|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte jag skulle kontrollera nivån på kylvätskan och märkte att det skiljer en hel del när motorn är kall respektive varm. Instruktionsboken var inte supertydlig. Då till frågan, skall kylvätskan kontrollera ev. fyllas på när motorn är varm eller kall? Har för mig man alltid skall kontrollera när den är varm då vätskan expanderar den när den blir varm. Tacksam för svar! | |
| Brukar vara att man ska kolla när motorn är kall, jag har aldrig sett något annat. | |
| Kontrollera på morgonen när den fått vila över natten! Ska oxå kika på min f11 | |
| Kall! | |
| Brukar finnas två markeringar på behållaren, en för kall, o en för varm...Men med varm menas inte att man öppnar behållaren direkt efter körning (risk för att det trycks ut farligt varmt vatten), utan den måste ha fått svalna iaf i 30 min, o så öppnar man locket försiktigt, genom att släppa ut ev tryck först... | |
|
Dawwe => jaha ca 30 min efter körning för mig är det "varmt" då låter det rimligare skall testa det. Ser tyvärr inte två markeringar. För när bilen stått över natten och kollar den plastkomponenten inne i bägare som anger min och max, ser ut som ett Z där det vertikala strecket i Z verkligen är rakt inte som bokstaven mao snett. När då motorn är kall ligger vätskan på ca på min men när man kört bilen varm och låtit den stå ca 5min är den nästan på max. Men då skall jag köra den varm från jobb imorgon och sedan låta den stå i ca 30 min och kolla. Tycker det låter mycket att vätskan kan gå från min kallt till nästan max varm är ju säkert minst en liter mellan skulle jag gissa. Vill ju inte överfylla och riskera spräcka något. |
|
|
Tror inte att du riskerar att spräcka nåt vid för mycket vatten. Den trycker nog bara ur sig det. |
|
| Densiteten hos vatten skiljer med 4% beroende på om vattnet är nollgradigt eller kokande. Länk Dvs om det är tio liter kylarvätska så tar den 4dl större plats vid knappt 10 grader än vid 0 grader. | |
|
Är det samma förhållande för vatten med glykol? |
|
|
Bra fråga Lasse! Vad jag hittar lite snabbt så verkar glykolblandningar (koncentrationer) på 30-50% expandera ca 5% Länk så det ligger i samma härad. |
|
|
Ok, tack. |
|
|
Kollade bilen/motorn kall, va en bit ovanför min strecket svårt att gissa hur mycket över men klart mindre än hälften mellan min och max. När jag kom hem från jobb normaltemp motor, bilen stod ca 45min då var den en bit över max. Känns inte som man vågar ha den på maxstrecket med helt kall motor eller? |
|
| Inga som helst problem o fylla upp till max. Tänk dock på att det är inte mycket alls du behöver fylla på,vi snackar dl. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.