|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Frugan blev påkörd då hon åkte i min BMW. 1. Bilen framför henne stannar hastigt vid ett rödljus. 2. Frugan stannar. 3. Bilen bakom (en volvo)stannar. 4. Efterföljande bil (en SAAB) stannar INTE. Då Volvon blir påkörd av SAABen åker den fram och kör på frugan som i sin tur kör på bilen framför. Polisen anser SAAB föraren vållande olyckan. Försäkringsbolaget är inte klara med utredningen ännu. Min fråga är om SAAB förarens försäkring kommer täcka skadorna på samtliga bilar eller inte. Hörde rycktesvägen att skadorna som blev på bilen frugan körde på kommer att gå på min försäkring? | |
| när min morsa va me i en likadan krock som den du beskrev så fick den första bilen (saab:en)stå för allt! d va iofs 8år sen eller nåt =) | |
|
Saabens försäkringsbolag åker på allt. Fast det gäller att se upp. Är "lätt" hänt att ditt försäkringsbolag som kan vara samma som Saabens försäkringsbolag kan försöka på sig att kräva dig på självrisk men det skall inte du behöva betala. |
|
| Tack jimbooo och Alexandar för snabba och klara svar! | |
|
Det skall mycket till om man skall bli vållande till olycka om man står still! Defenitivt inte om du står i rätt körbana vid ett trafikljus. Andra bilister skall anpassa sin hastighet efter rådande omständigheter att de kan stanna för tänkbara hinder framför dem. Som både Jimbooo och Alexandar har skrivit innan skall ni INTE ta på er NÅGON skuld i denna olycka! Mvh |
|
|
Blir man på körd av en bil försäkrad hos DIAL blir man det... samma scenario ( och bilmärken faktiskt) doch ej nån bil framför Volvon i mitten: ram sned ägaren utköpt Vår Peugeot: 47 dagar på verkstad för att byt baklucka, krok skadad ej bytt förän DIAL fick stämningsansökan via tingsrätten, DIALs försvar: "du skulle haft helförsäkrat i stället..." |
|
|
Gasar-Magnus Du skulle ha stillestånd med på försäkringen,det får dom att skynda på det hela lite(eller ger en åtminståne en hyrbil under tiden) Kontantersättninen tror jag är ca:100:-/dag(förhandlingssak) Henrik |
|
|
Hoppas att du hade helförsäkring... har råkat ut för liknande olycka i sthlm o jag fick inte en spänn förrens polisutredningen var klar (13 månader). När jag ringde sa dom bara att jag fick lov att vänta. #232 i E28 registret Länk Länk |
|
|
I dessa tider så är bolagen extra prismedvetna. Det som gäller är att SAABen är vållande. SAABens försäkringsbolag betalar alla skador för alla. SAABen får betala självrisk (under förutsättning att han har helförsäkrat). Alla andra kan sitta tajt. Innan polisutredningen är klar så händer inget och det kan i många fall ta tid så under den tiden är det ingen ide att tjata på varken polis eller bolag. Så fort utredning är klar (skuldbördan) så är det bara att köra hårt. Bolaget har ej rätt att förhala något. Ibland så kan bolaget hänvisa till en massa med paragrafer men det gäller ej dig oavsett om du har försäkrat din bil i samma bolag eller ej utan det gäller gentemot den som har orsakat skadan. Du har rätt att kräva från dag 1 att ditt bolag "ställer" upp med allt som du har inkluderat i din försäkring typ hyrbil, stillestånd, ersättning för kläder och dyligt allt annat är fel. Du är tredje person och de lagar som finns för försäkringsbranchen fäster stor vikt vid att tredje person ej skall bli drabbad (mer än nödvändigt) Tipset är att ta reda på vad du har rätt att kräva för att sedan ringa till ditt bolag och kräva, gärna flera gånger om dagen (helst tala med en supervisor). De som "tjatar" mest får hjälp fortast (dina papper hamna "överst i högen" så att säga). Tänk på att vara vaksam så att de ej börja justera bonus och dyligt. I många fall så har vissa bolag en "praxis" att de försöker justera bonusen i samband med en olycka, dock maskerar dom det hela. Var vaksam mot både ditt och det andra bolaget speciellt i de här börstiderna. :) |
|
| Tack återigen för all respons. Min bil var helförsäkrad och är inlämnad på verkstad. Polisen är klar med sin utredning som pekar på att SAABen är vållande, dock är försäkringbolagen inte klara med sin utredning. Antar att jag kommer att få betala min självrisk först och få tillbaka den då f-bolagen är klara. | |
| nej du he rik det hade jag hos LF mitt bolag men dom ansåg inte att 47 dagar att byta baklucka var skäligt reparations tid... | |
|
man kan nästan säga att det ALLTID den bakoms fel. man kan nästan bete sig hur man vill framför och bli påkörd ..och det går på bakomvarandes försäkring. har jag fått erfara |
|
|
swe-boy. Man kan aldrig generalisera. I STHLM under t.ex rusningstrafik så gäller "speciella förhållanden" och då finns det faktiskt undantag där den som har blivit påkörd är vållande. :) |
|
| lol..så ni har andra regler i "Fjollträsk"? ajja..grattis ;) | |
|
Nu kommer rätta svaret: SAAB ägarens försäkringsbolag står för hela kalaset. |
|
|
swe-boy. Jag önskar jag kunde säga att jag bor i fjollträsk, men den tiden är förbi. Jag borde ha förtydligat mitt svar att det gäller alla typer och storlekar av städer under rusningstrafik. Det är ej enbart förbehållet STHLM. :) PS Fjollträsket håller resten av landet igång (fri tolkning tillåts)DS :);) |
|
|
Filovirus: ?? // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Filovirus: Vet jag inte om jag kan hålla med om...Jobbar själv på en "nyckelfabrik" i sverige som absolut inte ligger i Stockholm.(tack å lov) men som du sa..fri tolkning ;) |
|
|
Men ni vet väl alla vad man säger där om man var i SAAB ägarens kläder: "Backar du i kön, din jä-l???" |
|
| Farsan hade liknande sak förra veckan men han var i volvons situation. DVS han blev påkörd och tryck up mot bilen framför. Har har tydligen pratat med någon kollega som "visste sånt" och denna tyckte då att farsan som var i mitten kommer nog stå till svars för det som hände framåt pga att en förare ska alltid vara redo att bromsa. Jag tycker att det låter inte kokt. Det skulle inte gå att bromsa om farten var hög i vilken fall som helst. Vad tycker ni? | |
rsarits |
Jag blev själv påkörd bakifrån och rullade på bilen framför i en köolycka på E4 strax utanför Stockholm, bilen bakom åkte på hela kalaset. Var noga med att ALLTID ringa polisen direkt om det händer något, risken är stor att det blir en massa tjafs efteråt annars om vems fel det var. Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.