AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.383

Läsa sms i iDrive

Jag kan ta emot sms i iDrive men hur gör man för att kunna scrolla i meddelandet så man kan läsa hela sms:t? Som det är nu kan jag bara läsa början av dem. Är det så att systemet är begränsat till 120 tecken som sms var förr i tiden?

Hur ser det ut för er som har apple carplay?
bm
39
bmwlkpg
Bmw Bmw och fler Bmw
Det går att koda så man ser hela texten som en rulltext
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
SMS, med den tecken-uppsättning vi normalt använder är begränsad till 160 tecken. Skickar man längre SMS, skickar man egentligen flera SMS som sätts ihopa, konkateneras, i mottagande mobil/surfplatta/pryl. Visa androidmobiler visar hur många SMS du egentligen skickar medan du skriver -det kan ju vra bra för de som har abonnemang där varje SMS kostar att skicka.
Men hur man gör, om det går, i iDrive vet jag inte - tycker dock det borde funka från start.

/Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Det är en säkerhetsfunktion, om du stannar bilen kan du läsa hela meddelandet :). Det borde gå att koda bort. Men är det inte bättre att låta mobilen läsa upp meddelandet istället?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Red_wings05: Det går att koda med t.ex. iCarly (googla, finns fin tråd på forumet om iCarly). Jag störde mig även jag på samma sak, ingen vits med att kunna läsa en rad av ett SMS.

//Stenback
Tack för svaren.

Inte ofta jag använder mig av funktionen så att fixa med Carly orkar jag inte med. Var mest bara nyfiken på varför man inte såg hela. Att man kunde se hela meddelandet när man stod still visste jag inte om dock.

Men nu har sms av nån anledning slutat synas i iDrive sen en tid tillbaks.

.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Går in på connected drive och läser mina sms där. Är det ett långt sms trycker jag på en Play funktion och bilen läser upp sms’et. Funkar helt ok.

Crille
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Red_wings05: Kontrollera bluetooth inställningarna i mobilen för den aktuella bmw profilen så att notiser är aktiverat där. En förutsättning är att du får notiser på mobilen vid både upplåst och låst skärm. Kvarstår problemet så ta bort kopplingen både från bil och mobil och para ihop enheterna igen. Glöm inte aktivera notiser enligt ovan, brukar inte aktiveras automatiskt.

Du kan även prova att uppdatera mjukvaran för bluetooth och media i bilen, surfa till Länk och se om det finns någon nyare programvara som du sen överför till ett USB och läser in i bilen. När det är gjort så är det rekommenderat att para om.
Tack för tipset Krille. Av nån anledning hade inställningen i mobilens bluetooth ändrats.

Crille-Boy: var finns den play funktionen?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
När du fått fram Visa alla meddelande på idrive trycker du på en av dom som kommer fram. Efter du öppnat meddelande finns det typ en trekant, eller Play symbol, som pekar åt höger uppe till vänster på skärmen. Skrollar du ner till den trekanten på idrive står det Spela upp. Tryck på idrive och meddelande läsas upp.

Crille
Nu funkar det igen och har även hittat den där röstfunktion.

Tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.