|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag funderar på vad dessa prylar kan göra för andningen på en sugmotor. Det brukar ju hävdas att ett öppet filter i motorrummet inte är bra pga värmen, mm. Jag har inte tagit med 3-stegsinsuget och en slutburk i uppställningen. Placeboeffekt? Era åsikter. /Anders Länk Eller: Länk Plus: Länk Plus: Länk Extraktor: Länk | |
|
Har du tittat på detta? Länk |
|
|
Luftfilterburken mm. är väl tilltagen från BMW redan från början, så där kan du nog inte räkna med speciellt mycket effektökning om ens någon. Extraktorgrenrör däremot kan ge en hel del, men ger oftast en spetsigare karaktär med ett smalare område med maximal effekt. Grenrör i vanliga bilar designas oftast medvetet "dåligt" för att ge en jämnare/mjukare motorkaraktär. Utifrån bilderna ser dock de länkade extraktorgrenrören lite märkliga ut och frågan är hur effektiva de är... Kolla på hur grenrören ser ut på t ex. M3, så förstår du vad jag menar - de är mycket bra utformade för att fungera effektivt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för input! Ja, jag har tittat på 3-steget vilket verkar ligga närmare till hands än extraktorgrenröret. Jo, det är en 'viss' skillnad i utformningen av m3-röret - längre pipor bl a. Mosselman har ju lägre pris på insuget. samma prylar? Har även tittat på performance-ljuddämparen, men tycker att den låter lite väl 'brötigt' - vill mest åt lägre mottryck. Länk /Anders |
|
|
Hej! Nu har jag hittat 2 olika grenrör och står och väljer mellan dessa. Det skiljer ganska mycket i pris. Tänker såklart sätta kattar efter. Vad säger ni? Är det värt för lite extra eff ökning/förbättrat flöde? /Anders Länk Länk |
|
|
Kolla med Jmb optimering i Halmstad så kan du få hjälp o info. Har själv mosselman o BMW slutdämpare. Roger |
|
|
Tack, jag har köpt en större luftfilterburk (AFE power) av Magnus. Jag har själv satt dit ett trestegsinsug och en annan slutdämpare (Simons) Samt: Mappat på PBZ. Läst att ett e-grenrör kan göra motorn oroligare i gången. Johan B m fl har förklarat här tidigare. /Anders |
|
|
Jag har plockat bort locket på min 330 och märker inget skillnad på effekt, däremot ljudet.. Drar på smilbanden varje gång varvmätaren passerar 4k rpm. Har själv gått i banorna att skaffa ett extraktor-grenrör men då måste man ha i åtanke att du lär göra någonting åt check engine light som kommer dyka upp då lambdavärderna kommer bli "fel". En mappning måste bilen ha för att dra full användning av grenrören. har även ett egenbyggt avgassystem, men skulle avråda dig från att bygga eget om du inte har stor kunskap inom ämnet. Nått att ha i åtanke om du tänker köra utan katalysator är att ha resonatorn kvar på avgassystemet för att förhindra att din BMW kommer låta som en Honda civic med rasp. Vissa eftermarknadssystem tar bort resonatorn vilket jag inte rekommenderar då resonatorn inte är en bottleneck överhuvud taget och du kommer inte gilla ljudet. Jag har plockat bort locket på min 330 och märker inget skillnad på effekt, däremot ljudet.. Drar på smilbanden varje gång varvmätaren passerar 4k rpm. Har själv gått i banorna att skaffa ett extraktor-grenrör men då måste man ha i åtanke att du lär göra någonting åt check engine light som kommer dyka upp då lambdavärderna kommer bli "fel". En mappning måste bilen ha för att dra full användning av grenrören. har även ett egenbyggt avgassystem, men skulle avråda dig från att bygga eget om du inte har stor kunskap inom ämnet. Nått att ha i åtanke om du tänker köra utan katalysator är att ha resonatorn kvar på avgassystemet för att förhindra att din BMW kommer låta som en Honda civic med rasp. Vissa eftermarknadssystem tar bort resonatorn vilket jag inte rekommenderar då resonatorn inte är en bottleneck överhuvud taget och du kommer inte gilla ljudet. Jag har plockat bort locket på min 330 och märker inget skillnad på effekt, däremot ljudet.. Drar på smilbanden varje gång varvmätaren passerar 4k rpm. Har själv gått i banorna att skaffa ett extraktor-grenrör men då måste man ha i åtanke att du lär göra någonting åt check engine light som kommer dyka upp då lambdavärderna kommer bli "fel". En mappning måste bilen ha för att dra full användning av grenrören. har även ett egenbyggt avgassystem, men skulle avråda dig från att bygga eget om du inte har stor kunskap inom ämnet. Nått att ha i åtanke om du tänker köra utan katalysator är att ha resonatorn kvar på avgassystemet för att förhindra att din BMW kommer låta som en Honda civic med rasp. Vissa eftermarknadssystem tar bort resonatorn vilket jag inte rekommenderar då resonatorn inte är en bottleneck överhuvud taget och du kommer inte gilla ljudet. |
|
Transocean |
Borde inte denna flyttas till trim? |
|
Bara att mod flyttar tråden om någon vill det. PBZ kan mappa, samt släcka felkod för katter. 308win, ditt inlägg blev lite dubbelt, trippelt tror jag :) Honda har väl inga skönsjungande sexor? ;) /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.