AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.544

M5 vs RS6, filmsnuttar med tester

Sida 2 av 3
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Varför skulle de behöva överladdning då både nuvarande M5 och M3 är snabbare än RS6?
johann,

gäller det verkligen i alla accelerationer även 70-130 t ex? Dessutom går det att trimma RS6an rejält med små medel vilket inte är fallet med M5/M3.

/Simon
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Nog gäller det alla accelarationer om man utnyttjar växellådan men kanske inte segdragning. Detta är väl rätt irelevant eftersom RS6 har automatlåda.

Så du tycker BMW skall överladda för att de blir lättare att trimma?

Verkar iaf inte vara så lätt med RS6 om man ser vad som finns i form av trim till den.

Oavsett vilket så kommer ju nya M5 att vara snabbare och inte minst betydligt lättare.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Just ja, vad som är mer oroväckande är hur snabb RS6 är runt Ringen, där har BMW lite att jobba med.

Fisken
Hur kommer man åt dom där filmsnuttarna som ni pratar om i början av inlägget. ????? vore tacksam för lite hjälp.
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Testade mot en RS6 70-250km/h. Jag var ensamen i min bil (M3 -97). Jag drog ifrån ganska enkelt 4-5 billängder. Var dock 4 personer i RS6:an. Blev inte imponerad av RS6 kan jag säga iaf. Hade det varit en person i RS6:an hade jag kanske blivit ifrånkörd men det hade garanterat varit jämnt.

Jag har polare som var upp i Båberg och där ver det en trimmad RS6... han hade 600Hk under huven... så visst går dom att trimma... och dom går rätt så bra.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Klart det går att trimma en RS6 men det räcker inte med ett chip för att få en rejäl effektökning.
"Så du tycker BMW skall överladda för att de blir lättare att trimma?"

Kan vara en anledning, men inte den enda, jag anser att överladdning är en bra metod att få ut samma effekt och ofta mer vridmoment ur en mindre och lättare motor, förhoppningsvis blir den även bränslesnålare totalt sett, är dock inte så i allafall.

/Simon
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Rätta mig om jag har fel men är inte BMWs motorer betdyligt lättare än Audis överladdade motorer?
Nä... det är ju så att turboaggrigaten som Audi sätter in laddar ju inte mer än 0.7 ungefär... så ett par nya turbos och ett nytt avgassystem så får du ut en hel del till.

M3 2001
M3 2005
Ja men om..... ;)

Sätt i vassare kammar, byt ut kolvar, byt avgassystem osv så får du också ut en hel del till. ;)
Inte fan en överladdad bil drar mindre bränsle ?! Snarare tvärtom.
Co
18
Contz
Alpina B7 Turbo Coupe -80
Mycket går ju att diskutera, men frågan är hur många som själv har testat dessa bilar och därefter skapat en egen uppfattning? Tycker det är för mycket "jag har läst att...", då detta bara speglar den uppfattning som journalisten hade om bilen. Däremot så är alla dessa bilar så extrema, så det är oftast ett rent nöje att köra vilken av dem som helst.

Jag har haft förmånen att köra följande bilar inom en rimlig tid för att kunna göra en bedömning: Audi S4 BiTurbo, Audi S4 (V8) -04, Audi RS6, BMW E46 M3 och BMW E39 M5.

Om man jämför RS6 och M5, så slår RS6:an M5:an, främst eftersom RS6:an både är en komfortvagn (det har automat och finns som kombi) och prestandavagn (0-100@4.9sek med automat!). M5:an är potent, men RS6:an skapades för att slå M5:an på fingrarna. Och det lyckas den med.

Vad gäller M3 mot S4, så är fortfarande BMW'n busigast. Däremot så är S4:an mer praktisk och mer diskret. Om det nu var någon som var ute efter det. Plus att det alltid är trevligt med en V8...(tänker då på nya S4:an med 4,2 liter V8).

Just my 2 cents...
/Contz
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Eftersom jag äger en E46 M3, har ägt en E39 M5 i över två år, kört RS6, RS4 samt S4 BiTurbo nyligen så kan jag med säkerhet uttala mig om dessa bilar.

Flera av d:o bilarna körde jag samma dag.
RS6 väghållning är imponerande tack vare det akriva fjädringen och inger snabbt förtroende tack vare 4WD. Rolig bil som det är lätt att få snabba starter med, bara att stämpla.

Men M5 är mer entusiastbil och kommunicerar mer med föraren. I RS6 är du mer isolerad. Automat kan ju inte en bil för en entusiast ha. Sen är M5ans motor mer imponerande än RS6 tycker jag. Fördelen RS6 har är att den är lättrimmad, men 4WD tar mkt effekt. Jag körde mot Johans M3 i filmerna och blev ju ifrånåkt med 450 hk. Så ruskigt snabb är den itne och jag tror det är omöjligt att få en RS6 gå lika fort rakt fram som en E55 AMG tex.

Johann, vad väger motorn i din bil?
Det finns ju en betydligt svårare konkurrent i MB.
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Gustav: Tar mycket effekt.

Det skulle jag vilja ha lite mer utförligt på.
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Quattron då alltså.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.