AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.924

120d vs 125d och automat vs sportautomat F20

ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Det har blivit hög tid att byta ut ena pendlingsfordonet. Då vi bor en bit utanför stan och jobbar och tränar lite olika tider, dessutom skjutsar barn fram och tillbaks från skolan, så behöver vi två bilar.
Den ena är sedan snart två år en 120d från 09. Mycket trevlig bil som blev fullt tillräckligt snabb med BSR-chip.
Men det är den andra som ska bytas, och då har jag gått och blivit sugen på en 125d med sportautomat.

Det jag hoppas kunna få svar på är två saker;

1: Hur stor är skillnaden på den vanliga automaten och sportautomaten. Är den vanliga 6-stegad?

2: Ni som har kört både 120d och 125d, är 125:an mycket piggare? På pappret är den lite törstigare, hur är det i verkligheten?

Jag har tänkt mig ett BSR-chip även i den "nya" bilen, så skillnaden blir lite större mellan en 120d och en 125d.
Jag vet att en 120d räcker gott, men det låter grymt lockande med 273HP och 533NM.

Det finns ett problem, 125d automat verkar inte vara vanliga i Sverige. Men det går ju att importera från Tyskland där de är lite vanligare.

Ös på med för och nackdelar.

/Björn
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
1. Det är samma låda. Sport har paddlar, annan spak och annan mjukvara som växlar snabbare.
Je
19
Jeans
E36 banbil
Jag har ägt E87 120d och F20 125d sportaut. 125d är en fantastisk drivlina och minst sagt effektiva omkörningsegenskaper... Den största skillnaden som jag skulle säga är det användbara varvtalsregistret. Du har både botten och toppvrid så att säga med 125d vilket helt klart saknas i singeturbo-utföranden.

Den som jag ägde var en svart sportline, en tidig 2012 så den hade inte värst med utrustning. I efterhand så hade jag önskat att den var lite mer välutrustad för att matcha drivlinan.

Ang soppaförbrukning så har de helt och hållet att göra med hur du kör i vanligt ordning. Marginell skillnad mellan modellerna, möjligen går det att få ner 120d 0.05l/mil enklare än på 125d. Om det är ett bekymmer så pratar vi om fel bilar ;)
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Nu har jag efter mycket letande äntligen köpt en 125d.
Hade gärna köpt i Sverige, men det kan inte ha sålts några mängder här, tror inte ens att det har funnits 5 stycken på blocket sedan i november.
Eftersom jag har haft väldigt specifika krav på utrustning, färg och inredning så har jag fått söka mig utomlands.
Inte jättevanliga i Tyskland heller men det dök upp en till slut i alla fall.

Fantastisk bil än så länge, har ju bara kört runt 160 mil sedan i måndags kväll, men om den sköter sig ser jag fram emot många år tillsammans.

/Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.