|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW e46 320i Touring 2002 och jag hade tänkt använda mig utav Shells Helix Ultra ECT C3 5W - 30 olja då det redan står i garaget. Då till mina frågor. Helix Ultra ECT C3 är BMW LL-04 klassad men är den endast avsedd till dieselmotorer eller kan jag använda den till min bensinare? Går det blanda Helix Ultra ECT C3 med Helix Ultra ECT? Blev nämligen ett felköp då jag skulle haft Helix Ultra ECT men jag läste aldrig på 4L dunkarna som enligt säljaren skulle vara likadana men 4L dunkarna står det ECT C3 på. Både har BMW LL-04 klasskod men jag vet inte skillnaden på ECT C3 och ECT. Jag hittar ingen info på internet heller, kanske inte förstår informationen jag läser. :P Tacksam för svar! | |
|
BMW LL04 är automatiskt bakåtkompatibelt med LL01, så båda oljorna kan du använda utan problem i din bil. En snabb titt ger vid handen att det är två ganska likvärdiga oljor med lite olika klassningar/godkännanden, men i det stora hela är det inte så stor skillnad mellan dem. Min gissning är att ECT C3 är den nyare av de två (kan t om vara så att C3 har ersatt den andra), men båda är C3-klassade och har låga halter av svavel och fosfor för att skona partikelfilter och katalysator. Det går att blanda de två utan problem om du ska använda dem i en motor där båda oljornas klassning är korrekt (i detta fallet BMW LL04). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan! Precis detta jag ville höra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.