|
|
|
|---|---|
| Ja, som rubriken lyder. Ja har köpt mig en BMW E46 320CI 2003 för ett par dagar sedan, kollade kylarvätskan fanns knappt något kvar såg ut o vara röd eller violet glykol. Vet dock inte vad det kan ha varit. Vet att man inte får blanda röd och blå så vad ska jag köra för glykol? HJÄLP! | |
|
Hej, Det är inte färgen som avgör blandbarheten. Blå-blå eller röd-röd är inga säkra alternativ. Det viktiga är vilka antikorrosionstillsatser som ingår i resp produkt. Eftersom du inte vet vad som finns i kylsystemet nu, och eftersom ett totalbyte av vätskan bör göras då och då (just av antikorrosionsskäl), tycker jag att du skall göra just det. Biltemas glykol fungerar. Fast eftersom det verkar finnas en läcka i systemet, kanske du helst skall försöka hitta den först. Beroende på vilket klimat du bor i, kan du som en kortfristig åtgärd fylla upp med enbart vatten och varmköra. Det tryck som då uppstår borde kunna avslöja den eventuella läckan. Eller så chansar du och byter direkt. Föregående ägare har kanske bara varit väldigt slarvig och inte hållit koll. Antagligen är kylvätskenivågivaren undertill i expansionskärlet defekt och varnar inte. Byt den också då. /Lennart |
|
| Tack Lennart för svaret. Ska fixa det på fredag då jag är ledig, blir nog ett totalbyte och kika. | |
![]() 13.396 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
lenwib har summerat det bra. Här finns mer info om glykol (främst kring BMW) Länk Googla även på "bmw-slangen glykol site:autopower.se" Länk Biltema Glykol fungerar fint på lite äldre BMW-modeller. Rekommenderar att du köper den vanliga icke-longlife glykolen (art.nr 361780 / art.nr 361785). Använder den själv till lite äldre modeller, används faktiskt det i min track day car (E30 323i -85). Till nyare BMW-modeller rekommenderar jag starkt att helt enkelt pinna in hos BMW och köpa deras longlife-glykol. Ju nyare årsmodeller, desto kinkigare är de olika systemen/komponenterna/materialen på rätt typ av glykol. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.