|
|
|
|---|---|
|
Hej alla powerpolare! Äger en E30 320 från 87 med LE- jetronic, men tycker det saknas lite krut och har därför tänkt stoppa i en m20b25. Tanken är att endast ta motorn och försöka matcha mitt LE jetronic mot b25 motorn som egentligen ska gå med ett motronic styrsystem. Går detta eller skiljer sig topp och anslutningar för mycket? Hoppas jag gjorde mig förstådd. Tack på förhand. | |
|
Minns inte exakt hur de ser ut med vevaxelgivare på LE jetronic som motronic har. Inte säkert det finns på den. Sen har väl LE annan fördelare då med. |
|
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Jomen, förstod vad du är ute efter! :-) Jag skulle rekommendera att om du ändåså gör jobbet till att byta till M20B25 att även använda dess motorstyrsystem. Om det inte medföljer den M20B25-motor du planerar att köpa eller redan köpt, så ska det inte vara alltför svårt att få tag i begagnat. Dels så fanns aldrig M20B25 med L-Jetronic (det närmsta var M20B23), dels så behöver du göra en del workaround för att få ditt nuvarande L-Jetronic att fungera på en M20B25. Ditt nuvarande L-Jetronic är ju avsett för din M20B20, att använda det till en M20B25 är lite som att ta två steg framåt och ett steg bakåt (motorn kommer att fungera men inte alls så bra som den kommer att göra med korrekt motorstyrsystem). Stämmer, vibrationsdämparen är helt annorlunda mellan Motronic och L-Jetronic (olika storlek på dem samt helt olika triggningssekvenser). Motronic kräver en vevaxelgivare, det gör inte L-Jetronic (den som sitter där går bara till diagnostikuttaget och har ingen direkt funktion förutom om du kopplar in BMW Original diagnostikutrustning som synkar sig mot den signalen). L-Jetronic har en blockmonterad fördelare. Går såklart att lyfta över till M20B25 (den har fortfarande ett uttag med det är blankat). Evenutellt måste man ta bort den bewel gear som sitter där och som driver oljepumpen när man monterar en blockmonterad fördelare (då den har en bewel gear i änden och dels driver fördelaren men även driver pinnen ned till oljepumpen. Sen har du hur tomgångsvarvtal sköts. På L-Jetronic är detta helt mekaniskt (ställs in med en skruv) men på Motronic sköts detta helt elektroniskt mha en tomgångsventil som styrs av Motronic. Om du kör med L-Jetronic har du ingen som kan sköta denna tomgångsventil. Går att bygga runt detta, men det kommer att leda till en del andra följeffekter (pysslat en hel del med ormboet av slangar som finns på en L-Jetronic M20-motor). Sen finns en del andra komplikationer som jag inte går in på just nu. |
|
Tack för bra svar! Det verkar ju med andra ord tämligen omständigt att göra ett sådant motorbyte. Har som tur är inte köpt på mig några grejer ännu då detta bara är i planeringsstadiet. Jag får helt enkelt ta och leta på en M20b25 med härva och installera Motronic då :) Löfa |
|
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, det är delvis omständigt och samtidigt kommer det vara svårt att få motorn gå bra om du bara använder delar från din L-Jetronic M20B20 (och jaga efter andra bättre passande delar är ju i princip samma sak som att leta efter ett styrsystem till M20B25 - med skillnaden att du vet att ett original styrsystem till M20B25 kommer att fungera). Din nuvarande E3 320i -87 har väl inte katalysator - eller hur? Jag antar du inte kommer att registrera om bilen om du byter motor? Sannolikheten att de ser det vid besiktning är relativt liten, och skulle de märka det så är det inte säkert att det anmärks på det. Är ju lite skillnad om du kommer med en blown big-block med löjligt mycket cam overlap - det är ju lite mer uppenbart :-) |
| Nej den kommer inte att bli omreggad med B25 snurra, håller istället tummarna på att ingen ser skillnad på BP. Nej precis, den har ingen katt! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.