min tjocklek. Tur att skivorna inte kontrolleras på besiktningen! Fram är de lite mindre under min... Alltså, hur många är det som blir hugna på att byta belägg och skivor själva? Sedan kan man behöva ett specialverktyg för att få kolvarna tillbaka tryckta om det inte går med tummarna (pga av korrosion på kolvarna eller cylindrarna). Ett råd till den som tänker byta själv. Kolla upp hur saker skall göras och se till att verkligen alla delar som behövs är köpta! Framförallt, det är inte likadant som på BMW före ca 2010. Sedan är det lite olika på olika modeller! Jag rekommenderar också länken ovan som Steaman hänvisar till. |
|
|
Sträckning av skruv och med detta ersättning varje gång har blivit vanligt. Jag byter inte bultar till okhållare varje gång utan gör det första gången jag renoverar bromsar på en bil. Om jag återanvänder sträckskruv så testar jag att efterdra den efter ca 100 mil. När jag renoverar bromsar så brukar jag även demontera kolvarna och byta packboxar/o-ringar. Glidbultarna är ju också viktiga att rengöra eller ersätta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.