|
|
|
|---|---|
|
Funderar på motor och kupevärmare och det är väl Defa eller Calix att välja på. Det ska sitta i en 330dXA E91 och det som känns lika är att båda erbjuder batteriladdning som option och har en liten smidig kupevärmare. Det som skiljer till Calix fördel är att det är en slangvärmare medan Defa har en kontaktvärmare. Defa erbjuder dock ett paket med GPSspårning. Nu var det ju inte GPSspårning jag primärt söker men det vore en kul bonus när man ändå monterar. Kan inte se att Calix har detta. Slangvärmare är väl att föredra men är det några ventiler i kylsystemet som är stängda eller är det "bara" att koppla på värmaren på kylslangens lägsta punkt? Behöver man cirkulationspump? eller ska man bara följa Calix rekommendationer för just den bilen? Nu finns ju inte 330d E90/E91 i deras lista - så jag vet inte riktigt vad jag ska välja: Länk Kan man välja efter motorn N57 som till E46 i deras lista? /Patrik /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 | |
|
Slangvärmare är att föredra framför kontaktvärmare. Har gjort lite egna efterforskningar för min bil och kan få en kontaktvärmare (DEFA) för 6' via mekonomen (inkl kupevärmare och allt installerat) och 7,7' för slangvärmare (CALIX) via Autoexperten. Lite dyrare än jag hade hoppats på... |
|
|
Slangvärmare är att föredra framför kontaktvärmare. Har gjort lite egna efterforskningar för min bil och kan få en kontaktvärmare (DEFA) för 6' via mekonomen (inkl kupevärmare och allt installerat) och 7,7' för slangvärmare (CALIX) via Autoexperten. Lite dyrare än jag hade hoppats på... |
|
|
Calix har ingen utprovad slangvärmarmodell för min bil/motor. Det finns för 330d E49 och F31 men inte för E91. Sen kan man kanske gå efter motortyp N57-D30A men Calix har alltså inte provat ut någon värmare till just min bil. Mekonomen kör ju kampanj på defa (kontaktvärmare): fick offert på 7800 monterat och klart: motor (defa kontakt) och kupe 1400Woch 4A batteriladdare. /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Vad behöver du batteriladdaren till? 7800kr för en kontaktvärmare känns inte prisvärt i mina ögon. |
|
|
Ladda batteriet... ;) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Det laddas ju när man kör, men visst, har man en otacksam körprofil och gammalt batteri så kanske det behövs. | |
|
Har lite ogynnsam körprofil emellanåt - 10km till jobbet enkel resa och kör inte bil varje dag. Långsträcka emellanåt men inte varje vecka. En hyfsat modern bil vill ju ha ström till mycket och dessutom inbillar jag mig att ett batteri som precis fått ström är lite varmare och därmed lämnar mer ström en kall dag vid start. Erbjudandet är detta Länk + kupevärmaren och batteriladdare. /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Läste idag att Eberspächer lanserat eldrivna värmare med cirkulationspump. En av versionerna är helt integrerad i bilens klimatanläggning dvs ingen separat kupévärmare behövs. Vet inga priser men det låter intressant (och dyrt). /Masten |
|
|
För att avrapportera så blev det (redan i december) defa kontaktvärmare till 330XDA E91 (hittade ingen slangvärmare som passade min bil), kompletterat med kupevärmare och 4A batteriladdare, 7400 monterat och klart. |
|
|
Fråga @ 325cabrio Har också Defan i min 320 GT, hur lång tid tar det för att få någon visning på tempen? Jag kan köra över 1 mil innan nålen rör sig, även fast värmen varit på ett par timmar.. |
|
|
Vilken nål? Vad börjar den på? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Iggeman. Verkar inte så effektivt. Har aldrig haft motorvärmare på någon BMW men oljan i nuvarande bil kommer över 75 grader efter 10 km (mellersta Bohuslän -7 grader) och stannar sedan på lägst 95 grader. Kör Webaston i 15-20 min men den värmer inte motorn. |
|
| Har Callix värmare i min 328i och tar också lång tid innan nålen rör sig trots att värmaren stått på hela natten. Har en slangvärmare 1400 W. | |
|
@GT 328 Det låter lite konstigt tycker jag, med 1400w på hela natten borde du se att tempen hoppar upp direkt vid start. Jag har som jämförelse en slangvärmare på 1000w och där hoppar nålen upp till ca 60 grader när jag haft igång värmaren tre timmar. Står den ute tinar snön på huven och till och med upp på rutan. Känns motorn varm om du öppnar huven? Mina föräldrar har Defa kontaktvärmare på en X3 2,0d och den märks det ingenting när den suttit i, tar evigheter på sig att bli varm också. |
|
|
En slangvärmare värmer kylvätskan/motorn, inte oljan (som ligger i botten av motorn). En kontaktvärmare på oljetråget värmer oljan, inte kylvätskan. Det bästa är att ha båda. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag har ingen tempmätare på e91:an (330XDA) så jag kan tyvärr inte se om/hur effektiv den är. Minns från E46 325an bensinare som också hade en DEFA kontaktvärmare, att det inte gjorde så stor skillnad - men säg att jag körde värmare 1,5h och nålen var på normaltemp efter 3-5 km då utetempen var under noll. /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Har följt en annan tråd i detta. Kollade tempen nu ikväll i gömda menyn, ska kolla imorgon när sladden suttit i några timmar. Värmaren monterades innan köpet och jag var inte inblandad i vilket typ det blev. En fråga, kanske dum men jag kör. Läste i den tråden att en ägare fått larm på batteriet "onormal urladdning" när han hade DEFA, dock hade han GPS styrning vilket jag inte har. Jag har samma batteri larm på min bil, men inte kan väl det ha med installationen av värmaren att göra? Ska in på felsökning i veckan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.