|
|
|
|---|---|
Svartafaran |
Jag har hittat 2 E34 M5:or; En 91:a och en 92:a, 3,6 resp. 3,8. Båda är i absolut toppskick med få mil på mätarna. Enligt mitt förmenande är båda två potentiella topp bilar; Sådana man sällan finner. Nu till frågan. Vilken skulle Ni ha valt. Väg gärna nackdelar mot fördelar för respektive. Med hopp om svar. mvh / magnus |
| 92:an är ju ett år nyare... ;)) | |
|
3,8 så klart. Mer kraft, nyare bil, snabbare, mm. Mvh Marin |
|
| Finns nog en uppsjö med trådar angående 3.6 vs 3.8 om du använder sökfunktionen. | |
|
Länk /Manray/ |
|
M3_BMW |
Köp 3.8:an. Bättre bil, plus att den är nyare. BMW M bilar, när du älskar att köra. |
|
3,8:an ska ju vara både snålare på soppa och starkare! 3,6:an har tändkablar va? medans 3,8:an har varsin tändspole per cylinder och modernare elektronik. Skulle absolut satsa på 3,8:an om inte priset skiljer MYCKET..... Om du inte ska börja turbokonvertera bilen iof. Har för mig att 3,6:an är att föredra då tack vare tjockare cylinderväggar. M.V.H. |
|
|
Hade, i likhet med alla andra som svarat, valt 3,8. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Jag tror inte att det är ngt fel på 3,6:an,men när jag letade M5 så fick det kosta lite mer, för jag vet att hade jag köpt en 3,6 så hade jag säkert gått omkring och velat ha en 3,8 efter ett tag,bara för att den liksom är den värsta e34 M5:an.. Jag kan även säga att jag är supernöjd med min 3,8, det värsta är ju att man blir att vänja sig med prestandan och det är då jag inbillar mig att jag skulle ha ångrat mig om jag köpt en 3,6 eftersom att man då vet att 3,8 har lite mer.. |
|
|
Ett mycket svårt val. Går i samma tankar som dig men däremot så har jag hört från olika människor, att de som har haft 3,8 motorn har haft motorras.Har inte hört en ända med 3,6 som har haft dom problemen. Men samtidigt är det många faktorer som spelar roll som du säkert också förstår. Men kan inte bekräfta dessa uppgifter eftersom jag inte känner någon som har råkat ut för motorras. Lycka till !! // Daniel |
|
|
Har hört att motorrasen på 3.8 mest berott på trimmning, vanligen chippning. M5 3.8 har även tunnare cylinderväggar än 3.6. Sen vet jag inte om 3.8 i allmänhet är mer känslig för misskötsel än 3.6? Tror att många av de sk "rasen" beror på misskötsel i ev kombination med mkt hård körning. Förstår inte folk som köper en M bil och sedan missköter den! Ett exempel är de som varvar bilen innan oljetempen är över 70 grader..då får man skylla sig själv att det rasar efter ett tag. |
|
|
Jag har lärt mig en sak om 3,8 varva aldrig över 2000 innan 90*C. Annar så verkar den bilen vara lite bättre helt enkelt desutom så börjat reservdelarna till 3,6:an ta slut enligt tidigare trådar. M5 I LOVE Länk Har du problem att få snurr på tillvaron? Använd turbo - mer fusk mindre njutning! -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
|
bmw_m6: Varva aldrig över 2000rpm inna oljan 90c? Min stiger till 90c efter 30min stadskörning på sommaren. Men nu då det blivit kallt hålls den på 80c, om inte jag gasar, då kanske en snutt på 90c. Högsta jag haft tempen är litet under 100c... Jag har läst att inte över 4000rpm förrän oljan blivit över 50c. Dessutom aldrig till maxvarv förrän oljan nått sin arbetstemp. som ligger ungefär mellan 80-120c (varierar naturligtvis på oljan) Hur kan du köra under 2000rpm i 20-30min i stadstrafik? Söker DeTomaso pantera Support Your Local Big Red Machine! |
|
| Instruktionsboken säger 70 grader iaf... | |
|
beamer: Japp det vet jag också, men nu kommer jag inte ihåg om där stop maxvarv före 70c?! Isåfall är jag bombsäker på att det inte står 2000rpm iallafall. Snarare 4000. Söker DeTomaso pantera Support Your Local Big Red Machine! |
|
|
bayerischemotor I boken är jag nästan helt hundra på att det är som du säger, innan 70 grader maxvarv 4000rpm. Nåt om 2000rpm kan jag inte komma på att jag har sett nånstans. Kan kolla i den senare vad som står.. |
|
|
Ja, eftersom vi båda antar det så måste det juh nästan stå så där:) Låter juh rimligt med 4000, 2000rpm är otroligt svårt att arbeta under. Tycker mig också komma ihåg att minimi varv är 1500, samt att efter "kökörning" ska man köra motorn på över 3000rpm i ett par minuter. Rätta mig om jag har fel. Söker DeTomaso pantera Support Your Local Big Red Machine! |
|
| haft tre st m3 or iofs ingen m5a men där står inte över 4000 varv innan oljan är 50 grader 2000 varv e fel går ju knappt att få upp tempen då övarhuvudtaget | |
|
Egentligen en diskussion lite vid sidan om ursprungsämnet, men enligt den svenska instruktionsboken gällande 3.8 gäller följande instruktion. ”Arbetstemperaturen ligger mellan 80 C och 120 C. Vid sportigt körsätt skall 130 C inte överskridas. Upp till en oljetemperatur av 50 C får varvtalet inte överskrida 4000/min.” |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.