AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
867

Min 530i-93 dog igår, råd behövs, troligen bränsleproblem.

Ja
760
JanF
530i-93
Så har det hänt. Nybliven och glad BMW ägare sedan en vecka så var jag på långfärd i går. Har gått igenom det mesta på bilen så det känds tryggt. Så 27 mil hemifrån, mitt i natten, i regn och långt från någon stad så lämnar bilen in. Fick ringa efter hjälp och som tur var kom min sambo och hämtade mig mitt i natten, hon är guld värd som säller upp så. En upplevelse jag inte önskar någon annan, att bli bogserad i mörker och regn, utan värme och torkare, mitt i natten i 27 mil, många timmar tog det

Nu står bilen hemma i alla fall, nu behöver jag några råd. Har sökt som en galning på forumet och hittat massor men det passar inte riktigt. Det som hände var att bilen förlorade all kraft och det kändes som man får slut på bensin. Plötsligt tappade motorn orken och den gick väl 10-20 sekunder innan den dog helt och hållet.

Har bensintank i plast och har gjort ren kontakten på ”locket” till pump och givare, verkar ok. Det är ju flera stift i kontakten, vet inte vilka som gåt till pump och vilka som går till givare, någon som vet vilka stift som matar pumpen med 12 V, om man vill prova?

Kan man skruva av locket till pumpen, jag har nästan full tank nu ca 75 liter, eller behöver jag tömma tanken?

Vet någon vilka reläer och var dessa sitter som styr pumpen, har köpt reläer och chansar på att byta, behöver bara veta var de sitter. Har ett nytt större orange relä och ett litet vitt som ska styra pumpen enligt BMW?

Låter pumpen något om man slår på tändningen, min är helt tyst.

Enligt BMW finns bara en pump i tanken som direkt matar spridare, är det rätt, många pratar om två pumpar, men det är kanske på andra modeller?

Ska hem och kolla vid motorn i kväll om det kommer bränsle och med vilket tryck,

Whish me luck,

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Detta är alltid tråkigt när det händer.

Skulle kunna vara bränslepumps reläet, vanligt fel som gör att bilen "dör ut". Inte så dyrt eller svårt att fixa. Borde sitta i den svarta stora boxen mot torpedväggen. 3 reläer i rad, DME motorstyrning, Bränsle samt Lambda, dock litet osäker på om det sitter så på en 93á

Mvh / Wallace
Ja
760
JanF
530i-93
Har köpt nya reläer, ska byta nu och se om det hjälper. Känner dock en viss oro att det är själva pumpen.

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Du ska inte oroa dig i onödan. Har själv varit med om detta och trodde att nu är pumpen körd. Det visade sig vara reläet som glappad/levde sitt eget liv.

...efter regn kommer sol...det tycker jag är fint.

Ha en bra kväll / Wallace
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
JanF; Hade samma problem, innan du köper nya reläer så pröva om det gammla funkar! Det gör du genom att ta bort plastkåpan från själva reläet. Be sedan någon trycka in den lilla "fliken" med en mejsel eller liknande, meden du försöker starta. Startar den inte nu heller så är det förmodligen pumpen :(

Men relä är inte så kul heller, kostar ca 750:-

På min bil så var felet att halvlusreläet(!!!!!!) var kasst......mysko!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Har undersökt problemet lite mer nu. Reläerna verkar ok. Det kommer fram 12 v på två av pinnarna till kontakten som sitter på bensintanken. Kontakten innehåller 5 stift totalt. Kanske behövs mating på ännu fler stift men det verkar inte så troligt. Suck, nu skulle man ha ett elschema över bilen märker jag.

Pumpen är dock helt död, tog loss slangarna vid spridarna och det kommer ingen bensin. Vågar inte lossa pumpen ännu då tanken är full och pumpen siter i en fördjupning på ovansidan. Måste tömma ur en 20-30 liter först tror jag.

Får väl ta och beställa en ny pump då.

Har inte hissat upp bilen ännu, och undrar fortfarande, finns det två pumpar och den i tanken är bara förpump. På BMW sade man att det finns bara EN pump på 530 och den matar hela vägen till spridarna, någon som vet?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske denna hemsida hjälper! Hittade inte 530i men 535i!

Länk

Mvh
JanF:
Jag lider med dig.
Att jag dessutom vet mycket väl vilen bil du köpte så känns det ännu värre. Trist, men det är sådant som händer.

Här kanske du kan hitta något matnyttigt vad det gäller elscheman. Hoppas bara att det löser sig på billigaste sätt och att du är bättre på Engelska än vad jag är.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
Haha, Johan....
Nästan samma sida. Men jag hittade 530... Fast en -94.
535 är ju sexan och jag tror nog att 530 -94 är närmre sanningen då det är rätt motor i alla fall.

Mvh.
Micke Olsson
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Tjena Janne!!
Fick chockbeskedet via ICQ av Micke Olsson nyss!! F-n va tråkigt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag har ALDRIG haft nåt strul med bilen förutom när jag tappade nyckeln. Det var ju inte bilens fel!! Hoppas det löser sig på bästa sätt och du inte har några "hard feelings" gentemot mig som säljare, för som sagt, kan svära på morfars grav att jag inte haft bekymmer med bilen!!!!!!!!!!!
/Kidde

V8:an saknad...
Hello Nasty!
Kolla säkringen till bränslepumpen om du inte gjort det, sen kan du även kolla givarna vid svänghjulet.

Mvh/Henrik

Ja
760
JanF
530i-93
Har beställt ny pump, det finns ström ända fram men den som sitter där är helt död, hoppas det hjälper.

Åker på långsemetsr till Asien idag. Hemma igen den 28/10, då är det dags att byta pumpen.

Ha det bra så länge.....

Ja
760
JanF
530i-93
Kom hem i helgen från semestern, stoppade dit nya pumpen och den startade direkt. Verkar vara ett vanligt fel på BMW med trasiga pumpar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.