|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skulle behöva lite goda råd. Jag har en BMW 318i (03a). Jag har vid ett par tillfällen startat bilen kall och kört ca 1-1,5 mil varefter bilen börjat tjuta högt. Ett par kännetecken: Tjutet ökar inte i frekvens med varvtalet utan kan t o m minska med ökat varv. Det tjuter även på tomgång. Jag vet inte om det har med varvtalet att göra eller ej men det har även slutat under tiden som jag haft större rattutslag i rondeller, men därefter återkommit efter att jag kommit ut ur rondellen. Stänger man av motorn med bilnyckeln så kan tjutet återkomma direkt när man startar bilen igen. Ger man sig motorstopp återkommer ljudet dock aldrig efter omstart. Jag har idag bytt ut de två styrrullarna samt generatorn men tjutet kom igen efter kallstart och ca 1,5 mils färd. Vad kan det vara som tjuter? | |
|
Det kan vara ventilationsfläktens lager som är torra! (stäng av ventilationsfläkten helt när det gnisslar - tystnar det då, är det fläkten) Det hände på min E36:a. Verkstaden tyckte att jag skulle byta fläkten (hade då gått typ 6000 mil) men jag lyckades med lite akrobatiskt arbete komma åt och droppa några droppar olja på axeln till fläkten på båda sidor nära bronslagren - oljan jobbade sig snabbt in i lagret och därefter var den tyst. Gjorde även samma operation på E46:an men den var mycket enklare att komma åt - bara att skruva loss "fågelbadet" under kupéfiltret och sedan var det gott om plats att smörja. Det behövs bara några droppar olja så överdosera inte. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret! Jag funderar på ifall det inte borde höras inne i bilen mer ifall det har med ventilationen att göra. Det är nämligen så att det nästan inte hörs alls inuti bilen. Ibland kan man köra med tjutet ganska länge innan man upptäcker det (när man kommer till något ställe där ljudet reflekteras mot en vägg nära vägen eller så). Mvh /Peter |
|
|
Tja, det är ju väldigt enkelt att kolla om det är fläkten - stäng bara av ventilationsfläkten helt (så det blir svart i displayen vid clima-anläggningen) när det tjuter...blir det tyst då är det fläkten. Kan även vara vattenpumpen eller ac-kompressorn/spännrullen. Försök lokalisera varifrån i motorrummet ljudet kommer från - öppna huven och använd gärna ett "motorstetoskop" för att undersöka misstänkta punkter. En lång skruvmejsel brukar också fungera bra - sätt spetsen på misstänkta punkter och skaftet mot kindbenet framför örat, så hör man oftast om ljudet är högre eller lägre när man byter placering på spetsen. Akta bara rörliga delar som remmar och hjul - placera spetsen en liten bit från allt rörligt! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.