AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.214

Varningslampa på e91 320d 2011?

Säkert urbota dum fråga. Men har tittat på en e91 2011 som har en varningslampa lysande i nedersta displayen (bredvid mätarställningen). Säljaren påstår att det endast är en indikator på att något är av låg nivå i bilen, spolarvätska etc. Vid provkörning ökade dock siffran höger om triangeln (??) stegvis från 0.35 till 0.44. Stämmer detta eller blir jag lurad och bör hålla mig från köp?
Bör tillägga att den gått ca 17 000 mil, är väl- och nyservad, senast av återförsäljaren som dock har haft svårt att få den såld. Annars inga biljud, rost eller synbart läckage. Lite gnissel vid provkörning gissar jag är pga stillastående en tid. Tror det är ett bra köp men blir gäckad av den där triangel!!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Inte alls någon dum fråga, tycker det är en bra och observant iaktttagelse.

Jo, en varningstriangel betyder att det finns ett (eller flera) meddelanden som ligger och väntar. De kommer från Check Control funktionaliteten som övervakar en stor mängd system. Det brukar oftast vara "mindre viktiga" meddelanden/varningar typ trasig lampa, låg nivå av spolarvätska, service overdue (tror jag) och den typen av meddelanden.

Siffran till höger är helt enkelt bara trippmätaren och inte kopplat till varningstriangeln på något sätt.

Gissar på att det ser ut något liknande bilden nedan - förutom då såklart den stora gula varningssymbolen i mitten (taget från min 120i).
Länk

För att läsa meddelandet/meddelanden - nu ska vi se om jag minns rätt - så trycker in knappen BC (sitter ytterst på blinkersspaken) och bläddrar (med upp/ned knappen på blinkersspaken) till Check alternativet och trycker på knappen BC en gång till för att välja det alternativet.
Bläddra sedan (om det finns flera meddelanden) med upp/ned knappen på blinkersspaken.

Skulle ändåså kollat upp det så det inte finns något "jobbigt" fel där typ larmar om trasiga lampor trots att allt fungerar.
Tack så mycket för det utförliga svaret och välkomnandet! Bilden stämde väl överens.
Ska försöka göra ett nytt provåk och studera de där meddelandena bättre. Låter som det kan finnas något där att undersöka vidare. Tack igen, verkligen användbart svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.