|
|
|
|---|---|
|
min motor n47d20a har kamkedjan gått av i ! vet någon om ventilerna tar i eller kan toppen ha klarat sig ändå !? tacksam för hjälp! svara bara om du vet säkert ! | |
| Nej (alla!) dina ventiler har INTE klarat sig, med 99.9% sannolikhet. Eller jo, om kedjan gick av precis i det ögonblick du stängde av motorn (slog ifrån tändningen), för då kan kanske (alla!) ventilerna ha klarat sig, med massa tur. | |
| Ok så det har troligtvis tagit i kolvar då men skrotar det toppen eller kan det räcka å byta ventilerna som tagit i tro ? | |
| Det märker du när du lyfter på toppen. Har du otur att det gått av "uppe i fart" o en ventil går av så kan det bli totalskrot av motorn om även cylinderloppet skadas av ventilen. Så börja med att lyfta toppen för att se hur kolvar/topp ser ut. Kom ihåg att toppen kan få sprickor pga böjda ventiler om man har otur, precis som kolvarna kan spricka i allra värsta fall när ventilen hälsar på... | |
| Motorn är ur , plockar av toppen å kollar hur det ser ut och återkommer | |
|
God jakt: Länk ------- //Lövet |
|
|
Först o främst jävligt tråkigt,lider med dig. Denna jävla N47 e katastrofal. Kan du dra runt motorn överhuvetaget? Sedan hitta beggad N47 motor är inte det lättaste. Var på en skrot här i Gbg o hämta en del till min bil. Passa på o fråga lite om åtgången på N47 motorerna. Det va kö på o köpa!! |
|
|
Kö? Det finns 390st N47 till salu på bildelsbasen. Alla har inte strul med sina N47 motorer. Våra har gått över 10000 och är knäpptysta i kedjan. Mvh Peppe |
|
|
Nä alla har inte problem! Kul att du inte har det,mindre kul för dom som drabbats o lommar drabbas. Jo såg nu att det fanns ett överflöd av motorer. Han snacka väll i nattmössan på skroten. . |
|
| Nu ä toppen lyft, kamaxelbrygga spruckit! Alla kolvar har märken efter ventiler som tagit i! Nån som har en n47d20a motor t salu :-) | |
|
någon här som vet skillnaden på n47d20a & n47d20c ? finns många n47d20c på skroten men få d20a som sitter i min bil. |
|
Transocean |
Länk |
Transocean |
En 325 d motor med vxl-låda plus reg.bes vore kanske en bättre lösning? Om det nu är ok för bilprovningen? |
| Tack för svar ! Känns som en större motor kan bli krångligt med databoxar å dylikt . Men enligt norsken så ska det ju gå å ta en n47d20c motor om man plockar på alla sina gamla delar från n47d20a och vi har ju alla delar felfria runtomkring så det lutar åt å ge det en chans å köpa en sån motor, turbo /rör/insug/givare mm mm. | |
Transocean |
Ja, visst skall databox (ECU) bytas om man byter motor. Den brukar dock oftast följa med när man köper motor. N47 C är alltså den senare varianten med 184hk/380nm. Håller betydligt bättre än A-varianten; men det finns även haverier med C-motorer så problemet är inte helt borta med en C-motor. Har själv en C-variant och visst rasslar den när den är kall.... Därför skulle jag nog först ringa bilprovningen och fråga om det går att regga bilen med en 6:a istället. |
| Fast byter man styrbox så får man problem med EWS mm, dessutom måste man fixa passande "nycklar" (åtminstone flytta transponder). En 25D är väl 6-cylindrig, blir ett helsikes jobb med kabelstammar, kylare, växellåda osv...Skall du frångå original motorn så håll dig iaf inom samma motorfamilj (dvs 4 cylindrig, med samma bultdelning grenrör/insug/vlåda osv osv) | |
| Ja det lutar åt att vi köper en n47d20c å återanvänder alla gamla utvändiga delar från gamla motorn | |
| C motorn kom innan 184hk. Jag har C motorn bil byggd -08/09 | |
|
Jag har läst en del om detta. Vad jag har förstått så passar inte n47c till en Bil med orginal n47a. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.