AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
741

Problem med instrumentkluster eller annat el-problem? BMW E30 320i 89a

ra
2
ranicg
BMW E30 320i Cab 1989
BMW E46 318i Sedan 1999
Hej

Det hela började med att en dag ville inte bilen starta, misstänkte batteri så jag gjorde så som många andra gör o använde startkablar!!
Misstaget jag gjorde var att av ren klantighet/stress så råkade jag koppla startkablarna fel :-/, trots att det började spraka när jag kopplade dem så satte jag mig i bilen, vred nyckeln o försökte starta, såg att det började ryka ur kablar/batteri så jag hoppade snabbt ur bilen o kopplade snabbt bort dem, kopplade rätt o startade bilen men funkade inte så bra längre, bilen kunde starta men så fort jag kopplade bort startkablarna så dog bilen, antagligen pajade jag batteriet tänkte jag!!!

Så, jag bytte till ett annat batteri från min andra bil, startade bilen o visst det funkade men motorn kändes en aning ojämn, batterilampan lös svagt konstant på tomgång o starkt vid högre varv samt att hastighetsmätare, temp-mätare och bränsleförbruknings-mätare betedde sig konstigt, misstänkte denna gång att antingen laddningsregulator eller generator tog stryk!!!

Bytte laddningsregulator men blev inte bättre, köpte beggad generator o monterade men blev inte bättre iaf.. Med ett sista försök tänkte jag innan jag lämnar bilen på verkstad så provar jag med ett nytt batteri!
Så jag köpte ett nytt batteri, kopplade in den o plötsligt funkade allt som det ska, nånstans kändes det fortfarande liiiite som att motorn gick en aning ojämnt samt att vid test så märkte vi att batteriet fick inte tillräckligt med ström från generatorn, generatorn laddade 14.0 till en början på tomgång och 14.01/14.02 på 2000 varv med alla lampor släckta, med lampor på laddade generatorn ca 13,87/13,88 på tomgång och ca 13,89 på 2000 varv, men allt annat funkade fint.

Sen dess har jag laddat batteriet med Ctek laddare o startat bilen med jämna mellanrum så den fick gå lite o allt funkade som det ska. Men en gång gjorde jag inte så på ca 3-veckor, så när jag väl försökte starta bilen va den död igen, så jag försökte ladda batteriet som vanligt men den ville ta emot laddning till en början, så jag körde en recondladdning då tog den emot ström. Så jag lät den ladda fullt, startade bilen men så plötsligt började bilen bete sig konstigt igen med samma symptom som tidigare, motorn känns liiiite ojämn i början (bättre sen när den blivit ordentligt varm), varvräknare, temp-mätare och bränsleförbruknings-mätare beter sig konstigt o hoppar!!!

Jag har kollat batteriet fulladdat o den visar 12,89 efter att den fått vila ett dygn, generatorn laddar 14,0 till en början med alla lampor släckta på tomgång o inte mycket högre vid 2000varv till en början, efter att bilen fått gå lite så laddar inte generatorn mer än ca 13,9-13,95 vare sig det e på tomgång eller vid 2000varv.

videolänk på problemet:
Länk

Så, någon aning va problemet kan vara????
em
906
em3
M3 cab -03
Bara för säkerhets skulle, har du kollat jordflätans kontakt med chassit/motor? ( skadar inte att kolla oavsett på gamla bilar, gav mig liknande problem en gång för länge sedan....)

em3
ra
2
ranicg
BMW E30 320i Cab 1989
BMW E46 318i Sedan 1999
Hej tack för svar.
Ja jag kollade minuskabbeln men vet inte riktigt vad jag letar efter för fel, kommer du ihåg hur du löste problemet med din bil???
em
906
em3
M3 cab -03
Kolla infästningen, det brukar vara en kabelsko. Skruva upp och kontrollera att ytan är ren från rost, lägg en liten oljeklick och skruva tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.