AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.745

Passat privatleasing 2700/m

Sida 3 av 6
Lövet: Jodå, det har den (är en 2016) men den funkar inte bra vid parkeringar. Problemet är störst vid trånga parkeringar där det samtidigt är en viss lutning. Kanske handlar det om annan teknik som krävs, att låta foten ligga kvar på bromsen som du säger. Men oavsett är det irriterande iaf.
Lövet: Bilen i fråga är operationell leasing, dvs dom tar risk samt restvärde. Finansiell leasing erbjuder väl inte VAG till privatpersoner idag?
Finansiell och operationell leasing gäller alltid endast till företag. Privatleasing eller som en del säger, konsumentleasing, gäller bara privatpersoner.

Operationell leasing innehåller normalt alla kostnader exkl. skatt och bränsle, men innefattar försäkring och garanterat restvärde. Tryggt men blir ändå rätt dyrt beroende på hur finansbolaget räknar på värdefallet.

/Anders
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Exakt Lövet, vinterdäcken köps cash av handlaren eller min eminenta Däckia som även undersöker restlager av sommardäck till BMWn så den blir tip-top inför försäljning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
dd88: Nej men till företag vilket ju din bil är, därav frågan ;-) Givet exakt samma räntesats och förutsättningar så ska en företagsleasing bli billigare, bland annat pga högre rabatter och momsfördel.

KristofferL: Ja, fickparkering, främst i lutning är nog DSG/S-tronics sämsta gren. Bilen skuttar gärna till, svårt att krypa fram. Autohold gör delvis problemet ännu större eftersom det krävs att man gasar till mer för att få den att släppa. Så fort det går fortare än ~8 km/h så blir annars skillnaderna mot en vanlig låda väldigt liten tycker jag. Vill mena att det överdrivs en smula hos vissa bara, låter som DSG lådan får bilen att ramla isär för den är så "ryckig". Det är den ju inte. Jag föredrar dock som många andra en konventionell planetväxelautomat med momentomvandlare eftersom nackdelarna numera med växlingshastighet och förbrukningsökning är så små. Passat GTE är för övrigt lösningen på DSGns ryckighet i låg fart :)

Borgenscalle: Helt rätt. Däckia har jag iofs rätt risiga erfarenheter av. Känns som man behöver 40% företagsrabatt för att det ska gå att handla där. Nåt jag saknar :(

-------
//Lövet
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
@Lövet
Jag som alltid "skyllt" på torrlamellkonstruktion. Det ryckiga som vi känner är en känsla av mellanläge, segling fastän funktionen inte finns i Ådin (jmfrt Alltracken vi hade innan). Vid konstant hastighet och "långsamt men helt gasuppsläpp" och sedan gas igen så känns det som att lådan varit på väg till annan växel vilket resulterar i ett hugg/glapp som känns i hela bilen. Charmigt i Gallardons växlingar jag provade i somras men inte lika kul i vardagsbilen ;).

Mvh Thomas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Haha, ja den har en del egenheter för sig även med olja mellan kopplingarna ;-)

För egen del märker jag dels det Kristoffer_L nämnde att den är jobbig vid fickparkering samt att den måste växla ner vid hastighetsökning istället för att släppa convertern vid mindre hastighetsökning. Själva växlingarna i sig tycker jag den har utmärkt koll på. Har själv 6vxl dsg i kombination med 4-motion så det skulle inte förvåna mig om vi har exakt samma låda under skalet.

-------
//Lövet
andreas_lofgren: Min bil är dock privatleasad. Säljaren använde termen "operationell leasing" när vi diskutera upplägget, så om det är som Med Känsla säger så är det nog bara säljaren som använda fel ordalag.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Kan ju meddela att det blev en Passat som byggs I dagarna. Vi beställde inte en pinal extra eftersom det är "långtidshyra". Fick bra pris på original vinterhjul av handlaren. Hade aldrig trott att man skulle bli med passat i dessa crossover-tider. Får även bra inbytespris på "Ettan" så jag är nöjd.. Än så länge.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Kan ju meddela att det blev en Passat som byggs I dagarna. Vi beställde inte en pinal extra eftersom det är "långtidshyra". Fick bra pris på original vinterhjul av handlaren. Hade aldrig trott att man skulle bli med passat i dessa crossover-tider. Får även bra inbytespris på "Ettan" så jag är nöjd.. Än så länge.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Även om inte Passat är världens roligaste eller fränaste bil så är privatleasing för 2695:- /mån ändå väldigt mycket bil för billigt ägande. Finns ingen anledning att köra en halvgammal härk som blir dyrare i månaden.

MVH Christofer
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Det är så vi resonerar, och med den milda uppgraderingen av infotainmentsystemet och den digitala instrumenteringen som ingår känns bilen hyfsat cool. Framför allt får vi en rymlig och säker bil till familjen, och jag får tre år att fundera ut nästa bil 😉
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Grattis! Senaste infotainmentsystemet hos VW är verkligen kanon, både snyggt och enkelt att använda.

/Masten
För några år sedan startades en ganska provokativ tråd "Varför kör ni runt i gamla bilar" - den blev fort väldigt infekterad.
Men med erbjudanden som VW kör just nu på Passat (och även Tiguanen) är det svårt att motivera köp av gamla bilar - givet att man kan hålla sig inom körsträckan för leasingavtalet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det enda hinder som jag ser är att man är extremt hårt bunden till avtalet. 3 år är en ganska lång tid, jag har inte ägt en bil i tre år de senaste 15 åren eller så. Men kan man hålla igen på utrustningen och är tillfreds med avtalslängden så är det ju en väldigt smart ägandeform.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
VW är väldigt hyggliga med villkoren. Övermil kostar endast 7,50 och vill man avsluta sin "prenumeration" kostar det bara 40% av återstoden, väldigt rimligt tycker jag. T.ex kostar Toyotas övermil 12 kr.

Personligen tycker jag att just erbjudandet på Passaten är särskilt bra med tanke på vilken välbyggd och utrustad bil det är.3 zon klimat, akustikrutor, avståndsradar, autobroms, mm. Om mitt ego fick bestämma skulle jag vilja ha 360 kamera, park assist , läder, elsäten, nav, automa, elbaklucka.. Eller allra helst en chaufför och nanny så jag slapp köra själv. Jag räknar med att hela familjen kan åka Uber efter den här treårsperioden och jag slipper allt knas med bilar.
Tack för orden.
Borgenscalle: Menar du att man efter tex 24 månader kan lämna tillbaka bilen för 40% av dom sista 12 månandernas kostnad dvs 12936kr givet att man inte överstigit 2års milbegränsning eller liknande?
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Det var så säljaren förklarade det, och jag frågade om det verkligen stämde för i mina öron låter det väldigt prisvärt. Enligt säljaren är det långt ifrån alla som håller med om det.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att sätta hur bra erbjudandet 2795kr är i perspektiv, kolla vad privatleasing på Passat kostade tidigare....Länk

(Ja, jag vet att det inte är en identisk jämförelse men såååå mycket skiljer inte i nypris. Definitivt inte 380%)

-------
//Lövet
Dom kör ju den t.o.m för 2695kr/mån nu och det ÄR helt sjukt billigt. Att man dessutom kan avsluta avtalet i förtid för en helt OK summa gör det inte sämre. Har personligen aldrig gillat VW men detta blir man riktigt sugen på. Dom kör ju även Tiguanen för 3095kr/mån, betydligt trevligare att se på enligt mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.