AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
85.672

Vi som har problem med G30/G31

Sida 9 av 9
to
38
tomkal99
G30 540 iX M Sport IE-19
Angående vibrationer kan det vara skivorna bak. Hade det själv från start med min G30. Jag kom på det när jag ändrade farthållaren till en lägre hastighet än jag körde i. När den aktiveras bromsar bilen med bakbromsarna och då uppstod mina vibrationer. efter check hos BMW så var de över 1 mm skeva. Värt att pröva.

tomkal99
Jag har ingen vibrationer vid inbromsning. Då kan det inte vara bromsskivor?

Rätt länk Länk
Men i fel tråd :)
Är själv ägare av en G30 530e årsmodell 2020 som nu har ca 6500 mil på mätaren och jag har upplevt flera av dom problem en del av er nämner, ska försöka sammanfatta det jag upplever nedan:

Problem som är lösta:

* Fel: Bilen klagade på bromsvätska som skulle bytts 2001, strax bara några mil efter jag hade hämtat ut den.
Lösning: Misstag från BMW med mjukvaran, dom löste det med mjukvaruuppdatering.

* Fel: ConnectedDrive slutade fungera eller fungerade väldigt dåligt.
Lösning: Återställde bilens alla inställningar i fabriksinställningar i vanliga menyn, vilket gjorde att att ConnectedDrive började fungera perfekt efter återanslutning igen. Detta var inget tips jag fick av BMW, utan något jag kom på själv.

* Fel: Tydliga vibrationer i högre hastighet med 20" fälgar.
Lösning: Visade sig vara mycket smuts som fastnat på insidan av fälgen efter grusvägskörning i fuktigt väder. Efter rengöring blev det helt bra.

* Fel: Laddkabel slutade fungera på vintern, fick endast blinkade rött ljus på laddaren.
Lösning: Lade laddarens klump på ett vanligt vattenfyllt element i några timmar för att torka det invändigt, vilket gjorde susen. Laddaren har fungerat felfritt sedan dess.

* Fel: Larmet utlöstes automatiskt strax efter låsning hela tiden. Trots att alla dörrar var helt stängda.
Lösning: Visade sig att jag hade glömt en OBD2 läsare i diagnostikuttaget 🤦‍♂️

* Fel: Bilens inbyggda Spotify hoppar ur och behöver återkopplas med jämna mellanrum. Insåg att Spotify krockade med Carplay.
Lösning: Började använda Spotify via CarPlay istället vilket sen fungerat utmärkt. Om Spotify krånglar ändå beror det oftast på att Appen på telefonen buggar, stäng bara ned den och klicka i Carplay så startar den och fungerar korrekt igen. Även hänt att jag behövt starta om telefonen.

Problem som inte är lösta som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med:

* Fel: Förardörren fryser fast på vintern. Det är inne i dörren som något kärvar. Har redan haft förebyggande låsspray i kistan och silikon på listerna. Dörrens ytterhandtag blir liksom segt som kola när man drar i det. Sen fastnar det i öppet läge. Så måste hålla igen dörren inifrån och låsa via centrallåset för att dörren ska hållas stängd. Pratat med BMW om det men dom måste själva uppleva felet för att ens försöka åtgärda det... Kan ju tycka dom borde borde veta vad felet är då många verkar ha samma fel.. Dom rekommendera att lämna bilen över natt när det är kallt ute, men otroligt omständigt att det ska behöva göras för något som säkerligen är ett känt fel.

Fel: Bilen går mjukt och fint på eldrift i alla lägen, men upplever att den kan smårycka lite ibland i hastigheter runt 70-90 på bensindrift. Har nästan alltid tankat 98. Känns som vissa dagar är värre än andra. Bilen slänger ingen felkod men har kollat misständningar på cylindrarna när jag upplever att det rycker och det kan ibland bli 2-3 misständningar på olika cylindrar i följd, men dessa värden nollställs efter typ 30 sekunder, och räcker inte för någon felkod på bilen. Jag misstänker kärva de VANOS-solenoider, alltså kamaxellägesgivare som kanske behöver rengöras/bytas ut, men krävs specialverktyg för att tas bort och har förstått att dessa sitter på baksidan lite svåråtkomligt. Samt att BMW aldrig kommer göra det om jag inte bekostar och insisterar.
Ska tilläggas att tändstift är bytta vid 2 tillfällen senaste året, så det är det inte. Någon annan som har en 520i eller 530i med liknande lite småryckande? Upplever att den vid kallstart på bensin kan vara lite ojämn i tomgången första minutrarna också.
Att dörrarna fastnar på vintern berorpå att det fryser i en vajer från handtaget till låskistan har själv bytt på en framdörr och en bakdörr .det hjälper inte att smörja det är att byta vajer som är tät mellan vajer och hölje.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Angående dörrar som fryser, på min är det dörrarna (alla 4:a) som fryser fast. Det lägger sig fukt mellan kaross och dörrblad i ovankant av dörren. Bmw har inte kommit med någon lösning än. Som värst är det när det är plusgrader på dagen och minus på natten. Då sitter alla dörrar som fastklistrade… Enda ”lösning” som fungerat är att torka av kaross och dörrblad varje kväll med handduk, samt hoppas att det inte kommer ny fukt. Känns dock inte så premium att det skall behövas.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Har den senaste tiden, flera gånger råkat ut för att skärmen slocknar helt (och ev ljud i stereon)

Den hoppar tillbaka igen efter en kortare stund, men det är ju fortfarande irriterande.

Någon som råkat ut för det?
Hej, Jag har en G31, modell 2021, som jag köpte i somras. Nu när det är lite kallare på morgnarna fungerar inte parkeringscensorerna. Det verkar var under 8 grader så får jag felmeddelande att det inte fungerar. Över 8 grader är det inga problem. Någon som har något liknande?
@Silent70: Om du inte har "felkodskanner" så kan du lägga ett finger lite lätt på varje sensor så kan du känna om någon eller flera inte pulsar.
Åtgärden blir ju att boka tid för garantireparation, men om om du vet vilken sensor som verkstaden skall felsöka för glapp så kan det skynda på processen. (Annars borde det framgå av lagrade felkoder som verkstanden läser ut.)
@bmw21. Alla pulsar vid varmare väder, men vid kallare väder och om felmeddelandet dyker upp fungerar ingen. Jag misstänker höger bak på sidan. Vet du om de måste demontera kofångaren om den ska bytas?
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Ja då är det väl något annat i systemet än sensorerna för de ska som sagt gå att kolla på det sätt som beskrivits. En trasig lika med övriga tickar. Så hittade jag min och när jag tog lös fronten såg jag att en kabel var av. Lätt fixat.

Jag har en 520 touring 2018. Bilen är generellt väldigt tyst. Men det låter som att någon av vänsterdörrarna eller vänsterrutorna inte riktigt är stängda. Man hör tydligt mötande bilar genom dörren/rutan. Någon som vet vad det kan vara. Såg på utländska forum att fler har upplevt det.
smitran
Har nyligen köpt en 540i .2019. Från Tyskland med 4800 mil på mätaren. Körde hem bilen och väl hemma efter 2 dagar upptäckte jag en rejäl oljeläcka från bilen, garagegolvet var beviset.
Kontaktade förra ägaren som nyligen hade servat bilen på BMW och verkstaden intygade att det inte fanns någon läcka vid servicetillfället.
Ägaren tog sitt ansvar och kontaktade BMW München för att framföra ett klagomål. Serviceverkstaden i Leipzig kontaktade ägaren och erbjöd sig att åtgärda felet kostnadsfritt. Men då var bilen redan i Sverige och jag fick avslag på Goodwill från BMW. Läckaget visade sig vara Returoljerör från Automatlådan till Kylare.
Se nedan, förra ägarens brev till BMW München.

Damer och herrar,

Tills nyligen var jag ägare till en BMW g31 540xi. Fordonet är fortfarande relativt ungt med sin första registrering 2018. Jag har nu sålt bilen till en blivande svensk köpare.
Efter resan till Sverige märkte han en hinna av olja under hela underredet. I en verkstad gjordes snabbt diagnosen läckage från oljeledningen för transmissionsoljekylningen. Samtidigt nämndes att ett sådant problem aldrig hade setts på ett så ungt fordon. Yttre skador eller ett slitagerelaterat problem uteslöts. Ett produktionsfel misstänktes med största sannolikhet.
I den närliggande auktoriserade verkstaden bad den nya ägaren av fordonet om en goodwillservice. Eftersom det var ett tyskt fordon ville ingen ta hand om processen.

Jag skriver nu till er djupt bestört över denna oväntade reaktion från återförsäljaren i Sverige och skäms över den svenska köparen. Jag tycker att det här beteendet hos det internationellt aktiva traditionella märket BMW är extremt obekvämt och absolut obegripligt.
Landet från vilket kunden importerade fordonet borde vara helt irrelevant. Det är en g31 av märket BMW, som knappast borde skilja sig från de g31:or som registrerades för första gången i Sverige.

Jag ber dig vänligen kontrollera en eventuell goodwillservice för detta mycket ovanliga och relativt lätta att åtgärda defekt och skicka en motsvarande kontaktadress som fordonsägaren kan kontakta för att påbörja reparationen av fordonet.

BMW München skickar ärendet vidare till Sverige och svaret jag får är till stor besvikelse då jag redan varit i kontakt med Bilia och Deras CFO Kristina Franzen som ansåg att detta inte ligger på Bilias bord utan BMW Sverige..

Se nedan...

Hello Smitran,
We here at BMW Customer Care has got information about the problem you experienced with your BMW. The previous owner reached out to us about the issue.
Regarding all handling in these questions, it is our authorized dealers who handles everything about technical inspection and warranty question. They are our experts on our cars and can answer you correctly when they have had your car in front of them.
We have contacted Bilia in Borås to see their opinion in this case, we are waiting for their reply.
But as I mentioned this is handled by them in its entirety, you can also contact them again about the issue.

Best regards
BMW Group Northern Europe
Henrik
Customer Relations
Vetenskapsvägen 10
Box 794
SE - 191 27 Sollentuna

Vi pratar alltså om en åtgärd som kostar mindre än 10 000kr och Världsmärket BMW agerar på detta vis. Skamligt i mina ögon.

Smitran
bl
2.294
blixten
325i -88
Det hade varit en stor överaskning om bmw i Sverige utfört en sådan åtgärd utan att försöka plocka kunden på så mycket pengar som möjligt.
Al
6
AleTheLion
520d xdrive G31 m-sport innovation
Hej!

Äger en 520d xdrive 2020. Har under antal månader haft problem med ett klonkade ljud som uppkommer efter fullt rattutslag. Alltså klonkar till ett par gånger precis när man rätat upp hjulen, händer bara vid låga hastigheter, typ från stillastående och inte alltid heller…Så det är ett sånt här jobbigt och diffust problem att leva med haha.

Har som sagt åkt runt med ett tag så tänker att det kanske är dags att kolla upp. Någon som har upplevt något liknade på sin G30/G31?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.