AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.098

E91 325i -07 tickar vid kallstart efter oljebyte

El
6
Element
320Ci -86
528i Touring -98
325i Touring -07
Hej!

Hämtade min nya bil förra helgen ifrån bilfirma. När jag kommer halvvägs hem så varnar bilen om att jag lär fylla på +1 L motorolja. Jag är medveten om oljeförbrukningen på dessa bilar så jag reagerar ej så mycket mer än att jag lär fylla på när jag kommer hem.

Jag bestämmer mig istället för att göra ett Olje- & filterbyte, då tidigaste service var ändå gjord för 800 mil sedan så jag tyckte det var lika bra.

Åkte till närmaste Mekonom och köpte på mig Castrol Edge Titanium FST 0W-30 samt oljefilter.

Men nu till mitt problem, Direkt efter oljebytet i helgen så började bilen ticka. Jag antog att det var för lite olja i, så tappade i ytterligare 0,5 L och bilen blev tyst. Men dagen efter så började tickningarna komma tillbaka och det pågår än idag... Enligt färddatorn så ligger oljenivån på max strecket.

Bilen tickar / knackar som en dieselmaskin vid kallstarter men det försvinner efter ca 15 minuter. Har inte en aning vad det kan vara, misstänker efter oljebytet samtidigt så har även kylan börjat kommit så det kan även vara en faktor. Jag antar att detta problem ej var innan då jag absolut hade reagerat på det, har knappt ägt bilen i 14 dagar.

Har varit kontakt med bilfirman samt en aukt. bmwfirma, men dem säger att detta är helt normalt och att jag ej behöver vara orolig. Firman rekommenderar att jag kunde pröva en tjockare olja medans BMW säger att jag ska köra på 0W-30. (Skickade även ett videoklipp till bilfirman).

Vad kan det vara som orsakar detta samt vad skall jag göra tycker ni? Har funderat på testa en annan olja, men vilken olja? tillsatser?

Kan tillägga att bilen har gått 18 000 mil.

Ursäkta för bråttom inlägg & Tacksam för svar!
MVH Orolig BMW Nörd

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja dom kan ticka en hel del vid kallstart, speciellt om det är kallt ute då. Beror visst på konstruktionen i toppen om jag inte missminner mig. När jag köpte min sa ägaren att den kunde ticka en del vid extrem kyla men jag har hittills inte märkt något, iofs inte varit kallare än -5.

Men blir den tyst efter 15 min så hade jag inte varit orolig.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Det är som sagt ett "kosmetiskt" fel. Vanligt att ventillyftare/tryckare tickar.

Nåt man kan göra, när motorn är varmkörd, stå still varva upp på 3-4000 varv en halv minut. Ev upprepa. Det kan tysta tickandet.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ibland kan det komma in luft i ventiltryckarna. Det händer även att det kan lossna smuts som sätter sig i desamma

Båda dessa anledningar ger ett tickande ljud som du beskriver.

Prova att lufta ur dem genom att hålla högt varvtal under någon/några minuter (ca 4-5000 rpm) efter att motorn har blivit ordentligt varmkörd (kör helst typ två mil eller så innan proceduren för att vara på säkra sidan).
Upprepa "urluftningen" några gånger.
Detta brukar hjälpa och är det sätt som BMW-verkstäderna gör vid dylika fall.

Vad var det för olja i motorn innan?
Vilket fabrikat på oljefilter köpte du?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
El
6
Element
320Ci -86
528i Touring -98
325i Touring -07
@peddan
Okej, blir bara så fundersam när det ej tickade när jag hämtade bilen samt de dagarna innan bytet. Här har det varit samma temperatur, som kallast -7.

@Sverige
Tack så mycket!
Okej, Ja det är värt ett försök och jag ska så fort som möjligt pröva detta! Men det är ingenting jag annars behöver vara orolig om?

@Johan B
Okej, ja han på bmw beskrev nånting liknande om att lyftarna stänger långsammare så det kommer in luft vid start.

Absolut! ska pröva detta som snarast som möjligt, jobbar till kl 02 inatt så kanske ska avvakta tills morgondagen annars blir man väl inte så populär bland grannarna ;)

Har faktiskt ingen aning vilken olja som var i motorn innan, ser bara stämpeln i serviceboken. Senaste stämpeln är ej gjord på bmw heller men alla de tidigare är. Hittade tidigare kvitto ifrån 2012 då bytte man till oljan SLX 0W/30 men som sagt, det var innan förra servicen ändå. Så din fråga står tom...

Oljefiltrets förpackning kan jag ej se då jag är på jobbet, men kan kika när jag kommer hem. Köpte den på Mekonomen så enligt deras hemsida när jag slår upp oljefilter till min bil så kommer märket MAHLE upp på bilden. Men är ej helt säker, kan det vara avgörande?

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja det kanske var en tjockare olja i tidigare då som maskerade bort tickandet, men prova du o varva den som beskrivits tidigare. Men är den tyst efter en kvart som du skriver när den är varm så är det verkligen ingen fara.

Mahle filter är bra grejer.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mahle, Mann eller Hengst är bra filter.

Fram är det INTE...! :(

Kan vara som Peddan skrev att det var en tjock olja som maskerat något mekaniskt spel/problem.

Men testa att lufta ur lyftarna som första åtgärd.

Står det vilken verkstad som har servat bilen vid senaste servicen?
Om så är fallet - kontakta dem och be dem verifiera att servicen är gjord (så det inte är en fejk-stämpel) och vilken olja de slog i. De borde kunna hitta arbetsordern utifrån datum och bilens reg.nr.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mahle/Knecht,Mann=original leverantör till otaliga bilmärken. Så ja det tål att upprepas,bättre går inte att få tag på. Mahle gör även oljefilterhusen till BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.