|
|
|
|---|---|
|
Hej. Behöver lite akut hjälp. Jag ska hämta min ny-ish BMW F32 2015 (coupe, xdrive) med M-sport bromsar imorgon. BMW handlaren meddelar mig att han inte lyckats lösa v-däck/fälg då det var slut hos leverantör... så jag kan köra hem ändå... Jag föredrar dock att fixa däck/fälg men har problem med vad som gäller. BMW handlaren kunde inte svara. Nedan följer lite fakta. M-sport bromsar så måste ha minst 18" fälg. IDAG (sommardäck/fälg) sitter det Bridgestone Potenza 5001 RFT. 255 / 40 / 18 bak, och 225 / 45 / 18 fram på fälg: Fram: 8J X 18, ET 34 och Bak: 8,5J X 18, ET 47. på bilen. Enligt vägverket så är standard på bilen: 225/45 R18 91Y fälg fram och bak, med fälg 8Jx18/ET34 fram och bak. (kollat på biluppgifter.se). Enligt Länk så ska det vara fälg för min bil ha Bultcirkel 5/120, ET47, NAV 72,5 Jag fattar att Bultcirkel samt nav är icke förhandlingsbart, men det där med ET fattar jag inte. Jag förstår att det handlar om inpressningsdjupet men HUR VET JAG VILKEN TOLERANS jag har, dvs kan jag ENDAST ha 47? Kan jag ha 44? etc? Idag sitter det ju 34 fram och 47 bak, det stämmer ju inte med tabeller... så vad är det som gäller? Har t ex hittat v-fälg som suttit på en M-235 coupe med m-sport bromsar går jag till tabell www.falginfo.se/bultmonster/bmw/ o tittar där så stämmer allt utom att det är ET43... kan jag t ex ha dem? Hade VERKLIGEN uppskattat snabba svar. TG | |
|
Det finns ett antal olika alternativ beroende på fälgstorlek och däckbredd samt även om du ska ha olika bredd fram och bak. Här kan du se vilka fälgar som BMW säljer: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej. Tack för snabbt svar men det var ju inte riktigt min fråga. Hur vet jag mellan vilka ET jag kan köra fälg? Det borde ju finnas spann då det specas 47 men sitter 34 t ex (se min org beskrivning i min fråga). TG |
|
|
...jo men kolla vad BMW specar för specifika däckbredder/profiler! Ett bredare däck kan t ex specas med en fälg med annorlunda ET gentemot ett smalare däck. Generellt fick man förr ändra spårvidden 15 mm på hjulaxeln, vilket innebär +- 7,5 mm per fälg, utifrån biltillverkarens typgodkännande. Nu har vi helbilsgodkända bilar så då blir frågan lite mer delikat - i praktiken får du endast använda de däck/fälgkombinationer som biltillverkaren har typat in bilen med - i BMW:s fall finns det rätt många kombinationer att välja på. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör på 225/45-18 runt om. Fälgar 8,0x18-ET30. 5/120-NB72,6. |
|
|
willtheyfit.com är en utmärkt guide. ET är inpressningsdjupet från mitten av fälgen räknat. En 8" Bredfälg med ET34 sticker ut (fälgen nära skärmkant) som en 8.5" med ET40. En 8" fälg som du är inne på med ET47 kommer att vara 13mm längre in i hjulhuset fram. Finns då risk att ekrarna kommer att slå emot oken. |
|
| Vad är det för bredd på fälgen som du hittat till M235i? | |
|
Jag har fått lära mig att 10 mm +/1 på ET går bra. (av en BMW-verkstad). Vill du se vilka BMW-fälgar som passar så kan du som med allt annat se det på någon av alla sajter som visar alla reservdelar som realoem eller bimmercat. En bra tumregel om du vill ha en fälg av någon annat märke är att välja en fälg med snarlikt ET med samma bredd eftersom ET stiger med bredare fälgar. Johan B: Gäller helbilsgodkännandet ÄVEN inpressningsdjupet? |
|
| AlexanderK: Vad betyder "10 mm +/1"?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.