AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.079

Nya X2

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Tänkte vi kunde ha en tråd om nya X2 nu när bilen gått från koncept to the real thing.

Mina första intryck efter att ha byggt ihop den några gånger på nätet:

Jag gillar den mer sportiga designen, gärna i guld eller orange även om man behöver se dem i verkligheten först. Däremot gillar jag inte den grå plasten på sidor och fram, den borde varit svart eller mörkgrå. Man borde kunna välja svarta lister, fälgar, grill, typ allt utom lacken. Det hade gett en mycket häftigare look.

Motorvalet är svårt. Bensinaren finns bara med framhjulsdrift vilket för mig är Nej Tack! Å andra sidan känns diesel som ett tveksamt val idag med hot om höjda skatter, förbud i stadskärnor etc. Dessutom kör jag ofta korta sträckor där dieseln knappt hinner vakna.

Panoramasoltak känns helt givet för mig som i dagsläget kör 325 Cab. Vet någon hur ljudnivån blir med taket öppet i motorvägsfart? Jag kör ofta nercabbat på motorväg utan att det stör men minns att gamla takluckor kunde ge väldigt fladdrigt ljud.

Det kommer fler motoralternativ redan till premiären i mars.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Jag tycker att både grundpriset och priset på offroad- och M-sportpaketen är för höga. Det är lätt att komma upp i 450.000 för en biltyp som säljs av Mini för betydligt mindre, men om tester visar att den är väsentligt bättre än Countryman/Clubman S och det kommer vettiga kampanjer så kan den ändå vara intressant. Däremot har jag faktiskt inget emot de gråa utvändiga detaljerna!
Tyvärr kommer ju aldrig någon 6:a - saknar mer en sådan än bakhjulsdriften. Bilen passar (liksom kommande 1-serie) utmärkt med framhjulsdrift eller givetvis 4-hjulsdrift.

Lite mer får man betala för BMW-märket än för Mini-märket och man ska komma ihåg att BMW började bygga sina första bilar som helt licensbyggda engelska Mini (Austin 7), då med tillägget DA (Deutsche Ausführung)!

Tänk bara om man nyktrat till när det gäller grillens utformning på X2 - LCI lär bli efterlängtad.
BMW talar fortfarande inte direkt högt om framhjulsdriften. En tanke går till Issigonis och BMC som fick ut grundkonstruktionen på marknaden redan 1959!

Kommande 1-serie ligger mycket nära X2. En kommande boktitel - hur BMC blir BMW?
Otroligt höga priser på X2 tycker jag. Man får väldigt mycket mera bil för samma pengar på många andra modeller.

/Anders
Tror man skyller på låga volymer på X2 när det gäller prisbilden. Kommande 1-serie lär bli billigare och vad kommer att skilja dessa modeller åt förutom de mer kosmetiska? Färgvalen för X2 är ju inte direkt diskreta heller, så det är väl rätt troligt att man siktar på en målgrupp som är beredd att betala ordentligt för att synas i storstadsmiljöer. Kanske inte helt värdigt BMW enligt vissa? Men varför skäms man för att berätta att motorn är tvärställd?
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Målgruppen kan inte var långa personer i alla fall. Provsatt en, men med mina 192 cm så såg jag knappt ut genom framrutan och huvudet tog i stort sett i taket på den md taklucka utrustade bilen. Ganska idiotisk konstruktion, en hög låg coupe bil?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Estetiskt tilltalande, snygg design på interiören och riktigt rolig på vägen. Mer att läsa finns i kommande BB.

Mvh
Asken
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Även jag provsatt en X2 idag och jag hade gott om plats för mitt huvud i bilen som hade panoramatak (jag är 193cm). Däremot gillade jag inte sportstolarna, tyckte jag satt på dem och inte i dem...
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Priserna är ju helt galna. De nya bilar som finns på Wayke är samtliga annonserade för över 500kkr, och då är det "bara" 20i/20d. Finns mycket annat man hellre skulle köpa för sådana pengar...
Länk
ny topmodell
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Var och testade en X2'a idag och blev positivt överraskad, skulle mycket väl kunna uppfylla mina bilbehov, får se hur offerterna ter sig.

Sökte lite här på forumet men det verkar knappt finnas några inlägg alls kring X2'an, vilket kanske inte är så konstigt då det inte direkt kryllar av dem(för mig gör dock detta modellen än mer intressant).

Så, har vi några X2-ägare här som kan komma med lite erfarenhet av modellen?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.