|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hemma får jag nöja mig med det vanliga väguttaget i garaget. Men har börjat tittat på att installera en laddbox i sommarhuset då även min pappa har beställt en pluginhybrid nu och vi använder huset rätt mycket. Vad har ni som installerat en box hemma använt er av för märke? Några rekommendationer? Vi försöker hitta en box som har två uttag och har än så länge bara hittat det hos Defa (då behövs två lösa typ2 kablar). Känner ni till nån annan. Clevers lösning vara att köpa två boxar vilket både känns dyrare och mer omständligt. Tack på förhand! | |
|
Sök på wallbox på blocket. EVA finns med 2 uttag eller med 2 fasta kablar. Har själv en enkel från schneider i garaget, men kommer också behöva en dubbel till sommarstugan. /G |
|
| Behövs verkligen en dubbel? Blir ju dubbla strömstyrkan säkringen och elinstallationer ska klara då också. Räcker det inte med en och sedan flytta kabel mellan bilarna de få gånger det behövs. | |
|
Tack för tipset Gustaf. Hade missat att EVA gick att få med två uttag. Grelle: Förmodligen hade vi klarat oss på 1 men skall vi ändå installera en box kan vi lika gärna göra det bekvämt för oss:) Så behöver ingen stå där utan full laddning en morgon. Uppgradera till 32A iställer för till 16A kan ju inte skilja så mycket i pris väl? |
|
|
Ett tips är att kolla på Tesla Wall Connector, den kostar 5600:- inkl. moms, kan ställas upp för laddning upp till 32A. |
|
|
Tack Henke. Visste inte att de gick att använda deras till andra bilar. De var ju rätt billiga också, men då är man tillbaks till att ha 2 boxar på väggen. EVA kostade ca 19000kr exkl moms för en box som kunde ladda två bilar samtidigt. Man behövde inte 32A som jag trodde utan räckte med 3fas 16A för att kunna ladda 3,7kw/bil alternativt 1fas och då 1,85kw/bil om man laddar samtidigt. Vad får man för effekt på de olika stegen när man använder den medföljande laddaren? |
|
|
Vad har du för säkring i huset? Om du ska klara 32A på en säkring måste du ju ha en huvudsäkring som klarar det och det är ju inte direkt standard, speciellt inte i sommarhus. Kör ni 16A på en fas, så kan ni ju installera två boxar på olika faser och då går det ju i teorin med en 16A säkring, men kanske mer troligt med en 20/25A som huvudsäkring. |
|
Verdi |
Att uppgradera till 32A kan kosta en hel del. Ska du bara ladda på natten så kanske du klarar dig med 35A huvudsäkring men nätavgiften är högre och så är det en del saker som måste bytas i säkringsskåpet. Inte säkert det får plats i det existerande skåpet. Och har du otur måste ledningarna in till huset också bytas. Vi har två elbilar och jag ville ha 35A huvudsäkring. Mest för att kunna ladda 16A trefas när som helst utan att behöva tänka på inte köra andra stora strömförbrukare samtidigt. T ex strykhjärn, spis, ugn, micro, dammsugare... Men det skulle kosta rätt mycket. 6000:- var nån slags grundavgift för att byta skåpet sen tillkom en massa arbete och kanske även ledningsbyte. Det var det inte riktigt värt. Jag nöjde mig med att säkra upp till 25A (hade 20A förut). Än så länge har vi inte dragit nån huvudsäkring iaf så lite stabilare har det blivit. Kostade i runda slängar 1600:-/år mer i nätavgift och så tog de 600:- för arbetet. Ska du ladda två elbilar samtidigt på 16A trefas så bör du nästan ha 50A huvudsäkring och då börjar det kosta pengar på riktigt. Bara nätavgiften är jättehög. Är det två laddhybrider så kan ni väl ladda samtidigt med vanlig schuko på enfas om ni väljer uttag som ligger på olika faser? Då borde ni lätt få fulladdat varje morgon iaf. För så stora batterier är det väl inte på en hybrid? |
Verdi |
ps. Bara Tesla-ägare får köpa Tesla Wallconnector. Men det går ju att ordna om man känner någon som äger en Tesla eller om man kan köpa begagnat. De ska även gå att seriekoppla och lastbalansera för övrigt. Dvs den delar ut de tillgängliga 16A efter behov om det är två bilar anslutna samtidigt. |
|
Ladda via schuko skulle inte jag vilja göra i längden. De uttagen är inte gjorda för så här höga strömmar i längden, vilket märks på värmeutvecklingen. Men som Verdi är inne på så handlar det om elnätsabonnemanget och inte bara om laddboxen. Men istället för schuko på olika enfaser så föreslår jag laddbox på olika faser. Laddhybrider från BMW kan ju bara laddas med enfas ändå så att ladda två bilar med 3-fas är ju inte det vi pratar om. OM man skulle göra det så skulle jag skaffa en trefasbox (dvs 11kW) och sedan sätta en effektvakt så att bilarna ansluts samtidigt på kvällen men de får bara 5,5 kW var om två är inkopplade, eller 11kW om bara en står där. |
|
|
Medföljande laddare till min x5e ger 6, 9 resp 12A i de tre olika nivåerna. Jag kör 16A fast laddare hemma och på jobbet. Om jag laddar någon annan stans med den medföljande laddaren kör jag på 9A då det ofta är uppsäkrat till 10A i vanliga uttag. /Gustaf |
|
|
Tack för era svar angående huvudsäkringen. Sånt har jag inte så bra koll på:) Vet inte vad vi har men det e inget sommarhus i vanlig bemärkelse utan en permanent villa så den har väl säkert 20A idag. Pappa har bättre koll, mitt uppdrag var att fråga runt om priser och hitta olika alternativ. Gick bara på de svar som jag fick från EVA representanten. Hon nämnde att man kunde gå upp till 3fas 16A (med samma box) om jag ville kunna ladda med 3,7kw per bil. Hon nämnde inget om huvudsäkringen. Installerade man samma box med 1fas 16A så var totala max effekten 3,7kw, dvs 1,8kw per bil om man laddar samtidigt. Så med er resonemang så är ju alternativ 2 bäst med hänsyn till huvudsäkringen. Eller möjligen köpa 2st 1fas 16A boxar och installera på olika faser. verdi: det gäller 2 laddhybrider. Min 330e och en beställd XC60 T8. Fram tills nu har jag använt mig av schuko viket fungerat bra då jag mest laddad med lägsta effekt och under nätterna. Men nu när vi kommer ha två laddhybrider så tänkte vi att vi lika gärna kunde investera i en laddbox istället för att installera ännu ett vanligt uttag. Att installera 2st boxar med 1fas 16A verkar ju enklast enligt er om man skall ta hänsyn till huvudströmbrytaren. Har jag tolkat er rätt då? |
|
|
Gustaf: Den medföljande laddaren har jag koll på. Det är samma tal för 330e. När du laddar på 9A upplever du att din stickkontakt blir varm då? Jag har provat att köra både på 9 och 12 och då blir stickkontakten väldigt varm under laddning. Nästan så att man inte kan ta i den. Känns inte så säkert. |
|
Verdi |
Du kan ladda en-fas och två-fas från en trefas laddbox också har jag för mig. Tror eGolfen laddas med två faser. Jag är ingen elektriker och har dålig koll men i laddhandsken så ligger väl faserna på olika stift? Dvs kan bilen bara ladda enfas så plockar den ström från en av faserna i handsken. Kan den ladda tvåfas plockar den två faser från boxen och kan den ladda alla tre så gör den det. Problemet är väl kanske att om man kopplar in två enfas-bilar på samma sätt så plockar de från samma fas? |
|
För att reda ut begreppen lite. Boxarna som kan vara relevanta i detta fall har 16A, 1-fas = 3,7 kW 16A, 3-fas = 11 kW Men för att detta ska fungera så krävs det två saker. 1) Elinstallationen i fastigheten ska klara det (blir oftast ett problem först när det handlar om 32A) 2) Bilen ska klara det Det behövs alltså en helhetssyn över elinstallation, box och bil för att få till det bra. En 330e kan endast laddas med 1-fas, 16A så maximal effekt bilen kan ta emot är 3,7kW. Skulle den kopplas mot en 11kW laddare så får den bara 3,7kW men det är ingen fara för bilen med en laddare som klarar mer. Verdi, 2-fas laddning? Nä, vad jag vet laddas E golfen med 1-fas, men klarar upp till 32A. Kanske det du blandat ihop med 2-fas? Men du har rätt att en 3-fas box kan ladda bilar som bara klarar 1-fas laddning. Likriktarna i bilarna kostar pengar så på laddhybrider är det inte alltid värt att sätta in 3 stycken som krävs för att klara 3-fas laddning. Du har en 8kWh batteri i en 330e så det ska inte ta så mycket mer än 3-4 timmar att ladda upp en fullt. 80% bör gå på 2-2,5h om du kan ladda med en box som tillåter 16A. Med två boxar på en-fas så vore det ju nära tjänstefel att koppla dem på samma fas. |
|
Verdi |
Har för mig att jag läst att Golfen kan laddas med två faser. Men skit samma. Köper ingen VAG-produkt ändå. :) |
|
Grelle: Tack för klargörandet. Anledningen varför jag tog upp 3fas var för att då kunde man med EVA boxen ladda båda bilarna samtidigt med full effekt 3,7kw istället för att behöva dela effekten som det blev med 1fas. Men om laddhybrider ändå inte kan ta del av 3fas är det ju skit samma. Nu kommer väl den mesta laddningen ske på natten och då spelar ju tiden inte så stor roll. Det är nog sällan vi både behöver "snabbladda" samtidigt dagtid så då räcker kanske 1fas 16A med total effekt 3,6kw. |
|
| Är det inte dessutom så att om ni skall ha en grupp med el med en säkring på 32 AH så måste väl fastighetens huvudsäkring vara en nivå högre och det är väl 40 AH, och det lär ju inte bli precis billigt. | |
Verdi |
Tror stegen ser ut så här på huvudsäkringen: 16/20/25/35/50 |
|
AlexanderK, säkringar mäts inte i Amperetimmar (Ah) utan i Ampere och Verdi listar där de vanligaste. Även om 16/20/25 A räcker för att täcka in de flesta enfamiljshus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.