AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
824

Tips inför underhållsladdning samt vinterförvaringen

lj
15
ljudina
530 xD F10 Msport-16
Hej, jag har tänkt o avställa min 120d 2007 årsmodell under vintern eller bättre sagt i nästa 7 månader pga studie och att jag kommer få en egen tjänstebil.
Jag har tänkt o köpa en billaddare och underhållsladda batteriet under tiden, och det är denna jag har tänkt o skaffa
Länk.

Min fråga är, behöver jag koppla bort kablar som går till bilen eller kan man direkt ansluta laddaren o underhållsladda batteriet ?

Har ni flera tips ang vinterförvaringen eller något annat så tar jag gärna emot dem :)
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Rekommendationen är att du laddar via anslutningarna under huven. Så laddar jag alltid och så har jag haft en e38 stående några vintrar.
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Anslut bara laddaren, koppla inte bort några kablar.
I övrigt kan du pumpa däcken något hårdare, tanka fullt och ställa in en sk "torrboll". Länk

Kör _inte_ bilen under förvaringen om du inte kan ta ut den och köra den ordentligt varm, dvs flera mils körning. Att bara stå stilla med motorn igång skadar mer än det hjälper.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vald laddare är bra!

Ladda via uttagen under huven då din bil troligen har IBS-systemet som övervakar hur mycket ström som batteriet laddas med. Annars kan systemet bli förvirrat och inte ha koll på hur batteristatusen är.

I övrigt byt olja och filter innan avställning så inte vatten och sura restprodukter i den gamla oljan t ex. fräter på olika ställen i motorn.
Sedan är det bara att starta bilen på våren igen och veta att du har fräsch olja.

Enda fördelen med att starta motorn är att ac-kompressorns axeltätning får smörjning - men kör i så fall motorn ordentligt varm som redan påtalats.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.