AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
9.449

Köpråd 428/435

Sida 1 av 2
Hej. jag har planer på att köpa mig en 428/435i och kan inte bestämma mig för vilken. Skulle helst köpa 428i och sen chippa den men har inte koll på ifall det finns beprovade chip som passar bra med den motorn och att motorn håller för den. jag kör 95% av tiden väldigt lugn men nån gång kanske man gasar loss och då vill jag att kraften ska finnas där. I annat all måste jag nog börja titta mer på 435i. sen är jag lite tveksam till att xdrive gör bilen högre. Läste nånstans att m-sport utan xdrive är 15mm lägre. Är xdrive ett måste eller vad säger ni?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
35i motorn är en upplevelse två steg upp. Dels är den starkare, men det är också p.g.a. den 50% större cylindervolymen och de extra två cylindrarna. Däremot så smakar det mer så kostar det också mer.

Xdrive på en coupébil? Absolut inget måste.
Tack Grelle för ditt svar. Ja , jag kan tänka mig att 35i motorn är en upplevelse. Jag har lagt bilintressert på hyllan i många år pga barn och familj. Men nu är det dags o köpa sig en dröm bil. Det är bara lite svårt o välja. Alternativen är Golf R, Golf gte, Bmw 428 eller 435i.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Från och med 2017 så finns väl alla xdrive-modeller med Msport med sänkningssatsen? Håller med om att tidigare Msport med xDrive inte ser något vidare ut just därför att den ser orimligt hög ut.

Som grelle skriver så är ju 35i motorn helt klart en upplevelse i sig, men smakar det så kostar det ju och tycker du det är värt det så är ju valet enkelt. Jag har en 228i och jag tycker att fartresurserna mer än väl räcker till, på en normallång motorvägssträcka får jag utan problem upp bilen i 250, och det är väl det man vill med en BMW?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
428i räcker långt avseende prestanda, men inte speciellt långt om man lägger in gångkultur och ljudnivå. För att få det med rätt känsla måste du upp till 435i.

Om det är värt merkostnaden vet bara du;)

X-drive är det samma sak med. Det är dina behov som är avgörande om det behövs eller inte. Jag är glad att vara utan den!
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Har själv en 428 F33 men hade gått på 35i om jag hade haft budgeten. Därmed inte sagt att jag är missnöjd med 28i men en sexa är det inte...

Gällande xdrive eller inte så har jag alltid föredragit att framhjulen ej driver men tycker att elservon gör ett bra jobb numera. Den tar bort den lite "klumpiga" känslan som jag kunde uppleva på min tidigare E90 330xd.

/ Håkan
Tack för alla input. Uppskattas verkligen. När man tittar på pappret så har 430d och 428 nästan lika många hästar. Jag har provkört 430d och Den kraften räcker gott o väll åt mig. Kan man förvänta sig att 428 är typ samma kraft?
Verdi
Absolut inte. 430d är en helt annan maskin. Mycket bättre tycker jag. Gillar inte de där tunna och surriga fyrorna alls.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, en 3-liters dieselsexa levererar kraften på ett helt annat sätt än en 2-litersfyra med liknande toppeffekt.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Kan bara instämma. Har haft en 328 som var ganska tunn och karaktärslös, men för all del helt ok. 30d är något helt annat. Men helst 35i om plånboken tillåter.
Tack för alla svar. Måste nog ut o testa för att få känna kraften på både motorerna. Hur är andrahandsvärdet på 428/435? Nån som är bättre än det andra?
Mappad 435i alla dagar i veckan, räkna med att bilen sjunker 20% varje år.
Varken 438i eller 435i är ju särskilt vanliga, det är sällan en handlare har båda modellerna inne i begagnathallen samtidigt. Jag tror båda modellerna har sina respektive köpare om några år och en stor del av prisskillnaden lär bestå.

Jag hade helt klart lagt till extra pengar för en 435i om du tänkt ha den i några år. De gånger jag ångrat mina bilköp har det snarare berott på att jag INTE köpte den större motorn från början.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
x30d motorn är en trevlig sexa ja, men i verkligheten så låter den mer än den levererar (jämfört med x28i). Helt original i motor, med en 335:as M Performance ljuddämpare och lite lättare fälgar, så har jag inte haft några problem med att piska en bekants 430d. Jag höll även jämt med en annan F11 535d hela vägen upp till 190 km/h. Utan att gå in mer på detaljerna och förutsättningar (eller dra upp andra "testtillfällen"), men originalutblåset stryper den jäkligt mycket måste jag säga lättare fälgar gör också sitt både prestanda- och komfortmässigt.

Så kontentan är, att med små medel äter du upp prestandaskillnaden mot de starkare alternativen. Om du dessutom får för dig att börja optimera motor och sånt skit, då lär du säkert ha ännu roligare. Men fråga dig själv om det är värt risken först.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

X28i motorn är helt grym även orginal, med jb4 optimering blir den ändå bättre.
Hade valt den före x30d alla dagar i veckan. 3 och 4 serien passar bättre med bensin.
Återigen tack för alla svar. Att några börjar hylla x28 låter bra i min plånbok:) har ni nån erfarenhet optimering? Tex jb4?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
-30d är ju en helt underbar maskin. Helt överlägsen -28i. Men det är ju inte så konstigt, 30d är ju en sexa med allt vad det innebär och en 28i är ju "bara" en fyra även om det är en ganska trevlig fyra.

Personligen tycker jag att de sexcylindriga dieslarna är trevligare än de sexcylindriga bensinarna, mest beroende på att dieslarna har lite charm och ganska mycket karaktär och bensinsexorna med turbo är så rena och kliniska så de blir på gränsen till tråkiga, men det är i mitt högst personliga tycke.
Va tycker ni om utrustningsnivån på denna bil?

Länk

P337A M Sports package
P7LFA Modell M Sport
S1CAA Selection of COP relevant vehicles
S1CBA CO2 package
S230A Extra package, EU-specific
S258A Tire with run-flat functionality
S2PAA Wheel bolt retainer
S2PFA BMW LA wheel M Star Spoke 403
S2TBA Sport automatic transmission
S2VBA Tire pressure display
S2VFA Adaptive M suspension
S2VLA Variable Sport steering
S322A Comfort access
S3ACA Trailer coupling
S403A Glass roof, electrical
S420A Sun protection glazing
S423A Floor mats, velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S431A Interior mirror with automatic-dip
S465A Through-loading system
S481A Sports seat
S488A Lumbar support, driver and passenger
S493A Storage compartment package
S494A Seat heating driver/passenger
S4AEA Armrest front, retractable
S4GAA Ashgrain Perlglanz chrome accent
S4NEA Blow-by heater
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S521A Rain sensor
S522A Xenon Light
S534A Automatic air conditioning
S544A Cruise control with brake function
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S563A Light package
S575A Supplementary 12V sockets
S5DAA Passenger airbag deactivation
S609A Navigation system Professional
S688A Harman/Kardon Surround Sound system
S698A Area-Code 2 for DVD
S6ACA Intelligent emergency SOS call
S6AEA Teleservices
S6AKA Connected Drive Services
S6AMA Real-Time Traffic Information
S6APA Remote Services
S6ARA Internet
S6NHA Hands-free with USB interface
S6S4A Language version Swedish
S6UHA Traffic Information
S6WAA Instrument cluster, expanded equipment
S6WAA Instrument cluster, expanded equipment
S710A M leather steering wheel
S715A M Aerodynamics package
S760A High gloss shadow line
S775A Headlining anthracite
S842A Cold-climate version
S850A Dummy-SALAPA
S885A On-board vehicle literature Swedish
S8KAA Dummy-SALAPA
S8SMA Car ident. number visible from outside
S8TGA Thiefproofing device
S993A model year code in VIN
S9AAA Outer skin protection
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Inte mycket att anmärka på, lite ovanlig med ljus skinnklädsel och de listerna - men jag tycker det funkar bra på den bilen.

Antar det är vinterhjul som sitter på bilderna? Och att det följer med sommardäck på 403 fälgen?
Kan man se att det finns backkamera och adoptivfarthållare?
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Adoptivfarthållare - för att bibehålla tillökningshastigheten! 😆
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.