AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
869

Bmw 525i Touring E39 03 batteri drar ur sig

Bl
12
BlackRoberts
525I Touring 03 E39
Hej folks.

Dagens knäckkola.

Bilens batteri drar ur sig på 6-7dagen från 13.5 volt till 10.5 volt.
Jag har mätt spänningen när bilen är avstängd den drar cirka 40mA även när den har gått i Sleep Mode.
Har haft bilen under koll i 6H timmar och förbrukningen ökar inte alls utan ligger kvar på 40mA.
Men så fort jag ställde ute bilen och sedan efter 6-7 dagar var batteriet under 11 volt.

Förslag motages med öppna händer .

Mvh Mikael.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Laddar den ur även med batteriet frånkopplat?

Börja där för att utesluta dåligt batteri.

Annars får du väl rycka säkringar och se om urladdningen slutar när du drar någon speciell.

Elkablaget i bakluckan är annars en klassiker - där kan det bli diverse kortslutningar som ger mysko elfel, inklusive urladdning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bl
12
BlackRoberts
525I Touring 03 E39
Hej Johan.

Nytt batteri 90 Ah har gjort belastningsprov=okej.
0,2 volt löst på golvet på 7 dagar.
som sagt har endast urladdning på 40mA med samtliga säkring i och bilen i Sleep mode igång.
Men elkablarna i bakluckan borde väll synas även i sleep mode om det är jordfel där då?
Eller tänker jag fel.

Mvh Mikael
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka mätvärden fick du på "golvet" före och efter en vecka?

Spontant känns 0,2 V självurladdning/vecka väldigt mycket om batteriet är obelastat.

Vad är det för batteri?

Kortis kan vara mysko då olika material utvidgar sig och drar i hop sig vid värme/kyla.

Mvh
Johan B

Bl
12
BlackRoberts
525I Touring 03 E39
Testa med annat batteri samma fel.
Så man kan ute sluta batterifel.
Som sagt när bilen har intagit sleep mode ligger förbrukningen kostant på 40mA gjort så under 7h medans jag jobbade.
Multimeter inkopplade mellan pluspolen och kabeln
Har tagit samtliga säkringar och förbrukningen ligger konstant på 40 mA.

Mvh
Mikael. P
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Vad haru för utrustning? Min trådlösa telefon fuckade ur min bil rätt bra. Drog säkringen, nu funkar allt bra.

rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Fläktmotståndet är väl en klassiker på e39:or..? Fast kanske gällde tidigare årgångar. Bytte på min -02 när jag hade motsvarande problem, inga problem sen dess.
Bl
12
BlackRoberts
525I Touring 03 E39
Fläktmotståndet borde inte detta synas när man jordfelsmäter samt när man drar ur säkringen för det.

Utrustning inget extra -standar kite
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Hade oxo tänkt säga kolla fläktmotståndet...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men faktum kvarstår 0,2 V i minskning obelastat på en vecka är väldigt mycket!

Det skulle innebära att batteriet tappar från fulladdat 12,7V till under "kritiska gränsen" (där det börjar förstöra sig självt genom sulfatering) 12,4 V på mindre än två veckor om batteriet står i garaget...det tyder på att batteriet har stora problem!

En sådan minskning sker normalt sett inte ens över flera månader med ett friskt fulladdat batteri.

Åk till en verkstad som har ett riktigt batteritest-instrument och analysera dess skick innan du går vidare i felsökningen.

Mvh
Johan B

Bl
12
BlackRoberts
525I Touring 03 E39
Glöm batteriet!!
Där är inte felet.
felet är i bilen,något som drar ström.
Kommer drar ur samtliga säkringar i bakkupe och sen om jag har samma volt kvar efter 6 dagar.
Johan B uttrycker sig tydligt nog själv, men jag kan inte låta bli att backa upp honom.

Om du, BlackRoberts, har gjort mätningen av viloström korrekt - och på din beskrivning verkar det ju så - finns det ju inte en chans att "någonting drar ström" vid sidan av. All ström från batteriet går ju under din mätning genom multimetern. Hur menar du att någonting annat skulle dra ström utanför den enda ledning som är ansluten?

Antingen har du mätt på fel sätt, eller så är båda de använda batterierna dåliga.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Känns direkt korkat att utesluta batteriets status med tanke på hur lätt det är att kolla upp det och i synnerhet då det tappat extremt mycket vilospänning obelastat på en vecka!

T om. "helt nya" batterier kan vara dåliga beroende på fel i tillverkningen och/eller felaktig lagerhantering där de ibland står länge med för låg spänning (läs under 12,4 Volt) då de därmed sulfaterar och permanent förlorar kapacitet.
En seriös firma tar det på reklamation.

Har du låtit batteriet gå under 11 Volt utan att omedelbart ladda upp det igen, är risken stor att det är kasseringsfärdigt...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.