AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
895

Olja 525i

Ze
3
Zeelz
525i Sedan -90
Hejsan.
Har köpt min första bmw, det fick bli en 1990 E34 525i.
Tänkte byta olja i den och började leta men hittar inte specifikt vilken jag ska ha.
Så jag tänkte fråga om det är någon som vet vilken jag ska.

/Mvh Peter
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns ingen specifik olja men 5W-40 är ett bra val. Oljorna idag är betydligtigt bättre än de som fanns 1990. Går utmärkt med en Delsyntetolja också Vilket kan vara att föredra om du inte vet vad den körts på innan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ze
3
Zeelz
525i Sedan -90
Okey då vet jag. Tack för svar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Borde rimligtvis vara den gamla hederliga M20-motorn i den bilen. Den är inte så "petig" med exakt vilken olja det är.

Stämmer det som hasso säger. 5W-40 är det som oftast används till dessa.
Är det riktigt kallt där du bor och brukar bilen så överväg 0W-40 för att hålla nere slitaget vid alla kallstarter till ett minimum.

Använd däremot ALDRIG motorolja avsedd för lågfriktionsmotorer!
Kolla att den olja du köper har märkningen ACEA A3 (eller ACEA C3).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
5W40 brukar som sagt vara en bra allroundviskositet för väldigt många motorer, särskilt om de är lite äldre.

Om motorn drar olja och/eller har högt mekaniskt ljud, kan du testa 5W50 eller t om 10W60.

Oavsett vilken olja du väljer lär den uppfylla eller mer troligt överträffa de kvalitetskrav som sattes när din bil byggdes. Därmed inte sagt att man ska välja första bästa och billigaste oljan för det... ;)

Om jag skulle föreslå en specifik olja som är mycket bra och får motorer att gå mjukt och tyst, skulle jag säga; Valvoline Synpower 5W40

Kostar en dryg tusenlapp inklusive frakt för 20 liter om man köper den från Tyskland - t ex. dackonline.se
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ze
3
Zeelz
525i Sedan -90
Hur viktigt är det att välja mellan del/helsyntet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, helsyntetisk olja är bättre men dyrare...
Förenklat kan man säga att de är lite bättre när oljan är kall och lite bättre när oljan är riktigt varm och att de håller sina egenskaper längre än en mineralolja.

Men numer är väldigt många oljor som säljs som "helsyntetiska" inga äkta syntetiska oljor utan högraffinerade hydrocrackade mineraloljor - sk. Typ III-basoljor.

Valvolineoljan jag länkade till ska enligt de uppgifter jag har, vara en äkta helsyntetisk Polyalfaolefin-basolja, men vissa påstår att den inte är det...jag vet inte vilka uppgifter de lutar sig mot, men oavsett är det en ruggigt bra olja till ett väldigt bra pris om du slår till på 20-litersdunk.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.