|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Dock brukar slitagedelar komma i "klump" (dock beroende på bilmodell) också och det kanske inte kan ses som rena reparationer - t ex. hjullager, vattenpump, stötdämpare/fjädrar, bussningar/bärarmar mm i fram- och bakvagnen etc. etc. Har man t ex. bytt stötdämpare/fjädrar vid 14.000 mil, bör de ju hålla ungefär lika långt innan det är dags att byta dem igen. Förhållandevis stor underhållskostnad som kommer med långa men relativt jämna mellanrum. Man kanske bör beakta att de flesta som har äldre bilar, har dem som "andra-" eller "tredje-bil" för kortare körning. Detta påverkar givetvis slitaget och kanske även viljan/möjligheten att skruva själv - på en bil som är 10 år gammal och har rullat 35.000 mil kanske man inte heller väljer att montera den allra dyraste orginal-reservdelen på. Sedan finns ju det klassiska uttrycket som kan stämma förvånansvärt bra: Amortera eller reparera! Gör man en kalkyl med rimliga antaganden, kan det gå nästan jämnt upp ekonomiskt (sett till bilens ALLA kostnader vid en viss kalkylerad körsträcka) att låna pengar för att köpa en nyare bil i stället för att hålla liv i en äldre dito... ;) Detta gäller speciellt om det rör sig om en äldre "lyxigare" bil som kan vara väldigt dyra i både fasta och rörliga driftskostnader ens innan man börjar räkna på reparationer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu är ju inte värdeminskningen en konstant. Inte ens derivatan av den är en konstant. Värdeminskningen är faktiskt rent olinjär. Men jag förstår vad du menar, Lövet. Det är den enda variabeln man har egentlig kännedom om. I övrigt håller jag med de flesta andra, räkna med ca 50-55% kvar i restvärde de 3 första åren. Sedan fortsätter det så i 10-15 år för 99% av bilparken, med 50% värdehalvering vart tredje år. Finns förstås undantag (t.ex. BMW M1) men det är nog inget man riktigt kan förutse eller räkna med. Sen får man också räkna med viss standardavvikelse, någon gör ett bra köp, eller dåligt. Kanske 5-10% standardavvikelse? Värdeminskningen, eftersom den är olinjär, planar alltså ut efter "många" år, samtidigt som standardavvikelsen ökar beroende på skick och efterfrågan. Approximativt. |
|
|
"Nu är ju inte värdeminskningen en konstant. Inte ens derivatan av den är en konstant. " .......... Du skulle kanske inte skrivit att värdeminskningen är en konstant, utan den är inte en proportionell/linjär FUNKTION, då kan derivatan ( förändringen i tid) inte heller bli konstant ( y=kx+m)......ja, värdeminskning på en bil saknar en generell algoritm, beror av många faktorer.... |
|
|
Tja, antingen läser man med ett akademiskt förstoringsglas eller så försöker man förstå vad jag ville förmedla ;-) ------- //Lövet |
|
| Jag håller med dig i sak, och kommentaren var mer en korrigering av ett "akademiskt" försök..... | |
|
Hm, Köpte min E93 ny för 480k (den fyller snart 9 år) Värde efter 3 år 240K Värde efter 6 år 120K Värde efter 9 år 60K Alla ni som har E93 för 60K att sälja, kontakta mig. |
|
|
Har den gått 22500 mil efter 9 år? Den där tumregeln handlar ju också om att bilen rullar på ~2500 mil/år och är som du förstår mer tillämpbar på bruksbilar än cabbar eller sportbilar. |
|
| Nej, 4000 Mil, och självklart förstår jag vad du menar Grelle. | |
|
Vad hade vi för nypris på den här exempelvis? Låg nog inte långt från 480k Länk Att värdeminskningen planar något över tid kan ju inte heller överraska någon. ------- //Lövet |
|
| Är man rädd för värdetapp och oönskade uppgifter gör man bäst att köra någonting annat än prestige-tyskar. | |
|
Väljer istället att se det som att man kan få köra oerhört kompetenta bilar för småpengar om man kan stå ut med lite stenskott och ägna (relativt lite) tid åt underhåll ;-) ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.