AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.075

Ofrivilligt bredställ

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Har en Citroen C2 VTR. Har de två senaste mornarna haft kärvande (skiv)bromsar bak.

Trodde först att det var pga. kylan då vi har ca minus 10-15 nu.
Men efter att ha stått i varmgarage en hel dag, och sen ute en natt så är det samma nu på morgonen igen. Känner hur bromsarna bak ligger på, och i isiga kurvor så lägger den ut i bredsladd - och antisladdsystemet får väl frispel och kopplas ur.

Provat pallnita, backa en bit för att få bromsarna att släppa - utan resultat. Med lite fart så tar jag mig de två kilometrarna till jobbet...

Nån som har nån teori - kan det hänga i hop med kylan, trots att bilen är torr, och inte har några ansamlingar av is eller snö? Eller är det bara kärvande ok, och att det inträffar nu i kylan bara är en slump.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Spekulerar nu men kan det vara lite vatten i bromsvätskan som fryser nu när det är kallt och det resulterar i att kolvarna i oken kärvar?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag tänkte så med, men det borde väl bli tvärt om då, att bromsarna inte tar alls och man får stum pedal?
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Det är inte handbromsen som kärvar?

//RX 450h -12
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Jo men precis Benke berguv, det verkar ju vara det!
Har aldrig haft bromsproblem med någon av mina bmw bilar, så man är ju inte van att felsöka/fundera kring bromsbekymmer.

Igår när jag parkerade ute så drog jag ju åt p-bromsen av gammal vana, å därav problemen i morse antar jag. Idag har jag stått i garage på fm, och sen var problemet borta.

Men då är ju frågan vad det är som fryser i handbromsfunktionen - trots att bilen stått i garage en hel dag, och sen ute om nätterna. Är det nåt man kan smörja upp på nå vänster?

be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Min erfarenhet är från saabar. ALLA mina saabar har alltid frusit i handbromsen. Då har det oftast varit fukt i själva kabelhöljerna som spökat. Brukar försvinna om man byter handbromsvajer samt hölje.

//RX 450h -12
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Aha - tack för tipset. Antingen får jag byta dem, eller så bara låta bli handbromsen... :-)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag hade samma fel på min Polo förra vintern, men då var det bara ena hjulet som kärvade. Verkstaden smorde upp länkaget på något vänster, sen dess har jag inte haft något problem.
Jag har förresten också haft en C2 VTR, den hade dock trumbromsar bak. Det var en 1,4, misstänker att du har den större 1,6-litersmotorn?

/Masten
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Jo prexis, 1.6 liters motorn :-) Rätt så trevlig faktiskt.
Ska byta ett krängningshämmarstag nästa vecka, så de kanske får slänga ett getöga på handbromsen då.
Hur ofta använder du handbromsen?
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Alltid vid parkering fram till nu, och nån handbräjjkarsladd då och då i underhållssyfte :-)
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Nu ett tag senare så är den inlämnad och har fått ett nytt (utbytes) bromsok vä bak.

När jag hämtar ut bilen så tycker jag inte den frirullar riktigt som den ska, så jag lyfter upp den bak och märker att hjulet bak där oket är bytt inte snurrar lika lätt som på motsatt sida. Jag hör hur bromsklossarna släpar mot skivan. Kan ju såklart snurra på hjulet, men det går inte helt lätt - och som sagt inte lika lätt som på den sida där oket inte är bytt.

Utöver det så märker jag att fälgen på höger sida är skållhet, och när jag tar loss fälgen så är centrumplattan/utsidan av hjullagret/där gänghålen är riktigt hett. Dock inte oket.

Så min fundering är

1. Kommer anliggningen som föreligger vid det bytta oket gå till sig efter en tids körning, eller ska man låta verkstan se över det nya oket?
2. Höger bromsok kontrollerades när bromsarna felsöktes - kan detta ha påverkat hjullagret på något sätt. Tänker bara att vad är oddsen att hjullagret lägger av precis 5 minuter efter att jag hämtar ut bilen...

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Handbromsmekanismen inbydd i oket? Är ju en liten speciell montering som behövs på ett sådant ok då man måste skruva ut kolven såpass långt att beläggen precis börjar släpa mot skivan innan man ansätter färdbroms och därefter först får dra handbromsen. Kan vara så att de har skruvat ut kolven något för mycket och att det är därför beläggen ligger an såpass att det rullar sämre. I detta fall bör de slita till sig. Det ska ju heller inte vara sådant motstånd att det blir varmgång.

Om de monterat oket på fel sätt och inte skruvat ut kolven innan de ansatt färdbroms kan det vara skadat och inte fungera korrekt.

Om de spänt upp handbromsen genom att spänna såpass att hävarmen/armarna på oket/oken där vajern är fäst börjar röra sig utan att handbroms är ansatt har de gjort fel. Armarna skall alltid gå helt tillbaka till utgångsläge. Detta kan ju också medföra att beläggen ligger an mot skivan fastän du släppt handbromsen.

Inspektera hur armarna rör sig på båda oken när du ansätter resp släpper handbromsen. Går de tillbaka till utgångsläge (finns en klack motsv som armen skall vila mot i "viloläge") bör oket/oken vara felfria.

// Jonas
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Lämnade in den igen, och det visade sig att på sidan där de bytt bromsok så var allt iaf som det skulle - inga anmärkningar.

Däremot på höger sida - som blev lika skållhet igen efter två km körning - så var det handbromsvajern som frusit. Så det blir byte av båda handbromsvajrarna.

Kan det finnas risk att man i och med värmeutvecklingen på den sidan skadat hjullagret? Har ju inte kört många km totalt, men varmt har det blivit. Slängde en näve snö på fälgen idag, och all snö smälte som att man kastat den i en stekpanna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.