|
|
|
|---|---|
|
Har en F36 som garantin nyligen gått ut på, nu till vintern funkar inte rattvärmen, typiskt! Inget händer när man trycker på knappen. Kan vara säkringen, men tydligen är det vanligen en sensor inbyggd i rattstången som går sönder, man måste byta ratt. Låter som en rejält dyr åtgärd att betala själv. Rattvärme är ju numera vanligt på BMW, har någon annan drabbats av detta? Såg att man i USA/Canada hade rätt mycket problem med den fallerande sensorn, någon mer drabbad i Sverige? Säkringen skall vara placerad i boxen bak, men man måste riva klädseln för att komma åt den. Ringde BMW för tips kring detta, de hälsade att man absolut inte får mecka med säkringarna på eget bevåg. Hur kommer man lättast åt säkringarna bak, i denna box skall flikbladet som beskriver säkringarnas funktion finnas tydligen, i instruktionsboken står endast "se flikblad", hjälpsamt. | |
| Vadå inte får meka med säkringarna själv? Det är ju din bil och garantin är utgången så vad har då BMW att säga om vad du får eller inte får? | |
|
Precis, men de tycker förstås att det rätta är att lämna in bilen för felsökning, inte mecka själv. Vill minnas faktiskt att ratten vart rätt så rejält varm nån gång på vårkanten, sen så har jag inte använt den, säkert något som pajade då. Detta att komma åt säkringsboxen verkar ju inte helt enkelt, se: Länk "has one fastener that is the spawn of satan"! Mörkt och djävligt ute, får se när jag samlar mod till att inspektera säkringen. |
|
|
På min förra X3 (2015) fick ratten bytas då rattvärmen slutade att fungera. Man kunde få igång den genom att trycka på knappen flera gånger. Dock kunde den plötsligt slå ifrån strax efter igen. Rattvärmen är guld värd. Kunde inte beställa det på min nya 2017 då det inte gick att kombinera med M-sport. Konstigt!? Saknar det varje dag nu på vintern trots att dieselvärmare finns. BMWCS #8925 |
|
| Har du köpt den privat kan du reklamera i 3 år. | |
|
Ja om den kan ha varit trasig från början. Det har inte rattvärmen för den är ju så enkel att konstatera att den fungerat tidigare. Reklamationsrätt är inte samma som garanti. Åkte själv på samma grej på fallerande PDC-sensor. Tänkte att 3 års gränsen innebär att det ska hålla i 3 år. Så är det tydligen inte. Om grejen faktiskt har fungerat så har den onekligen inte varit trasig från början. Bara att betala själv :( |
|
| Den fungerade förra vintern, så får nog stå för det själv. 3 årsgränsen är bra att känna till, men måste vara rätt svår att tillämpa i praktiken. Sen tycker jag det är märkligt att hela ratten måste bytas för att en sensor gått sönder. Men det verkar ju som jag är den enda som drabbats av detta i Sverige (än). Som sagt hittade jag rätt många trådar om detta i USA/Canada (F30). Yttrar sig så att inget händer när man trycker på knappen helt enkelt. Rådet är att kolla säkringen, men "it is never the fuse", sensorn har pajat. Går inte att åtgärda, ratten måste bytas. Vad kan det kosta?, gissar på 5-7000 minst. | |
|
Mycket möjligt att maskinskadeförsäkringen täcker reparation. MVH Christofer |
|
| Tack för tipset, skall kolla det. | |
|
andreas_lofgren, så fungerar det inte alls. Grejerna skall hålla under 3 år på det sätt en normal konsument förväntar sig att det skall hålla. Rattvärmen är dessutom inte heller en komponent en konsument förväntas eller kan besiktiga innan köpet då de aktiva komponenterna är dolda. För mig låter rattvärme som en av de mest klockrena saker man kan reklamera. Såvida man inte ser att någon brukat fysiskt våld på ratten, förstås. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.