AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.820

Livslängd på bromsbelägg (bak) på 520d aut -14

Har en 520d som jag ägt sedan den hade gått 1000 mil.

I april i år bytte jag bromsskivor fram, samt klossar både fram och bak, bilen hade då gått 9500 mil. Enbart bromsbeläggen bak kostade 4000kr attb yta.

I helgen, 2/12 så ramlade plötsligt mil-till-service ner från typ 1000 mil till 100 mil. När jag kollar i bilen så är det bromsbeläggen bak som behöver bytas. Det har gått 7 månader sedan dom byttes förra gången och bilen har enbart gått 1500 mil sedan förra bytet.

I samtal med servicen på Bavaria i Solna som utförde bytet i april var oförståelsen total när jag sa att det måste vara en form av reklamation. Jag fick svar som att "det är en slitdel" och "det beror på din körstil". Det enda jag vart erbjuden var en tid för service samt ett kostnadsförslag efter det.

Är det normalt att behöva byta bromsbelägg två gånger per år till en generell kostnad påca 600kr/mån?

Skall tilläggas att bilen är sjukt gubbkörd med en snittförbrukning på 0,62l/mil

ju
164
juha01
F10 -15
Förmodligen hade du intr ens behövt byta vif 9000 mil...

Det är den automatiska serviceindikatorn som spökar med all sannolikhet. Jag har kört 7500 mil och enl servicedatorn måste jag byta bromsbeöägg fram om 500 mil. Mätte beläggen (slitytan) när jag bytte däck för en månad sedan och hade då 13 mm kvar av belägget om jag inte monns fel. Ett nytt ska vara 16 mm enl forumet.

Någon annan här kommer att skriva mer om det här, men det låter helt osannolikt att dina belägg är slut.
Tack för svar juha01

Vad är min. tjocklek på beläggen?

Tack igen för snabbt svar

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min-tjocklek brukar ligga runt 2-3 mm.

Nu vet jag inte exakt hur tjocka de är nya på din bil, men på min är de ca 10 mm tjocka (friktionsytan) när de är nya bak. Fram är de ca 13-14 mm.

Lossa hjulet och inspektera tjockleken - givaren sitter vänster fram och höger bak.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för alla svar, har gjort en snabb koll och beläggen är säkert 10mm tjocka. Försökte göra en reset av bakbromsarnas varning men får "återställning misslyckades"

Tack igen för grymma svar

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om givaren har "löst ut" är den förbrukad och man kan inte nollställa systemet innan en ny är monterad.

Kan det vara så enkelt att verkstaden inte bytte givaren vid bytet av klossar?

Dock bör du kika på insidan så inte belägget har kärvat och slitits ner pga. det - givaren sitter på inre belägget och det kan hända att yttre belägget är fräscht medan inre är slut...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bra tips igen, tack

Snabb uppdatering, idag gick det av någon anledning att återställa servicen av bromsarna med hjälp av knappen på instrumentbrädan. Antar att slitagevarnaren då är hel?

Kommer avboka tiden hos BMW, tycker det är bra konstigt att den larmar.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tyvärr får CBS,en spel ibland. Likadant på mina belägg bak. Ena dagen var det 4k mil,dagen efter vart det plötsligt 50mil.
Inga problem med din givare! Du hade som skrivet innan inte kunnat nollställa systemet annars.

Bara tuta o köra! :-)
Nu gick den tillbaka till 100mil... tillverkas bmw i italien numera?

pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Jag har också haft problem med detta på tidigare F11:or. De sa på verkstaden att det var ett vanligt problem och att de behövde ”kalibrera” indikeringen. Min var sådan att vid ett tillfälle att den ökade fram och minskade drastiskt bak. Ganska tydligt att det var felindikering med andra ord. Fick göra detta då den servades flera gånger.
Tack för input.

Vad skulle vara er approach mot Bavaria?

Är detta något som kan klassas som reklamation efter bromsbytet i april eller räknas det helt enkelt som ett fel som skall repareras och jag stå för kostnaden?

Ska tilläggas att efter jag gjorde reset så gick belägg-km upp till 15.000 vilket ändå känns fel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.