AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
653

330ci e46 -01 handbromsproblem

Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
330i xdrive touring M-sport -17
Hej,
Min handbroms tar helt värdelöst. Skivorna är fräscha utan några vändkanter ut- eller invändigt. Vajrar rör på sig utan motstånd.

Jag har testat att ställa enligt instruktion: lossa vid spak, justar backarna dikt an, backa av 10 ”kugg”, justera vid spak så det tar vid andra klicket. Även testat att bara backa av 1-2 ”kugg”. Allt rengjort med bromsrengöring.

Hur jag än gör tar det i stort sätt obefintligt, jag använder aldrig handbroms så tyvärr märktes det först hos bilprovningen. Testade först att endast justera, då satt backar från schmiedmann på i till synes bra skick. Inget förbättrat resultat. Tänkte att backarna kanske var fel så jag köpte nya noname från tyskland, fortsatt samma värdelösa resultat.

Jag pratade med en lokal bilmek och förklarade situationen, han hade inget tips alls men bekräftade tyvärr att jag har rätt tillvägagångsätt och hade ingen åsikt om de olika backarna. Är inget sugen på att köpa en tredje uppsättning backar från bmw(1000kr) om det visar sig vara något annat även om det är det ända jag kan tänka mig just nu.

Har någon liknande erfarenhet eller en vettig lösning på problemet?

Vänligen Marcus
Hm...Du justerar backarna genom ett av hjulbultshålen med hjälp av en lämplig mejsel hoppas jag? Man skruvar på nr 4 i länken Länk

Stegen är följande: Slacka handbromsvajern. Justera (genom att vrida på nr 4) till backarna så gott som "låser" hjulet, backa av så du kan snurra hjulet med viss kraft (kom ihåg att bakhjulen rullar "trögt" då både diff o växellåda rullar med så att säg, så lite trögare än detta skall det vara...). Spänn sedan handbromsvajern enligt konstens regler. Backarna kommer slitas in fort o du kommer ha rätt funktion!
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Yes, jag justerar på rätt skruv. Jag har stött på lite olika instruktioner men enligt dig ska man alltså ställa skruven så backarna ligger emot något? Har på flera ställen läst att man ska backa av 10 ”kugg” så det inte ligger emot :/ men jag hoppas du har rätt för då kanske jag får ordning på skiten, tack för tipset 🙂
Börja med att slacka vajern helt o backa av backarna helt. Snurra sedan på hjulet, då VET du hur trögt det snurrar utan någon som helst bromsverkan...Gör sedan som jag beskrev. Ja de bör ligga an lite lätt helt nya (de kommer ligga an mest i den änden där justerskruven finnes, men de slits in fort).
Ett "fulknep" att hitta när backarna ligger an precis lagom är att man tar bort insexskruven som håller skivan mot navet. Skivan kommer då (förutsatt att den inte rostat fast mot navet, men har den det så får man banka med nåt lämpligt så skivan lossnar) att snurra (glida!) lätt mot navet utan att diff o allt snurrar med. Justerar du i detta läge så blir det som bäst. Jag har gjort på detta vis på mina bilar (E34, E36 samt E39), lika bra varje gång. E34 som har icke original bromsar där backarna slits mot alumunium har jag backat av så de går helt fria, på denna bil tar spaken högre upp, men handbromsen funkar perfekt låser hjulen som den skall o har mer än tillräcklig rörelsereserv. Du måste säkerställa att expandern (den som handbromsvajern drar i så backarna pressas mot "trumman") fungerar till 100%, utan att kärva eller om den "rostat" ihop? Enkelt förklarat skall den rörliga änden röra sig lätt!
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Något bättre, kanske så det går igenom besiktningen då det fattades 3 procentenheter sist. Det är bäst resultat hittils men det känns inget vidare ändå... om jag minns rätt är det exakt samma konstruktion på e36 och den har jag ställt in utan problem flera gånger. Jag förstår verkligen inte 😐

Bilen stannar efter ca 7m från 20km/h, men låser inte upp på grus ens. Jag körde in backarna ca 2 mil efter justering
O din expander har inte rostat ihop så den är i "utfällt" läge? Plocka bort skivorna, se till att allt är 100% som det skall vara, då skall handbromsen låsa hjulen "lätt". Skadade/dåliga vajerhöljesändar och eller att dess fästen är skadade kan göra att man inte får tillräcklig rörelse på backarna när man drar i spaken...
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Nej, jag har haft isär allt minst 5 ggr och allt är i bra skick tyvärr, även kontrollerat så backarna rör på sig när man drar i spaken. Möjligt att höljena in mot coupen är dåliga, ute vid naven har jag redan kollat och det ser bra ut. Vajrarna löper dock lätt så känns inte troligt enligt mig.

Även kontrollerat att backarna har samma radie som skivorna så det är rätt saker monterat med andra ord.
Fast om vajerhöljerna inte är fast förankrade i båda ändar så kommer en hel del av vajerrörelsen att gå till "spillo"... Det som kvarstår är att du byter vajrar (inkl höljen...).
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Jag får kika på det, borde inte vara så krångligt att testa. Är inget fan av att byta saker om det inte är något fel prylarna, i alla fall när det gäller en vinterbil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.