AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.263

E91 byta till standardstol?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej grabbar!

Det e så att jag fått väldigt ont i mina höfter speciellt höger. Jag har sportstolar i min kärra idag. Och har märkt att dom hjälper ganska duktigt till att göra höfterna sämre. Har haft bilen i 6år nu. Och sidorna på sitsen har ju blivit lite nersuttna. Så det trycker en hel del på speciellt höger höft.

Tänkte då fråga:Ni som har standardstol hur upplever ni dessa? Jag har aldrig suttit i en standardstol så jag vet ju ej hur dessa skulle funka. Jag har möjlighet att köpa en standardstol från skroten för 2k. Dock finns stolen i Malmö,bor i Gbg :-) Tänkte isf köra ner o hämta den.

Sen är ju frågan passar dessa rakt av? Får man airbagfel etc? Min bil är -09 alltså facelift. Donatorbilen en -11.

Tacksam för all hjälp.
Verdi
Jag trodde som du en gång i tiden (2009 har jag för mig). Fick ont i höger höft och ner mot benet när jag satt i min dåvarande Audi A4 med sportstolar. Jag köpte en E90 med standardstolar men den var om möjligt ännu värre. Fick fortfarande tryck mot höger höft upplevde jag. Så jag bytte den efter 2 månader och en Europasemester senare till en E90 med sportstolar. Mycket bättre. Men inte bra.

Visade sig för 2-3 år sen när jag fick värre problem efter en vår av innebandyspelande (något som är döden för min rygg, att springa framåtlutad...) med jobbet att jag led av diskbuktning i ländryggen. (en slags förstadium/lindrigare variant av diskbråck) Ischiasnerven kom helt enkelt i kläm och orsakade smärta.

Det här är väldigt vanligt just när man kör bil. Läs detta om du tycker att symptomen stämmer in på dig: Länk

Visst kan dåliga stolar göra det värre, men tro mig. Standardstolarna i E90 är inte lösningen. Faktum är att inte ens komfortstolarna i F11 hjälpte mig. Jag satt dock bra i XC70:n och jag sitter hyfsat i Teslan. Något som lindrar för mig är att köra på farthållare och sträcka ut högerbenet. (Hade F11:an haft adaptiv farthållare hade jag nog inte sålt den.)

Försök även sitta lite högre och närmare ratten i en mer upprätt ställning istället för att halvligga i lägsta läget. Det minskar trycket på ländryggen rätt mycket. (om det nu är problemet)
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Rent generellt så har du ju fler inställningsmöjligheter med en sportstol så att byta till en med mindre variation låter som en dålig ide i mina öron. Prova istället någon ny variant av inställning. Har du farthållare så prova att använda den då trafiken medger och låt gasfoten få omväxling i sin fotvinkel. Kan du avlasta höften med att ha lårstödet i främsta (mest utdragna) läget?
Eller ta hjälp av någon arbetsterapeft för att hitta bästa möjliga inställning av bilstolen. De begriper ju hur muskler, be och sneor mm hänger ihopa.

/Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack för svar Verdi!

Ländryggsbesvär har jag haft sedan -07,MR gjord diskbråck etc. Besvären är alltid närvarande men kommer periodvis med enorma besvär. Däremot är smärtan nedanför kulan man har vid höften ny. Och det gör nått djävulskt ont. Vart hos läkare men fnyser i princip bara.

Senaste MR gjord för 6år sedan visade lätt diskbråck o buktningar. Nu verkar det tyvärr vara så att du i princip ska bli rullstolsbunden för att överhuvetaget få en MR. Vill ju gärna veta om min rygg/höfter blivit ännu värre.

Håller med om XC70. Hade en för många år sedan. O man satt som en kung i den.

Ja,ja får väll bli o köpa ny bil när ekonomin tillåter :-(

Ska dock testa en E90 med standardstolar idag. Så får man iaf känna lite.

325cabrio:Den enda inställning som skiljer väll enbart lårstöd,när det gäller E90/E91
Verdi
Nu verkar du ha en bit till Enköping men där kan man boka in sig på natten. :)

Länk

"Jämte det akuta flödet har vi öppnat upp tillgängligheten och har idag möjlighet att ta emot bokade undersökningar:

varje veckodag
vardagskvällar till kl. 22
tre nätter i veckan mellan kl. 22 och 01 inom konventionell, CT och MR."

Jag _tror_ faktiskt inte ens att man behöver en remiss. Men jag är osäker.
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag trodde justering av sittdynans vinkel mot horisontalplanet var förbehållet sportstolarna men det kanske går även på standardstolar. Tror inte det gick på E36 i alla fall men har alltid haft sportstolar så jag är lite osäker. Kanske jsuteringsmöjligheterna skiljer på fällbara (cab/coupe) resp icke fällbara (sedan/touring)också.
Just denna justering gillar jag som är lite längre - man får ner baken djupt och kan ändå ha ryggen hyfsat upprätt utan att slå huvudet i taket.

/Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Verdi
Nej det går inte att tilta standardstolen på E90. Den är värdelös.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nej den är inte värdelös, går åtminstone att sitta i den.
Tycker däremot att sportstolen är riktigt dålig. Ryggen klarade inte den, kunde inte ens åka kortare sträckor.

Så sportstolen i E81 åkte ur. Flyttade först över standardstolen från E90. Köpte sen en standardstol från Tyskland (E88). Flyttade över krockkudde och bältessträckare.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@325cabrio Stämmer det du skriver. Lårstödet, och vinkel mot horisontalplanet är det som skiljer.

Va o köpte ett tre pack simpla sittunderlag på biltema. Testa med två st under rumpan. Detta verka funka litegrann. Jag kom upp lite från stolsdynan och då klämmer det inte lika mycket uppe vid höftpartiet. Min stol är nog ordentligt nersutten. Väger 114kg :-) dock inte bara fett. Ex hårt styrketränande person. 8år sedan Iofs. Tvungen att lägga av efter sjukdom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.