AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.177

Osäker på min automatlåda?

Ma
10
Mahorkus
320d - 14
Hej.

Är lite fundersam över lådan i min 320. Om jag står helt plant och lägger i D eller R så driver bilen åt respektive håll. Men är det en 20° backe så måste jag ge gas för att den ska orka driva.

Om jag ska backa med släp så kan jag inte bara lägga i R och släppa på bromsen för att den ska börja driva, utan jag måste ge gas hela tiden? Någon som som vet något fel eller är det bara jag som är gnällig?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Du e gnällig ;-)
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Låter fullständigt normalt!
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Ja låter normalt, 20º är ju faktiskt en rejäl backe i min mening, bara bilen står stilla i backe (dragläge på manuell) och inte börjar rulla bakåt så.

/P-O
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som sagt normalt, men man kanske bör tillägga att när bilen driver långsamt på tomgång/lågt varv, sliter det mycket på lådan.

Så man bör inte använda "tomgångsframdrivningen" mer än absolut nödvändigt.
Det är bättre att gasa upp lite så lådan lägger in en växel ordentligt utan att slira.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
12
74
125d
335dXT -17
Nja Johan B, det är ju ingen gammal VW DCT låda med torrlameller vi pratat om. Det är inte skadligt får en konventionell automatlåda med converter att man kör långsamt "tomgångsframdrivning"".

För övrigt tycker jag att beteendet på Mahorkus låda låter helt normalt.
Slitage på lådan vid långsam framdrivning gäller väl dubbelkopplingslådor. Men BMW har konventionell automatlåda.
Ma
10
Mahorkus
320d - 14
Tack för svar boys, då kan jag sluta oroa mig :-) den känns bara väldigt klen jämfört med min 120i - 05 som jag bara kan släppa på bromsen vid backning av släp, behöver väldigt sällan ge den nå gas..
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Hade en Volvo 740 turbo (årsmodell 1984) för längesedan. Manuell 4vxl låda med överväxel.
Den gick bra att köra på ettans växel uppför 30 graders backe på tomgång dvs den höll igång sig själv uppför. Ej upplevt med någon annan bil. Motronic insprutning.
Ja det var det hela.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Många lådor i storstäder som skulla packa ihop om det skulle vara skadligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.