AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.530

320d e91 dragit lite olja och fundering ang vevhusventilation

je
18
jenzner
320xd -09
Min bmw har dragit lite olja sista tiden och jag blev lite brydd. Står jag ska fylla på 1 liter, gått ca 1000mil sen byte. Jag undrar om jag kan ha igensatt vevhus. Öppnar jag oljelocket så ändras tomgången knappt. Är det tecken på igensatt?
je
18
jenzner
320xd -09
Tog upp oljestickan nu och då bubblar det upp olja..
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad har du för körstil,korta,långa sträckor? Vad har du för olja i?
1l på 1000mil e inget att o noja sig för. 0,7l /100mil på diesel bilar är max.

Sedan så ändras inte min tomgång ett dugg heller om jag tar bort oljelocket. Ett övertryck har jag däremot. Men det har alla N47,or jag testat på haft.

Men att det bubblar ut olja ur oljestickans rör? Visst att det skvätter upp lite. Men bubblar upp hmmmm. Det får någon annan klok rackare härinne hjälpa till med.
je
18
jenzner
320xd -09
Har varit minst 2.5 mil sammanhängande körningar varje dag. Sen 13 mil i stöten på helgerna. Nån kort körning ibland till affären. Det var bmw i umeå som fyllde olja sist. Vet inte exakt vilken.
Bubblar upp var nog fel ordval. Mer att det som du säger skvätter upp lite. Har haft bilen inne i varmgarage över natten så ska se hur det ser ut senare idag.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att det skvätter lite är väl inte så konstigt eftersom de är rörliga delar inte så långt ifrån locket.
1 liter på 1000 mil är absolut inget att vara orolig för. Finns många bilar som drar betydligt mer än så utan att ha något problem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En liter i förbrukning på 1000 mil är som sagt lite drygt 10% av maxgränsen som BMW anger...dvs. helt naturlig förbrukning som inte ens är i närheten av att man ska behöva oroa sig!

Dessutom är det inte säkert att de fyllde riktigt fullt utan kanske missade att slå i några deciliter (inte ovanligt på bilverkstäder - man "missar" 2 deciliter vid påfyllning och efter 20 oljebyten har meken "gratis" olja för att byta på sin egen bil...).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.