|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
10900kr kostade min. Vet inte om det är så billigt? Hade extremt gärna sett en appstyrning för de pengarna men det är ju det bara GTE som får. |
|
|
9900 kr kostade min, uppfattar det som billigt (relativt sett) om man har i åtanke att den är mer användbar än en elektrisk dito. Appstyrning finns just nu till kampanjpris på 3995 kr inkl montering och tre års abonnemang. /Masten |
|
|
Apropå appstyrning av värmare, vilket jag saknar i mitt nyförvärv (mb c-klass), så har jag precis beställt en lösning från tyska Danhag. Är ju en slags variant av sms-styrning, men hoppas att den funka smidigt! För fjärren har verkligen begränsad räckvidd och det funkar inte för mig som bor i stan och parkerar på gatan. Till passaten verkar det ligga på €250. Länk |
|
|
Länk Ja hade man ägt bilen själv hade det kanske varit värt det. Nu blir restvärdet 0kr vilket är lite surt :( Märkligt att de inte erbjuder det som originalmontering vid beställning. ------- //Lövet |
|
|
Aha, verkar finnas som originaltillbehör. Det fanns inte till Mercan.. |
|
|
Hade VW haft en ordentlig automat hade det varit en no-brainer, men jag har aldrig gillat DSG. Tyvärr har min åf ingen automatare för provkörning, men jag hade en 150TDI med DSG 7 som hyrbil och kunde aldrig förlika mig med den i stadskörning. Det kan ju varit något fel på lådan men det gick inte att komma iväg utan kraftiga ryck. Den manuella lådan i passat är klart köttigare än min bmw och har en trevlig utväxling. Jag är klart kluven när det kommer till val av låda. |
|
| Är det samma som Audis s-tronic? Kört den 400 mil nu, tycker den beter sig exakt som en traditionell automat. Växlar mjukt och ryckfritt, petar i från neutral till driv utan knot. | |
|
Det är inte exakt samma låda men de är väldigt likartade. Den här hyrbilshistorien har jag hört tidigare och den är nog inte så representativ. Enda gången lådan ”rycker” är vid kort, hårt snabbt gaspådrag eftersom lådan då måste växla ner och inte bara kan släppa lockupen i momentomvandlaren som en vanlig automatlåda. ------- //Lövet |
|
| Tycker DSG funkar fin-fint. Vad är problemet? Har haft DSG i en mängd bilar och varianter och aldrig upplevt den som ryckig. Snarare hade den varit vida överlägsen övriga automatlåda innan andra tillverkade började med dubbelkopplingslådor eller fram till den 8-växlade automaten som många bilmärken kör i olika konfigurationer nu. | |
|
Hyrbilen var sproilans ny och tät stadskörning i Italien var en jobbig upplevelse.. Känner många andra som också gillar DSG så jag är rejält kluven. Audis s-tronic är lite annorlunda, mest för att dom är monterade längsgående jämfört med VW. Tror också att vissa s-tronic har en enklare momentomvandlare för dom första växlarna men där kan jag ha fel. Jag gillade den köttiga manuella lådan så jag tror det blir en passat utan några som helst tillägg utom vinterhjul då. |
|
|
Ingen momentomvandlare i S-tronic. Tvärställda S-troniclådor är till och med DSG lådor med annan klisterlapp bara. ------- //Lövet |
|
|
Vår S-tronic 7-växlade i Q3:an upplever jag som ryckig och kanske inget jag skulle valt till om jag inte hade kört ca 6000mil/år. Skrev i ngt annat inlägg att det kanske beror på torrlamell som måste växla snabbare p.g.a. värme jmfrt våtlamell. Jag hade kört på manuell låda i Passaten. Mvh Thomas |
|
|
Om du har en q3 2,0tdi så har du S-tronic med våtkoppling så den ska normalt sett inte vara ryckig. Hur menar du att den rycker, vid vilka situationer? Den enda gången jag tycker våt-DSG inte hänger med en normal automatväxel är när man försöker krypa igång. Fickparkering exempelvis är ingen höjdare. Bilen "skuttar" iväg för mycket. ------- //Lövet |
|
|
Min fru har en A6 Avant med S-tronic. Jag tycker den fungerar fint, växlar klart snabbare än BMWs 8-stegare. Det jag irriterar mig på med S-tronicen är att den är långsam när man går från R till D, eller v.v. Bilen glider under själva växlingen. Visst är det extremt låga hastigheter det handlar om men det har faktiskt resulterat i ett par mindre parkeringskador när jag parkerat den i trånga utrymmen och man växlar ofta mellan R och D. Har haft ett antal olika BMWs med 8-stegaren och den är klippfast i liknande situationer. |
|
| Jag har en bil med 7-växlad DSG, det är möjligt att den är snabbare än en vanlig automat (men hur stor är skillnaden i praktiken, på en vanlig bil, och har man det behovet?) men bortsett från det tycker jag att den är ganska dålig, växlar ryckigt och märkligt i låga hastigheter och vid parkering eller liknande i lutning är den riktigt jobbig. Det är dock inte så illa att jag skulle undvika att köpa en bil av den anledningen, men den lilla och teoretiska fördelen av att den växlar snabbt äts med råge upp av att den är allmänt knasig i övrigt. | |
| Tack för er input, eftersom vi bara kör ca 1500 mil per år kan jag leva med manuell låda. Lägger beställning i veckan tror jag. Hoppas inget annat kommer ivägen. Äre någon som vill köpa en F20 116i? 😁 | |
|
KristofferL: Har du inte Auto-hold på A6an? Visst finns problemet men jäklar vad bråttom du måste ha om du inte kan hålla foten nere den halva sekund det tar innan bilen börjar driva ;-) På privatleasing skulle jag nog ändå välja manuell eftersom prisskillnaden antagligen blir ganska stor och den manuella lådan verkligen är bra. ------- //Lövet |
|
|
Prisskillnaden blir som sagt ca. 300:- extra per mån för DSG. MVH Christofer |
|
| Med DSG, dragpaket, parkeringsvärmare och vinterhjul så är den dyrare än min leasade A4 (med motsvarande utrustning, period och mil). Så det är som sagt troligtvis bara en bra deal så länge man låter den vara någorlunda naken. | |
|
Ingår service och garanterat restvärde i din kalkyl? Finansiell leasing är ju alltid billigare annars. Sen blir det ju lite äpplen och päron i och med olika momssats också. Vinterhjul ska man aldrig inkludera i sin privatleasing. 360kr/mån blir nästan 13.000kr av vilket man får behålla 0kr och de kostar inte heller så mycket att skaffa själv på ex. Bythjul.com. Ett par vinterdäck som gått 1500-2000mil kan man sen sälja för 5-6 tusen efteråt. Då har man halverat kostnaden för vinterdäck jämfört med att p-leasa dem. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.