AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.833

TPMS varnar för något jag inte har.

La
5
Lakie
320D, -13
Hej! Bytte precis till vinterdäck på min nyligen inköpta F30, 2013, jag har INTE TPMS på sommardäcken, men nu varnar den hela tiden om fel lufttryck.... ingen aning vad som hänt men hur får man bort det?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
TPMS sitter i bilen, och kräver särskilda ventiler i däcken som sänder ut däckstrycket till bilen. Om du monterar vinterdäck som saknar sådana ventiler så kommer bilen ge felmeddelande.

Antingen köper du rätt ventiler - dyrt
Eller så ber du någon programmera bort funktionen - krångligt

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Den enklare versionen av RDC mäter rullomkretsen via ABS och måste återställas vid däckbyte. Kontrollera trycket och återställ RDC i iDrive. Om det inte är som Lövet skriver, att du har den mer avancerade med däcktrycksmonitorering i ventilerna.
Kan det inte va det gamla systemet på en -13 där det räcker att initiera systemet genom att hålla inne knappen? Eller har alla F30 tpms?
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Hade en F31:a också årsmodell 2013, TPMS fanns inte i detta fall utan den mäter rullomkretsen och varnar. Rekommenderar att kontrollera däcktrycket och sen återställa i iDriven: Vehicle information -> Vehicle status -> (Init). Detta medans bilen står stilla, tar någon minut.

/P-O
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt: du måste "nollställa" övervakningen manuellt i I-driven under fordonsstatus.

"Nollställ" och kör sedan iväg så kalibrerar sig systemet efter rullomkretsen som råder vid kalibreringen - givetvis förutsätter det att du har korrigerat lufttrycket till rätt nivå i alla hjulen innan detta görs.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
5
Lakie
320D, -13
Tusen tack, ventilerna känns mjuka så där tror jag inte det sitter, ska försöka nollställa ikväll då.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
bara att nollställa,,,har haft en f31 -13

mät bara rätt lufttryck innan nollställning
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Har du samma, och rätt, lufttryck i alla hjul? Är det samma dimensioner på alla hjul inkl däck?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.