|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag är inne på att köpa mig en E46. Jag kör just nu en 318Ti och är otroligt nöjd med 16 ventilers fyran. Tyvärr börjar karossen bli lite gammal så därför tittar jag efter nytt. Jag har funderat och tittat mycket på 318 eftersom jag tycker dom går fint och vill inte ha nån bil som drar mängder med soppa. Men kollar man info på E46 så står det att 318 med 143hk drar ungefär 0.9-1.0 och 320 med 170hk ska dra ungefär mellan 0.6-0.8. Jag undrar om dessa siffror verkligen stämmer. Jag vet att körstil och sätt spelar stor roll men känns som det är otrolig stor skillnad på siffrorna. I min värld så vill en större motor ha mer soppa. Så dela gärna med er av era egna erfarenheter. Är tacksam för svar. Mvh Fredrik | |
| Du har nog blandat ihop siffrorna, jag får det till att 318 143hk drar blandad körning 0.72 och 320 170hk 0.89 | |
|
E46:an (320i -99 2,0 sedan, manuell låda) vi hade tidigare, låg normalt på 0,75-0,85 i blandad körning. Vid riktig snålkörning kunde man momentant ligga ner mot 0,6 men jag tror aldrig vi kom under 0,7 liter/milen på någon tank hur försiktigt man än körde. 2,2:an ligger nog lite högre. Tror inte att 318i är så mycket snålare att det skulle kännas utslagsgivande i valet. M52tu/M54 (sexorna) är stabila motorer om de bara servas som de ska, även om de börjar bli gamla med allt vad det för med sig - inte minst när det gäller uttorkade gummidetaljer i insuget (det är många gummidelar/slangar mm. där!) som medför att de flesta motorerna drar mer eller mindre tjuvluft om de inte är fixade. Vevhusventilationen och läckande packning vid oljefilterhuset får man nog också räkna med att åtgärda om det inte är gjort i närtid. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Enligt modellguiden här på autopower så ska 320in dra minst av alla. Tom mindre än 320D. Känns inte riktigt som att dessa siffror stämmer. Då jämförde jag med 170hästarn. | |
| Nu har jag upptäckt vad som är fel. Går jag in på modelguide och kollar i listan så står bilmodell med mycket mindre text och förbrukning i större text så det linear inte med varandra. Är det bara i min telefon det blir så? Det funkade tyvärr inte att ta en skärmbild så jag kan visa hur det ser ut | |
|
Här kan du roa dig med data, Länk 320'n verkar dra ca 1 dl mer. |
|
|
Hej Jag har haft en 318 kombi och en 318 ti (båda 143 hk) och jag var mycket nöjd med körbarhet mot snålhet. Ganska snabb, men ändå rätt snål. Hade dock problem med motorn på den ena, oljeläckage hit och dit, men inte den andra. Leta efter ett bra ex så blir du nöjd. Matthias |
|
| Jag har ungefär 3.5 mil till jobbet så det blir ungegär 7 mil om dan. Jag är lite inne på om att skillnaden mellan 318 och 320 inte är så stor eller kommer 320in ta onödigt mycket mer? Eller ska man satsa på en diesel istället? Skulle helst vilja ha en med M-paket, tycker egentligen det är det enda som är snyggt på en E46. Dock har jag aldrig sett en 318 med det, iaf inte på blocket. Sen såg jag en 320D på blocket som det står att den är 6 växlad. Fanns dom med 6 växlar eller har man tagit låda från 330? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Med dina 7 mil i pendling så blir det ca 1000 kr mer i mån om du har en bil som drar 1.1 istället för 0.6. För mig är det klart värt det då en E46 med större motor blir betydligt "mer" BMW än med en mindre. Disel går fetbort på de sträckorna du talar om. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk Är hittills den bränslesnålaste bil jag ägt. Gick billigare än Polo-00 1,4 och Seat -98 -1,4. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.