AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
936

Köpa beg sommardäck till en xdrive 320d

La
5
Lakie
320D, -13
Hej! Tänkte snåla med att köpa beg däck Michelin Primacy till min bil, vissa säger att man då kommer få problem med fyrhjulsdriften om ett tag, stämmer det? Det är mellan 6-7 mm kvar på däcken jag tänkt köpa.

Lakie
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förstår inte frågan riktigt...

Menar du att du ska lägga på däck där det skiljer mycket i mönsterdjup mellan de olika däcken?

Om du har en x-drive bör du sträva efter så lika rullomkrets som möjligt för att inte riskera slitage på systemet i onödan.

Vissa hävdar att x-drive är rätt förlåtande gällande olika mönsterdjup, men jag skulle ändå ta det säkra för det osäkra.

Vilken dimension pratar vi om?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det är klart att du kan använda däck som skiljer litegrann i mönsterdjup om dimensionen bara är densamma. En bil sliter knappast alla fyra däcken exakt lika mycket även om den har fyrkrafs ändå!
La
5
Lakie
320D, -13
Det är 225/50-17 och det är max 1 mm skillnad på däcken, runflat ligger på nu och det skiljer nog mer än 1mm på dom i mönsterdjup. Läste också om den förlåtande funktionen på Xdrive.
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har också funderat på hur känslig fördelningslådan är och ingen har svarat säkert. På BMW verkstad sa de att man ska ha samma dimension/profil fram bak alt med minimal skillnad i rullomkrets - en kombination som återfinns på klisterlappen på dörrstolpen är ju det som BMW provat ut och säger fungera.
Förra ägaren på min E91 Xdrive lyckades få fel profil 225/45 istället för 225/40 på sommardäcken fram och jag avser byta trots att de inte är utslitna. Även om däck inte är helt billigt så är det billigare än en fördelningslåda och jag väljer försiktighetsprincipen.
Någon som vill köpa 2 st Rotulla Setula Space Rudi 225/45-18 RFT som bara gått några hundra mil som framdäck på en E91a?

Vill du inte räkna själv så kan du knapa in t ex här
Länk
Du ser att t ex 225/40-18 är nästan samma omkrets som 255/35-18 som jag har för mig är BMWs rekommendation för 18" till min bil. Även rullomkrets rekommenderar denna kombination.

Ditt val!

/Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
1 mm skillnad ska inte vara några problem.

Pratar vi om t ex. splitter nya däck på ena axeln och nästan utslitna på andra, kanske det kan bli problem.

Börjar det gå över 3 mm skillnad mellan däcken skulle jag personligen börja bli fundersam. Det värdet är inte bara beroende på x-drive utan även med tanke på att det kan göra väghållningen lynnig i väta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
5
Lakie
320D, -13
Stort tack!! Då blir det nästan nya :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du håller dig till samma märke/modell så du inte mixar det mellan hjulaxlarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.