|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har en Bmw 325 från 2010 som jag tycker beteer sig märkligt. Den ryker ovanligt mkt enligt mitt tycke . Både varm som kall , dock mer när den är kall . Även under sommar halvåret ryker den lite , men nu när det är kallt ute blir det extra tydligt . Röken ser vitaktig ut men kan varken se att kylvatten försvinner eller att Den drar ovanligt mkt olja . Den drar ca 1 liter olja per 700-800mil vilket jag fått Förklarat för mig är helt normalt för dessa motorerna. Någon som har någon idé varför den ryker? EGR ventilen tror jag det heter är nyligen bytt. Med vänlig hälsning, Robin | |
|
Tyvärr "ryker" dessa maskiner en del (vattenånga). Trasig Nox sensor eller korta körningar förvärrar problemet. Löst åtsittande oljeskrapringar minskar friktionen men ökar oljekonsumtionen. |
|
|
För varje liter bensin som förbränns i motorn, bildas det ungefär lika mycket vatten i förbränningen i form av vattenånga i avgaserna - vattenånga som sedan kondenseras i det kalla avgassystemet. De flesta BMW-bilar har ett väl tilltaget avgassystem med mycket volym/metall, vilket gör att det tar lång tid innan de blir riktigt varma. Kör man mycket kortkörningar så att avgassystemet sällan eller aldrig blir riktigt varmt, kan det stå många liter kondensvatten i avgassystemet... Med andra ord är det du upplever helt normalt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.