AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.491

Byte av frambromsar på 525D F11

Sida 1 av 2
Mr
44
MrNiklas
525d Touring -13
Fick en offert från den lokala verkstan (Mekonomen) för byte av bromsskivor och beläggfram samt bromsvätska. Landade på 12000kr. Ingen aning om priset är skäligt för en 525d F11. Därför frågar jag er - expertisen - om jag ska nappa eller bör kolla med andra verkstäder? Om jag ska kolla runt, har ni tips på bra verkstäder i Stockholm norrort (Danderyd, Täby, Vallentuna, Väsby).
Ocker! Skivor + belägg runt om hittar du på ebay för ca 5000 Länk
Bromsvätskebyte kostar inte mer än 1500 kr, inte ens hos Dyronomen. Skivorna fram byter en normalhändig lätt, tar kanske 1 timme per sida i makligt tempo. Jobbet kan i praktiken göras av "vilken verkstad som helst", absolut max 3 timmars arbete för en dukitgt sömning mekaniker, inklusive bromsvätskebyte...

Mitt råd: Skippa Dyronomen, 12000 för det du nämner är minst 5000 för mycket.
Tolvtusen låter otroligt dyrt i mina öron.

Om du köper delarna på ebay, reservdelar24 eller misterauto och lämnar bilen hos valfri ickesmärkesverkstad så kommer du undan med mindre än hälften så mycket pengar.
Mr
44
MrNiklas
525d Touring -13
Torkarblad inkl jobb 531kr
Bromsvätska inkl jobb 1860kr
Bromsar fram inkl jobb 7716kr
Exl moms.

Det kändes dyrt ja. Så köpa material själv och lämna in är det som gäller? Gäller bara att hitta en verkstad man kan lita på.
Ja köpa material själv och lämna in är mest ekonomiskt om du inte vill meka själv.

Den enda verkstan i dom nordöstra krokarna av stan som jag känner till och litar på är Länk
Mr
44
MrNiklas
525d Touring -13
Lyckas man byta luftbälgar bak så borde man väl lyckas byta bromsar men visst kan tänka mig att betala för att slippa med. Så man kan byta själv på F11? Läste nånstans att bromsarna ska justeras elektroniskt efteråt så man var tvungen att lämna in?
Det är bakbromsarna (handbromsen) som är elektrisk, dvs handbromsen sätts i serviceläge med hjälp av diagnostikprogrammet, typ. Fram är det som på "vilken gammal BMW som helst". Det som möjligen behöver göras är att återställa beläggens "slitage räknare", detta göres nog "elektroniskt".
Mr
44
MrNiklas
525d Touring -13
Så alla F11 har slitagevarnare? Såg att kittet från Ebay hade sånt. Konstigt att verkstan sa att det behövde bytas men bilen själv har inte varnat.
Man kan återanvände de OM de inte "löst ut". Men kostnaden för nya är försumbar i sammanhanget
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Köpt Zimmerman bromsar härifrån till både E60 och F10 i höst och bytt själv. Funkar klockrent.

Länk

Slitagevarnaren sitter höger bak och vänster fram. Har den inte löst ut och du får bort den utan att den pajar, så kan du återanvända den.

Mr
44
MrNiklas
525d Touring -13
Jag menade beläggen. Bilen borde ju varna om verkstad tycker att de är slitna. Eller så är bilen mindre känslig. :)
Man monterar nya belägg till nya skivor, allt annat är dum-snålt.
Mr
44
MrNiklas
525d Touring -13
Absolut. Menade om det finns ett varningssystem på slitna belägg och det inte säger till så kanske man kan göra det till sommaren eller varjefall inte nu som verkstan antydde. När man byter så byter man självklart allt.
Absolut. Lyser "beläggslampan" kan man i regel kör några hundra mil till, kanske 1000? Men man kan även byta skivor pga att de är för slitna (för tunna!), BMW anger i regel max 1.6mm slitage, dvs är skivan 32mm tjock ny är den "slut" vid 30.4, Min åsikt är att om man svarvar om vid den av BMW angivna minimitjockleken så kan man köra ner de ytterligare 1.6mm, men sen är det ett måste att byta skivor. En omsvarvning kostar i regel typ 500-1000 kr för två skivor, så är skivorna billiga, läs runt dryga 1000 lappen så är det inte lönsamt att svarva. Skivorna till F11 verkar vara biliiga då man får skivor/belägg runt om för 5000.
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Nja,köper du Bromsbelägg på Internet av märket ATE (som är BMW original) & skivor hos exvis schmiedmann eller lknande,s landar ju själva inköpskostnaden klart under hälften,slitagevarnare kan du köpa hos valfri,en vettig verkstad tar INTE mer än 400-800kr för bromsvätska + reset i bilens mjukvara för jobbet.
Mr
44
MrNiklas
525d Touring -13
Ja strax under 5000kr för frakt från Tyskland till Sverige. För fyra skivor och belägg.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Niklas, slitagevarnare har alla moderna bilar. Och med ”modern” menar jag de senaste 20 åren. Eller mer.
Det är väldigt enkel teknik, en liten klyka som träs på i ett jack i beläggets gods. Allteftersom belägget slits så får klykan till slut kontakt med stål och då kortsluts kretsen. Kortslutningen = gul beläggvarningslampa på panelen. Jag har nog aldrig haft så slitna bromsar på någon av mina bilar att jag sett den lysa. Ofta ser man ju mellan ekrarna på fälgarna när det är dags liksom.

/Anders

Mr
44
MrNiklas
525d Touring -13
Ok! Kanske bra att lampan inte lyser alltså haha. Som oljetryckslampan i Imprezan. När den lyste sa man att det var en indikation på att ”nu är motorn var förstörd”.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första jag skulle kolla är om du verkligen behöver byta skivorna - ofta räcker det med byte av belägg.

Skivorna har ett minimi-tjockleksmått som inte ska underskridas (många kör långt under min-måttet utan problem men det är lite "gambling").

Man kan som sagt köpa OEM-kvalitet (Bosch, Ate, Brembo, TRW, Zimmermann, Ferodo, Textar, Jurid etc.) från någon av de stora europeiska näthandlarna (t ex. autodoc, mister-auto, autopartsmarket.eu, autoteilemann.de) för runt en tredjedel till hälften mot vad exakt samma delar kostar hos t ex. Dyronomen i Sverige.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lasse:Tack för tipset om sidan. Vansinnigt bra priser! Slår MrAuto,Autodoc etc på fingrarna :-)

F11 525D skivor och belägg:Länk. Priserna känns ju för fan för bra för att vara sant :-)

Göran:Schmidemann ligger ju inte många kronor billigare på oem produkter än vad tex Mekonomen,Autoexperten etc.

Mr
44
MrNiklas
525d Touring -13
gaspo: Länken du skickade är det bara skivor och belägg fram om man nu bara vill byta det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.