|
|
|
|---|---|
|
Ska byta ut min torkararm bak av estetiska skäl, den har ärgat en del å blivit lite ful. Finns två märken på Autodoc, Vaico och Metzger. Någon som har nån uppfattning om dessa märken? Är nåt av dem oem bmw? Metzger verkar iaf tillverkas i Tyskland efter vad jag kan se. | |
![]() 13.398 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det är eftermarknadsmärken. Jag skulle placera dessa märken ungefär i mitten på skalan mellan toppen och botten. Har själv använt dessa märken till mindre kritiska delar (som dessutom är enkla att byta). Nu är ju vindrutetorkaren bak lite speciell (tog ju av den på min för felsökning varför spolarvätskan inte kom fram), axeln är ju ihålig för att transportera fram spolarvätskan. Kommer dock inte ihåg exakt hur det ser ut där, om det finns detaljer som kräver lite extra precision eller passning - då kan det bli dåligt med eftermarknadsdelar. Eller såhär var det på min E87, spolarmunstycke och allt sitter i axeln - torkararmen har ingenting så det borde inte finnas för mycket som kan gå fel. Men generellt sett så har alla eftermarknadsdelar högre variation i passning och precision (ibland spelar det ingen roll men ibland är det helt avgörande). En ny bakre torkararm till min E87 kostar runt 450 SEK hos BMW. |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Torkararmen är extremt utsatt för smuts, salt, vatten etc. Om det är något som en eftermarknadstillverkare kan snåla på så skulle det i så fall vara lack och behandling, det är väl det man kan påpeka. Dock inte sagt att varken Vaico eller Metzger skulle ha slarvat på den punkten, men det var det som gjorde att jag valde BMW original torkararm till min f.d 330. För att vara på den säkra sidan. Den kostade som Slangen nämner. I övrigt kan sägas att Metzger mycket riktigt är en svinstor tysk tillverkare. Jag har använt många av deras produkter på icke-kritiska punkter i bilen med mycket goda resultat. Den nämnda 330'n rullar förövrigt med avgaskampositionsgivare från just Metzger. Men insugskampositionsgivaren (också Metzger) gav upp på en vecka och fick bli en BMW original. Men det är allmänt känt att givare köper man original, inget annat. Det var bara jag som var dum. Vaico har jag faktiskt inte provat tror jag, men de brukar också ha mycket delar. /Anders |
|
Tänker att eftersom Metzgers torkararm bara kostar 200:- och bmws torkararm uppenbarligen inte är av något fantastisk superduper kvalitet, så kan man ju likagärna prova något annat. Det enda jag är osäker på nu är huruvida denna arm Metzger 219027 har ett hål plastkåpan eller inte. Ser nämligen att den passar även till E87, och E87 har väl om jag inte minns galet spolarmunstycket på torkararmen/vid infästningen medan jag har spolarmunstycket ovanför bakrutan. BMWs oem nr är 61627138507 - så där verkar det stämma. Har bara svårt att se att E87 och E84 har en identisk torkararm bak... |
|
@BMWE21323 : Helt rätt, jag dubbelkollade på mina bilder igår. E87 har spolarmunstycket inbyggt i axeltappen. Ska lägga upp en bra bild på det senare idag. |
Jo, såhär ser den ut på en E87 Länk |
|
Ja men just det, hade nåt minne av det från min E87:a. Har beställt armen från Metzger nu, efter att ha kontaktat Metzger direkt och fått dem att skicka en bild på torkararm 2190237 som iaf var utan hål i kåpan - så då borde den ju funka fint :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.