|
|
|
|---|---|
|
Tjäänarr! Min 130i, 2007:a vill inte starta längre. Jag har kontrollerat kablar från batterilådan, i övergången till undersidan. Det är ok men....... hur tänkte de där? Jag har försökt hitta information om hur man bör gå tillväga för att byta startmotorn och det verkar som att det är ovanifrån som det är tänkt att göras. Finns det någon här som har erfarenhet från detta och om det kan gå att utföra underifrån för att slippa ta bort insug och allt annat elände som är ivägen? Om någon har en idé eller kan hänvisa till någon form av info så skulle jag vara evigt tacksam. Nu har bilen vart stående på tok för länge och är troligen ganska grinig på mig. Alla förslag mottages glatt :-)! M.v.h.// Micke | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jotack, blev själv varse om den lösningen via forumet. Jättefin lösning om man bor i SoCal, men inte i resten av världen... Jag erbjuder mig själv att vara mänsklig testapparat åt BMW - ge mig nya bilar och jag lovar att ett år här i Skåne med mig som förare motsvarar 10 års normalt slitage :-) Vill bara dubbelkolla innan du dyker alltför djupt ned i plasthavet, är du helt säker på att det är startmotorn som är sönder? Styrsignal går fram som den ska? Du har bra anslutningar (både spänning och jord) ända fram till startmotorn inklusive bra kontaktanslutningar (finns fall där felet varit dålig kontakt inuti själva kabelskon) som dessutom kan orkar släpa på förbaskat mycket ström utan att skapa spänningsfall? Tänk på att du måste köpa nya skruvar. Du har ju N52-motorn med magnesiumblocket, så dessa skruvar är gjorda i aluminium och bör bara användas en gång (och ersätt inte dessa med vanliga stålskruvar). Jo, de bytes enklast uppifrån och insuget måste bort för att ha en sportslig chans (lite patetiskt att man måste ta bort ett insug för att byta startmotor men det är tydligt modernt att ha det så numera). Sen ska det bara vara två skruvar (Torx) som håller den fast (ta bort insuget är nog den knöligaste/irriterande delen av detta arbete). |
|
Tjäänarr! Tackarr Slangen! Vad jag kan konstatera så får den de signaler/ström/jord som behövs men totalvägrar. Nu är i alla fall delar beställt så helgen är räddad :-D. Tack för torx-info, hade troligen stått och svurit mer än vad jag ändå kommer att göra. Trodde dock att tyskarna var välvuxna men dom har ju förmodligen oerhört små händer och smala armar, för jag får i alla fall inte plats. Återkommer med resultat :-). M.v.h.// Micke |
|
|
Drar solenoiden? Går startmotorn om du byglar/kortsluter (batteri)anslutningarna på solenoiden? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.