|
|
|
|---|---|
| Besiktning av min 07:a E90 i går resulterade i "ej godkänd". Anledningen påstås vara oljeläcka från stötdämpare, höger bak. Jag hissade senare upp bilen och avmonterade hjulet för en egen besiktning, men fann ingen oljeläcka. Skall inte en sådan vara synlig för blotta ögat, och i så fall var på dämparen? I övrigt resulterade en "gungtest" utförd därefter i momentan dämpning. Har jag blivit lurad? | |
|
Prova ombesiktning på annat ställe. GÅr den igenom kan du ju kontakta första besiktningsfirman och påtala detta. Står det oljeläcka borde det ju synas olja. Står det undermålig dämpning är det ju svårare att bevisa deras bedömning. Får man underkänt brukar de som besiktar min bil peka och visa om man visar minsta lilla intresse så man förstår vad och var det är fel. Det är det minsta man kan begära för slanten man betalar dem. /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
En dämpare funkar oftast lika bra även om den läcker eller fuktar olja, dock kommer den gå sönder och tappa dämpförmågan om den väl börjat läcka, därav måste den bytas. Har svårt att tro att en bes.tekniker sett fel men det kan ju såklart va möjligt. Åka till en annan innebär väl ändå att dom ser tidigare anmärkning så det förstår jag inte riktigt syftet med.. |
|
| Mja...En bil jag hade fick anmärkning på att "styrningen inte gick tillbaka till mittenläget efter sväng alla gånger", inte helt lätt att upptäcka om man inte är jäkligt alert. Gjorde inget åt "felet", besiktigade om 3 veckor senare på en annan station, godkänd. Med andra ord, ser de inget läckage vid ombesiktningen (det läcker ju inte enligt TS) så går den igenom högst sannolikt. Det kan kanske vara så att teknikern sett fel, blandat ihop tex läck från "diffen" med stötdämpare läckage? Att det fuktar från en dämpare brukar INTE föranleda en ombesiktning, det måste i praktiken droppa olja. Så jag skulle tvätta rent båda sidor med avfettning + högtryck, kört 20-30 mil o kikat om det fuktar eller ej...Fuktar så skulle jag chansa på ombesiktning efter en ny tvätt så att säg...Sedan kan man byta dämparen i lugn o ro i vår när det blir varmare ute? | |
|
Ja grejen är ju att det syns ganska tydligt om man bytt en dämpare från -07 eller tvättat den.. Förstår inte varför de skulle ”sett fel” på en sådan sak helt enkelt. Kanske isf att dom blandat ihop höger/vänster, men med bakaxeln...njae.. |
|
|
Finns inget som säger/kräver att man skall byta till en ny dämpare. Om dämparen läcker så kan man monter en minst lika smutsig o jävlig begagnad men torr dämpare...Det enda man möjligen kan se på om det varit bytt eller inte är om man kikar på de bultskallar vilka måste lossas för att byta, men även detta är "lätt att fejka", bara på med en hylsa o vrid lite så ser det ut som det skall... Börja med att tvätta rent för att kolla om det verkligen är som teknikern påstår, dvs att dämparen läcker. |
|
| Peddan: Min gamla M5 E34 hade sopslut dämpare fram, i praktiken "cykelpump". Trots detta så gick den igenom flera år utan minsta lilla anmärkning. Så besiktningens bedömning av stötdämpare ger jag inget för. Det de möjligen kan se är om dämparna läcker eller fuktar. På M5 E34 så är det till o med OK om dämparna fuktar bak, efter längre stillestånd. En bekant besiktigade sin E34 o fick nedslag på läckande dämpare bak, trots att de var helt nyrenoverade för ca 1000 mil sedan. Jag sade åt honom att det är OK (även enligt BMW!) att de fuktar men inte att de läcker/droppar, och att läckaget (då det droppade faktiskt!) förmodligen kommer upphöra efter typ 100 mil när han börjar använda bilen, o det blev så mycket riktigt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.