|
|
|
|---|---|
|
Hej har köpt mig en BMW 320Ci i helgen, hissade upp bilen idag på liften och såg att bakaxeln vid diffen var fullt med olja har inte runningt något där min bil har stått. Kan diffen ha gått sönder eller vad skulle ni tro problemet är det läcker ingen nu iaf men det kanske är så att det inte finns nån olja kvar men har köpt mig en liter så ska fylla imorgon och se vad som händer. Mvh | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har lite svårt att förstå exakt alla detaljer då man inte riktigt vet var en mening slutar och en annan börjar :-) Men det är riktigt bra att du kontrollerar oljenivån i differentialen (då det finns risk attt nivån är låg)! Till dessa differentialer rekommenderas Castrol Syntrax Long Life 75W-90 olja. Pluggarna på dessa differentialer hade aluminiumtätningsringar (men tror de sista årsmodellerna skippade det). Tror det sitter dessa ringar på din differential och de brukar vara helt sönderärgade och ibland även orsaka läckage - så köp nya sådana! Om det inte sitter aluminiumtätningsringar så sitter det en o-ring på pluggen som tätar. Inte alltid denna är i särskilt bra skick, då är det lämpligt att du fixar ny o-ring (eller ännu enklare är att köpa nya pluggar då o-ringarna medföljer). När det gäller läckaget så finns det tre ställen och de är nog lika vanliga. #1 : Ingående packbox #2 : Utgående packboxar #3 : Pluggarna Men det brukar mer fukta och skapa en mer oljeblandad smuts på läckande differentialer (det brukar oftast inte drypa av olja). Är det fräsch olja du ser eller är det 15 års oljefukt och smuts du ser? Har du bilder? I vissa lite ovanligare fall kan många års stillastående orsaka lite större läckagre när man tar bilen i bruk. Råkade själv ut för detta med en differential som inte läckte något men sedan gick många många år och jag kom inte många mil innan den läckte ut olja genom packboxarna (min teori är att differentialens packboxar aldrig hade kontakt med någon olja under mycket lång tid och när jag körde ut så var det metall mot torr packbox under en viss tid som slet ut packboxen i förtid). Ren nyfikenhet, har bilen varit avställd en längre tid innan du köpte den? |
|
Tack BMW slangen för hjälp och den bra beskrivningen. Bilen var avställd för 2 år sedan i ungefär 4 månader så kanske är nåt med det, var kan jag hitta sådana pluggar som du beskriver? Tack Mvh |
|
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Här har ni bilder på bakaxeln! Länk |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är bara att pinna in hos BMW och köpa det du behöver! Bra bilder! Intressant, ser ju faktiskt ut att vara relativt ny olja - inget sådant där minimalt fuktande. Jäkligt svårt att säga var det kommer ifrån, dock så är ju dräneringspluggen lite misstänkt (fyllnadspluggen också såklart men den bidrar isåfall inte med alls lika mycket). Men oljan verkar ju även gå högt upp på bakre kåpan, märkligt. Nu ser jag inte under drivaxlarna på bilderna, men om man kollar noggrannare där så kanske man kan se indikationer på att det läcker därifrån. Enklast är väl att rengöra stora delar kring ett par misstänkta delar, tex dräneringspluggen/fyllnadspluggen, och sedan ut och provköra en runda. Därefter ta sig en titt och se om man kan dra några slutsatser (tänk dock på att pga turbulensen här så kan olja röra sig i princip åt vilket håll som helst). |
| Ska lyfta upp bilen i helgen och försöka fixa problemet har köpt mig ny dräneringsplugg och packning. Tack för svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.