AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.868

hjälp med 520d-08 kamkedje haveri

min motor n47d20a har kamkedjan gått av i !
vet någon om ventilerna tar i eller kan toppen ha klarat sig ändå !? tacksam för hjälp!
svara bara om du vet säkert !
Nej (alla!) dina ventiler har INTE klarat sig, med 99.9% sannolikhet. Eller jo, om kedjan gick av precis i det ögonblick du stängde av motorn (slog ifrån tändningen), för då kan kanske (alla!) ventilerna ha klarat sig, med massa tur.
Ok så det har troligtvis tagit i kolvar då men skrotar det toppen eller kan det räcka å byta ventilerna som tagit i tro ?
Det märker du när du lyfter på toppen. Har du otur att det gått av "uppe i fart" o en ventil går av så kan det bli totalskrot av motorn om även cylinderloppet skadas av ventilen. Så börja med att lyfta toppen för att se hur kolvar/topp ser ut. Kom ihåg att toppen kan få sprickor pga böjda ventiler om man har otur, precis som kolvarna kan spricka i allra värsta fall när ventilen hälsar på...
Motorn är ur , plockar av toppen å kollar hur det ser ut och återkommer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
God jakt: Länk

-------
//Lövet
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Först o främst jävligt tråkigt,lider med dig. Denna jävla N47 e katastrofal. Kan du dra runt motorn överhuvetaget?

Sedan hitta beggad N47 motor är inte det lättaste. Var på en skrot här i Gbg o hämta en del till min bil. Passa på o fråga lite om åtgången på N47 motorerna. Det va kö på o köpa!!
PK
124
PKAJ1969
320i E91 2006 Såld
318da E91 2011 Såld
523ia E60 Lci 2007 Såld
520da F11 2012 Såld
320da xdrive F31 2015
520da F11 2016

Kö?
Det finns 390st N47 till salu på bildelsbasen.
Alla har inte strul med sina N47 motorer.
Våra har gått över 10000 och är knäpptysta i kedjan.

Mvh
Peppe
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nä alla har inte problem! Kul att du inte har det,mindre kul för dom som drabbats o lommar drabbas.

Jo såg nu att det fanns ett överflöd av motorer. Han snacka väll i nattmössan på skroten.

.
Nu ä toppen lyft, kamaxelbrygga spruckit! Alla kolvar har märken efter ventiler som tagit i! Nån som har en n47d20a motor t salu :-)
någon här som vet skillnaden på n47d20a & n47d20c ?
finns många n47d20c på skroten men få d20a som sitter i min bil.
Transocean
Länk
Transocean
En 325 d motor med vxl-låda plus reg.bes vore kanske en bättre lösning? Om det nu är ok för bilprovningen?
Tack för svar ! Känns som en större motor kan bli krångligt med databoxar å dylikt . Men enligt norsken så ska det ju gå å ta en n47d20c motor om man plockar på alla sina gamla delar från n47d20a och vi har ju alla delar felfria runtomkring så det lutar åt å ge det en chans å köpa en sån motor, turbo /rör/insug/givare mm mm.
Transocean
Ja, visst skall databox (ECU) bytas om man byter motor. Den brukar dock oftast följa med när man köper motor. N47 C är alltså den senare varianten med 184hk/380nm.
Håller betydligt bättre än A-varianten; men det finns även haverier med C-motorer så problemet är inte helt borta med en C-motor. Har själv en C-variant och visst rasslar den när den är kall.... Därför skulle jag nog först ringa bilprovningen och fråga om det går att regga bilen med en 6:a istället.
Fast byter man styrbox så får man problem med EWS mm, dessutom måste man fixa passande "nycklar" (åtminstone flytta transponder). En 25D är väl 6-cylindrig, blir ett helsikes jobb med kabelstammar, kylare, växellåda osv...Skall du frångå original motorn så håll dig iaf inom samma motorfamilj (dvs 4 cylindrig, med samma bultdelning grenrör/insug/vlåda osv osv)
Ja det lutar åt att vi köper en n47d20c å återanvänder alla gamla utvändiga delar från gamla motorn
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
C motorn kom innan 184hk. Jag har C motorn bil byggd -08/09
Jag har läst en del om detta. Vad jag har förstått så passar inte n47c till en
Bil med orginal n47a.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.