AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.578

Motorn blir varm trots ny kylarvätska

jt
9
jthornmo
528i Touring -98
Hej!

Tidigare idag blev min motor väldigt varm vid körning. Mätaren hann tyvärr gå in på det röda området innan jag hade möjlighet att stanna bilen. När motorn svalnat fyllde jag på med ny kylarvätska och testade att köra en bit. Under någon kilometer trodde jag att problemet var löst, mätaren låg återigen stadigt i mitten och jag parkerade hemma igen. Kastade ett snabbt öka på mätaren innan jag stängde av och då hade den plötsligt börjat stiga igen. Temperaturen låg närmre 110 grader.

Någon som varit med om något liknande? Har inte kunnat kolla i expansionskärlet om det är något kvar av kylarvätskan jag fyllde på nyss eftersom motorn i skrivande stund är varm.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Vilken modell pratar du om? Gissar att de inte är e39 när de står graderna eller har du kört den gömda digitala tempen och sett 110? Får du värme ur fläkten? Känns spontant som luftfickor i systemet och du har en kinkig motlr att lufta👍 Antar att du kollat oljan och vattnet att dem inte har blandat sig? Detta är iof worst casr scenario att toppen eller packningen slagit sig dock..., jag hade kollat de först.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Hur länge körde du med tempen på rött?
jt
9
jthornmo
528i Touring -98
Jo, det är E39:an. Kollar med hjälp av den dolda temperaturen som du säger.

Har inte kunnat kontrollera något än, kom hem nyss och motorn var för varm för att jag skulle kunna öppna expansionskärlet. Är det i expansionskärlet du menar att olja skulle ha blandats i? Hur luftar jag motorn? Är inte överdrivet haj på bilar ska tilläggas!
jt
9
jthornmo
528i Touring -98
Körde kanske 200-300 meter eller något sådant på rött. Fanns tyvärr inga möjligheter att stanna. Dock la jag märke till att något var galet strax innan den gick upp mot rött, så körde en längre sträcka med temperaturen över 100 grader.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kopierade Hassos luftningsguide! Har följt denna varenda gång jag luftat och de har alltid lyckats!

Med allt återmonterad i omvänd ordning så är det dags att ta fram vatten och glykolarsenalen Bild 19. Den stora och lilla vattenkannan , glykolen samt ett graderat litermått så blandningen blir 50% av vatten och glykol.
Den lilla vattenkannan används att fylla vatten via luftningshålet i termostathuset. Bild 20. En hink med tvättsvamp med rent vatten ska också fram, för att kunna skölja bort glykolstänk som hamnar på framförallt lacken. Börjar med att slå i vatten i expansionkärlet till nivåmarkeringen, slår på tändningen och sätter klimattemperaturen på max samt sätter fläkten på läge 3. Då startar den lilla cirkulationspumpen och öppnar värmeventilerna för klimatanläggningen vilket underlättar luftningen, man ser att det bubblar lite i kärlet.
Fyller på fullt i expansionskärlet och fyller även i luftningshålet, tills det rinner över. Skruvar igen luftningarna och locket och startar bilen. Får gå en stund på tomgång, kollar om det går att fylla i mera i luftninghålet och fyller upp det på nytt, visst skvätter det en del så akta ögonen för stänk. Sedan varvar jag upp motor mellan 4500-5000 rpm. 3-4 gånger i följd.
Öppnar återigen luftningskruven och fyller på ytterligare , det kommer totalt att gå åt ca 2,5 liter som fylls i luftningshålet. Nu får bilen gå på tomgång i ca 30 minuter håller koll på den undre kylarslangen som fortfarande är kall i förhållande till den övre, klämmer på dom flera gånger för att få vattnet att röra sig i systemet.

Det tar tid att lufta räkna med en timme minst, nu tar jag och kör en sväng på ca. 2 km för att få upp motorn i temperatur för termostatens öppnande . Åter på uppfarten så börjar den undre kylarslangen kännas lite ljummen, fyller på ytterligare i luftningshålet som ska hållas fullt hela tiden. Klämmer på bägge kylarslangarna för att hålla koll på tempen och för att "pumpa" lite på vattnet. Den övre slangen är nu rejält varm, medens den undre är på väg att bli varm och bli lite hårdare. Öppnar och kollar bägge luftskruvarna, det kommer bara vatten helt OK. Sen bubblar det till och termostaten öppnar och den undre kylarslangen når ganska snart samma temperatur som den övre och känns lika mjuk, och då är termostaten öppen och du har fullt flöde i systemet. Bild 21
Varvar upp motorn några gånger till och låter den gå på tomgång ca. 10 minuter till, medan jag kollar av luftningsskruvarna att det kommer vatten och inte luft.

Nivån i expansionkärlet är nästan fullt, men det ska det i stort sett vara. Det sjunker undan rätt mycket när motorn är kall. Temperaturmätaren i bilen har aldrig överskridigt normaltemp under luftningsprocessen. Bild 22.

Att få till det rätt, bygger lite på känsla och erfarenhet för det man håller på med och vet hur det ska fungera. Inga händelseförlopp är exakt lika beroende på hur mycket vatten som tappas , så ibland är det besvärligare och ibland går det som denna gång helt utan bekymmer. Nu är det dags för en längre provkörning för att se att tempen håller sig på rätt nivå. Kör ett par mil även i motorvägsfart och allt verkar fullt normalt. Stänger av motor och lyssnar inget pysande nånstans för ska det läcka så är det nu, när det blir eftertryck i systemet..

Dagen efter så har nivån i expansionskärlet sjunkit ner till hälften under den nivå för kall motor som är markerade, skruvar av locket för att kompletteringsfylla och hör ett svagt pysande när jag vrider av locket, vilket känns bra att lite tryck finns kvar i systemet efter ett dygn, borgar för att det är tätt. Det går åt 10,5 liter i systemet, det gick åt ca 6 liter då jag inte tappade hela, vilket också underlättade luftningen en del. Kylarvätskan ska bytas ca. varannat år då den förlorar sin rostskyddande egenskaper och blir då aggressiv mot aluminium vilket inte är så bra. I mitt fall så var det inte time att byta så jag behöll några liter av praktiska skäl. Om bilen kokat eller systemet utsatts för onormalt högt tryck så kan det vara nödvändigt att även byta expansionskärlet med packningar, ca 350 kr, då det är en svag länk i systemet för att slippa från ytterligare problem enligt Asken.

Text och bilder: Hasso
jt
9
jthornmo
528i Touring -98
Kontrollerade precis expansionskärlet och det tycks var något form av läckage, på bara någon minut sjönk nivån 2-3 cm.. Känner att det här går utöver mina kunskaper så har tagit kontakt med verkstad. Tack för hjälpen!
jt
9
jthornmo
528i Touring -98
Eller kan anledningen till att kylarvätskan sjunker så snabbt vara att det saknas mycket vätska i bilen?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kolla alltid nivån i expansionskärlet när motorn är kall, öppna aldrig locket när motorn är uppe i arbetstemp.

Sjunker nivån fort när du fyllt på så kan de bero på att det saknas mycket vätska ja.

Vattnet måste ju ha tagit vägen någonstans så leta efter läckage. Om du inte hittar något kan de vara locket till expansionskärlet som gett sig och trycker ut vatten, finns inbyggd säkerhetsventil i det som ska öppna vid övertryck men den kan paja och börja trycka ut vatten vid normalt tryck.
200-300 meter med tempmätaren på rött borde inte rendera i någon skada på motorn. Fick du ingen varning på infodisplayen när tempen gick in på rött?
jt
9
jthornmo
528i Touring -98
Var inne på verkstad igår och det har uppstått en spricka i kylsystemet. Kostar en halv förmögenhet att byta, men känner mig så illa tvungen. Tack för svaren!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Halv förmögenhet? Byta kylare/expansionskärl byter man lätt själv,.. ny kylare o kärl kostar väl inte så brutalt mycket? Har verkstan gett dig nåt pris?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Eller menar du att de spruckit i kylkanalerna i toppen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.